Hoe schrijf je een goed fantasie boek.

Literaire termen en technieken
bennybourgois
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 Apr 2012, 22:09

Hoe schrijf je een goed fantasie boek.

Berichtdoor bennybourgois » 28 Apr 2012, 22:11

Om te beginnen ben je een dromer en heb je de wilskracht om een prestatie te leveren. Een dik boek schrijven doe je immers niet zo maar even. Stel, je hebt een prachtig idee. Je neemt een blok papier en zet je gedachten neer. 'Zo, nu schrijven maar', denk je zo. Niets is minder waar. Je mag dan wel een prachtig verhaal/idee hebben, best denk je ook na over een boodschap dat je fantasieverhaal bij de lezer nalaat.
De beste boeken, films, moet je even op letten, brengen altijd een boodschap na. De films van Disney bijvoorbeeld maar... Als je dan die boodschap kunt verwerken in je verhaal, sta je al ergens. Een ander punt zijn of is sterke personage/s. Een figuur met karakter, een humorist, iemand die het telkens beter weet is zeker aan te raden. Wat mij opvalt is dat vele auteurs een personage creëren waarvan de karaktertrekken, een samensmelting is van mensen uit zijn/haar omgeving. Meestal zijn dat de mensen die uitspringen uit de omgeving van de auteur. Zo.
Een volgende stap is nadenken over hoe ik mijn verhaal schrijf. Schrijf ik het in de toekomst, veeledentijd, hedendaagse tijd. Het gemakkelijkste om schrijven is de verleden tijd. Al vind ik het persoonlijk leuker te schrijven over een Story in de toekomst. Het fantaseren, gekoppeld aan hedendaagse wetenschap is een poosje erg in trek geweest. Voeg daaraan een tikkeltje humor in een boek voor kinderen van 12 tot 16 en je hebt een bestaand concept.
Nog goed om aan te denken is op voorhand weten of je gewoon schrijven gaat, en ondertussen fantaseert, of schrijven met uitkomsten in het begin die ontplooien naar het einde toe. Omgekeerd gaat echter ook. Als je over deze stappen gaat nadenken, en je hebt de wilskracht om gedurende een lange periode voor je computer te zitten, dan kom je al heel ver. Let echter wel dat alles in je fantasieverhaal klopt. Als je bvb op pagina tien van je boek spreekt over Axel die 20jaar is, dan kan hij op pagina 14 geen 25 jaar zijn. Of je moet ervoor zorgen dat door het één of ander fictiegedoe, de leeftijd te accepteren valt. Ook kan een blauwe smurf plots geen rode smurf zijn.

Als er mensen zijn die graag wat inspiratie opdoen dan kunnen die mij persoonlijk contacteren via mijn website http://www.bennybourgois.be . Wat ook leuk en tegenwoordig in trek is, is een goede website. Een website die kwa context bij je boek aansluit, een eigen boektrailer die daarbij past, contactgegevens en informatie over de auteur. En eens je verhaal helemaal klaar is, en je hebt de helse verbeteringsklus achter de rug, laat het dan even lezen door je familie, vrienden en dichte kring. Er komen altijd foutjes aan het licht, je hoort meteen de reacties over je concept, en kan zelf dan oordelen of je klaar bent een uitgeverij te contacteren. Uiteraard kan je je verhaal ook helemaal zelf uitgeven. Aan de auteur om na te denken welke risico's hij of zij nemen wil.

Bourgois Benny.

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Re: Hoe schrijf je een goed fantasie boek.

Berichtdoor mira » 18 Mei 2012, 23:38

Wat een nonsens site

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hoe schrijf je een goed fantasie boek.

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2012, 08:42

Zo'n kreet alleen is makkelijk, ieder zijn mening natuurlijk, maar kun je dan ook zeggen waarom je het een nonsens site vindt?
Met andere woorden, kun je ook onderbouwen/toelichten waarom je dat vindt?

Dettie


Terug naar “Literaire termen en technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten