Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2013, 16:17

Wie kent Instituut Schoevers niet? Het was hét instituut als het ging om een gedegen secretaresse-opleiding. Met een diploma van Schoevers kon je rekenen op werk. Is dat nu nog zo?
Dit jaar, 2013, bestaat Schoevers 100 jaar en wat is er in die honderd jaar allemaal veranderd? Dat valt allemaal te lezen in dit boek dat veel meer inhoudt dan 'alleen maar' de geschiedenis over Schoevers.

Lees verder http://www.leestafel.info/peter-de-waar ... -den-brink

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor Annemarie » 03 Nov 2013, 21:27

Leuke recensie Dettie! Toen ik op school zat was Schoevers ook nog steeds een bekende en belangrijke naam.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor WilV » 03 Nov 2013, 21:30

Klinkt goed! Een tijd terug zag ik een interview over dit boek. Ook dat het instituut zo belangrijk was voor de vrouwenemancipatie.

Wel grappig inderdaad dat ondanks al die opgelegd normen en waarden de directeur enigszins losbandig was.
Maar wel goed dat hij een vrouw als mededirecteur had in een tijd waarin dat niet zo gebruikelijk was.

Klinkt inderdaad als een boek wat goed de tijdsgeest schetst.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2013, 11:16

Waar stond dat ouderlijk huis?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2013, 11:57

in Amsterdam

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2013, 12:07

Ik heb altijd gedacht dat het iets uit het Zuiden was...niet dus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2013, 12:48

nee, het was Amsterdam en in Den Haag was de meest chique school.

Ik weet wel dat Schoevers in mijn jonge jaren een heel goede naam had, maar het was zo enorm duur.
Er waren maar weinig mensen die zich Schoevers konden veroorloven, in feite was het toen toch een opleiding voor
de mensen met de betere inkomens. Maar, ik denk ook niet dat ik erg geschikt was geweest
om als secretaresse te fungeren.
Dat blind en met tien vingers typen heb ik ook nooit goed onder de knie gekregen.
Wel typles gehad maar ik las alles te goed en kon niet zomaar klakkeloos dingen overtypen en
dat maakt traag. Ik kan er niet mee zitten :-)

Dettie

elm2
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 Apr 2013, 13:42

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor elm2 » 04 Nov 2013, 13:07

Ik ben wat ouder dan juliie, 75. Ik herinner me dat wij op het lyceum ervan uitgingen dat we gingen studeren aan een universiteit? Of misschien een lagere onderwijsakte konden halen in een jaar. Schoevers heb ik toen nooit overwogen. Achteraf bleek ik het met Cisca Dresselhuis eens te zijn. Maar ik zie wel de emanciperende mogelijkheden van een Schoevers opleiding.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2013, 13:41

Zo was het bij mij ook: deed je de mms: kweekschool of schoevers; deed je gymnasium: universiteit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2013, 13:48

Bij ons op school was het zo (ik ben 57) dat kinderen met 'rijke' ouders naar de Havo/VWO mochten en kinderen met 'arme' ouders naar de Mavo gingen. Ondanks CITO toets. Wij hadden het niet breed dus werd het Mavo. (1e jaar mamoetwet)
Lyceum en doorstuderen was er daardoor al helemaal niet bij. Schoevers was ook veel te duur.
Gelukkig kon ik jaren later dankzij de avondschool wel VWO doen maar daarna doorstuderen was ook te duur, als volwassene moest je dat zelf betalen.
Daarom is het internet zo geweldig, nu kun je alles opzoeken wat je wilt weten en eventueel heel gericht colleges volgen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2013, 15:50

Ik had een hele goede schooldirecteur: die selecteerde al in het begin van het laatste schooljaar, en als hij dacht dat je het misschien wel eens in je kon hebben, dan kreeg je extra les (Frans bijvoorbeeld). Niks toets, niks afkomst of geld: je kon het of je kon het niet.
Ik ben hem altijd dankbaar gebleven, zelfs al was hij dan weer wel zo strikt dat je als meisje niet te kiezen had welke school dat werd. We hadden wel een openbare, dus gemengde school voor voortgezet onderwijs, maar nee, als meisje ging je daar niet heen. Naar de nonnen dus.

elm2
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 Apr 2013, 13:42

Re: Peter de Waard & Petra van den Brink - De meisjes van Schoevers

Berichtdoor elm2 » 04 Nov 2013, 18:25

Het was heel ongelijk verdeeld en onrechtvaardig in die tijd, maar ja, het was die tijd. Ik was zelf ook gehersenspoeld, huwelijk was eigenlijk het doel. Te vroeg zwanger geworden, twee studies voortijdig afgebroken, de derde gelukkig in deeltijd afgemaakt. Mijn broer en ik konden aanvankelijk aan een universiteit studeren omdat mijn vader (ouders?) belastingaftrek kreeg.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten