Recensie

Literaire termen en technieken
Gast

Berichtdoor Gast » 03 Mar 2010, 00:44

Mag ik ook iets toevoegen.
Ik vind beroepsrecensent en internet recensie, soms beter soms slechter verwoord.Maar het blijft recensent of niet toch altijd maar de mening van één mens.
Soms is het wel zo dat je weet dat je het bepaalde recensenten eens bent en dan sneller koopt.
Maar er zijn zoveel rotboeken aangeprezen en omgekeerd.
Dus de mening van 'één mens.

MAnja Croiset

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2010, 09:54

Natuurlijk is het verhaal van Steevens een pleidooi van de beroepsrecensent! Maar dat is toch niet erg? Ook op tv wordt er 'gebruik' gemaakt van deskundigen en van gasten die hun mening op een bepaalde gebeurtenis geven.

Nee, dat is niet erg, maar wel erg is dat hij de lezer afdoet als onkundig. Als zijnde iemand die geen recensie kan schrijven. Dat stoort me. Recensieweb is opgezet door literatuurstudenten, die zijn ook niet goed genoeg volgens Steevens. Kennelijk moet je eerst een bepaalde leeftijd hebben, een literaire opleiding hebben genoten, heel veel gelezen hebben (dus jong kan niet zo veel gelezen hebben) en dan vind je eventueel genade in zijn ogen.

Zoals eerder gemeld, achtergrondinformatie kan misschien in een krant maar lange stukken op internet worden weggeklikt, niet gelezen. Je kunt hooguit linken geven en/of plaatjes erbij doen.
Maar liever korte stukken over de betere boeken op internet, in de hoop dat mensen geprikkeld worden, dan helemaal niet of alleen over de bouqetreeks. 'Goede' recensenten kunnen ook door hun belezenheid en taalgebruik mensen erg afschrikken.
Waarom deze hooghartige houding van Steevens, want dat vind ik het, ipv een handreiking en zeggen. 'Als er recensies geplaatst worden denk dan ook aan dit of dat. Er gaat veel tijd in zitten en dan is het jammer als... enz enz.'
Dan spreekt er liefde voor het vak en het boek uit. Nu spreekt er alleen maar neerbuigendheid uit en dat siert Steevens niet.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 03 Mar 2010, 16:40

Dettie schreef:Zoals eerder gemeld, achtergrondinformatie kan misschien in een krant maar lange stukken op internet worden weggeklikt, niet gelezen. Je kunt hooguit linken geven en/of plaatjes erbij doen.

Maar liever korte stukken over de betere boeken op internet, in de hoop dat mensen geprikkeld worden, dan helemaal niet of alleen over de bouqetreeks. 'Goede' recensenten kunnen ook door hun belezenheid en taalgebruik mensen erg afschrikken.

Dettie


Dat is nu precies wat ik bedoelde met mijn opmerking dat beroepsrecensenten en internetrecensenten een verschillende doelgroep aanspreken. De ene lezer wil een uitvoerige, misschien wel "ingewikkelde" analyse van een roman, de andere lezer wil een kort bondig leesverslag van datzelfde boek.

Maar ik ben van mening dat niet elke beroepsrecensent 'goed' is! En op internet en ook op de Leestafel zijn vele goede recensies te vinden.

Voor mij telt dat een recensent, wie het ook moge zijn, zijn mening over een bepaald boek, of hij het nu goed of slecht vindt, op een overtuigende wijze kan overbrengen. :D

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2010, 14:47

Voor mij telt dat een recensent, wie het ook moge zijn, zijn mening over een bepaald boek, of hij het nu goed of slecht vindt, op een overtuigende wijze kan overbrengen. :D


Ja dat is een goede opmerking Jeannette!

Wat me opviel bij de recensiecode is dit

zal de recensent tenminste eenderde van het werk lezen alvorens een neutrale 'impressie' te publiceren, en het hele werk alvorens een subjectief oordeel te publiceren.

eenderde ?? en dan een neutrale recensie schrijven? Dat is gek. Je kent het boek dan toch niet? Ik zou niet eens een recensie durven schrijven als ik maar eenderde gelezen heb.

Je moet wel het hele werk gelezen hebben alvorens je een persoonlijk oordeel mag publiceren... nou dat valt dan weer mee... (zei ze cynisch)


Dettie


Terug naar “Literaire termen en technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten