Pleonasme

Literaire termen en technieken
Gast

Pleonasme

Berichtdoor Gast » 02 Apr 2008, 21:56

Een pleonasme is een stijlfiguur waarbij een eigenschap van een begrip nog eens extra wordt toegevoegd. Meestal wil men daarmee een extra klemtoon leggen, of het kan ook gewoon als versiering dienen.

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld :

rood bloed
witte sneeuw

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Mei 2008, 15:09

Een pleonasme komt vaak voor uit "slordig taalgebruik".
In opstellen op school werd dat steeds als foutief onderstreept (witte sneeuw bv.)

Bij dichters is het inderdaad vaak als versiering of om extra nadruk te leggen.

Ik kon de zachtheid
van de perzik niet vergeten
en bleef een heel jong kind


(Paul Snoek, Totem)

Tiba.

Rael
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 Nov 2008, 01:45

Re: Pleonasme

Berichtdoor Rael » 26 Nov 2008, 02:34

Rutger schreef:Een pleonasme is een stijlfiguur waarbij een eigenschap van een begrip nog eens extra wordt toegevoegd.


En het tautologisch verband dat je zelf aanbrengt vind ik hier dan wel erg toepasselijk :)

nog eens
extra
toegevoegd

Als het er maar bij zit :)

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 29 Nov 2008, 20:15

Niet alle pleonasmen hebben dezelfde overdrijving.
Echte pleonasmen vind ik ook nog steeds foutief taalgebruik.
Maar een heel jong kind,is iets anders dan een jong kind.
En witte sneeuw,vind ik niet het prototype van een pleonasme.hij is lang niet altijd echt wit.
Ik vind een fout pleonasmes een overbodige benadrukkingen zoals vele Germanismen ,die er ingeslopen zijn.
En soms overtreffende trappen die onterecht zijn zoals enigst kind e.d.
Een goed voorbeeld wil me even niet te binnen schieten terwijl je er mee wordt dood gegooid en ik me er aan erger.
Manja

Rael
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 Nov 2008, 01:45

Berichtdoor Rael » 03 Dec 2008, 23:40

Manja Croiset schreef:Niet alle pleonasmen hebben dezelfde overdrijving.
Echte pleonasmen vind ik ook nog steeds foutief taalgebruik.
Maar een heel jong kind,is iets anders dan een jong kind.
En witte sneeuw,vind ik niet het prototype van een pleonasme.hij is lang niet altijd echt wit.
Ik vind een fout pleonasmes een overbodige benadrukkingen zoals vele Germanismen ,die er ingeslopen zijn.
En soms overtreffende trappen die onterecht zijn zoals enigst kind e.d.
Een goed voorbeeld wil me even niet te binnen schieten terwijl je er mee wordt dood gegooid en ik me er aan erger.
Manja


Het grote verschil zit in stijlfiguur of stijlfout. Een bedoelde pleonasme kan ook zijn functie hebben. Ligt helemaal aan het soort tekst. Als regel zou je kunnen hanteren dat er met een pleonasme sprake is van een fout als de schrijver het niet doorheeft.

Pleonasmen in gedichten zijn vaak stijlfiguren en geen stijlfouten. Het is in ieder geval niet 'naar smaak' te beoordelen.

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 08 Dec 2008, 00:22

Ik hoor net bij het nieuws,"een zware dreun",dat vind ik dus een lelijke
een lichte dreun bestaat niet en als iets zwaarder is dan een dreun,krijgt het een andere betekenis dan dreun.

Hier in Hoogland worden we al helemaal gek op 7 december van "Zware"dreunen .Blij zijn als we een maand verder zijn.

Dat zijn de dreunen nog maar dof.

En zijn we "verdoofd" achtergebleven,

Manja

nawaz
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 Nov 2014, 10:12

Re: Pleonasme

Berichtdoor nawaz » 01 Nov 2014, 10:14

And the tautological connection that you make manual I find here very applicable additional extra added but if it is at:)
Laatst gewijzigd door nawaz op 11 Nov 2014, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
We offer best quality CAS-001 brain dumps test papers and testking.net - HP0-Y49 brain dumps materials. You can get our usna guaranteed www.bostonconservatory.edu questions and Rasmussen College

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pleonasme

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2014, 13:01

nawaz wij schrijven op dit forum alles in het Nederlands. Zou jij dat ook willen doen?

Dettie


Terug naar “Literaire termen en technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten