Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor Dettie » 03 Sep 2013, 13:55

Dagboek van een oorlogsjournalist in Afghanistan

Zie http://www.leestafel.info/natalie-righton

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor Annemarie » 03 Sep 2013, 18:32

Wat indrukwekkend Willeke! Ik zou het zelf niet durven maar wat heb ik een respect voor mensen als Natalie Righton.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor WilV » 03 Sep 2013, 19:13

Ik ook! Toen ik de serie volgde had ik dat al, maar nu ook weer.
Het trekt me ook wel enigszins , alleen hoe zij werkte is wel extreem gevaarlijk.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor Annemarie » 03 Sep 2013, 19:51

Je leert natuurlijk wel het meest over een andere cultuur op deze manier. En dat trekt mij ook wel maar het is toch wel erg gevaarlijk. Toch ben ik blij dat er mensen zijn die het wél aandurven en er dan ook nog eens eerlijk over schrijven. Journaalbeelden blijken lang niet altijd zo objectief als de kijker denkt. Je hebt eerlijke mensen als Natalie Righton nodig die een echt betrouwbaar beeld van een situatie schetsen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor WilV » 03 Sep 2013, 20:33

Ja, en dat doet ze heel goed. In dit boek schetst ze, meer nog dan in de serie, hoe beide partijen de journalistiek proberen te beïnvloeden.
En hoe naïef de besluitvorming in de politiek vaak wordt genomen.

Zij interviewde voor de Volkskrant regelmatig Talibanstrijders, daar kwam veel commentaar op, maar dat vond ik altijd zulke goede journalistiek. Beide partijen horen. En ook weten dat beide partijen een doel hebben met dat interview, ook de legerleiding van de diverse landen, en je daar bewust van zijn.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor Annemarie » 04 Sep 2013, 12:52

Ik vind het ook juist heel goed dat ze Talibanstrijders heeft geïnterviewd. Pas als een lezer beide kanten van een verhaal kent, kan hij of zij oordelen. Journalistiek moet onpartijdig zijn en hoe kan dat beter dan door beide kanten te verslaan.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor WilV » 04 Sep 2013, 12:59

Ja, en als lezer ben je echt wel slim genoeg om te weten wie er wordt geïnterviewd en om te weten dat er propaganda bij zit. En dat de Taliban dingen gaan zeggen die wij westerse burgers niet leuk vinden. Het is tenslotte de Taliban en niet de padvindersvereniging.
De Volkskrant deed er ook nog altijd keurig een kader bij, met onder welke voorwaarden het gesprek tot stand was gekomen en waarom ze tot plaatsing besloten hadden.

Juist in deze tijden hebben kranten nauwelijks meer vaste correspondenten die lang genoeg in een land zijn om goede contacten met diversen partijen op te bouwen. Het is juist heel bijzonder dat dat in dit geval nog wel gebeurde, vind ik.

Uit die gesprekken met de Taliban bleek trouwens dat die opvallend goed op de hoogte waren van de politieke situatie in Nederland. Dat vond ik dan wel weer heel erg interessant.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor Annemarie » 04 Sep 2013, 20:27

Wat boeiend Willeke. Erg hoor dat kadertje in de Volkskrant.

Toch merk ik dat mensen heel veel dingen die ze op televisie zien of in een krant lezen gewoon maar klakkeloos als waarheid aannemen. Ik probeer altijd te denken dat elk verhaal twee kanten heeft en dat speculatie soms ook tot aannames leidt.

Hoe kunnen mensen nu actie ondernemen tegen iets of iemand die ze niet begrijpen? Daarom is het juist belangrijk om te weten hoe de Taliban in elkaar zit en met welke motieven zij handelen. Begrijpen hoe iemand in elkaar zit wil natuurlijk niet zeggen dat je iemand dan ook moet respecteren. Veel ellende in de wereld komt voort uit onbegrip, onwetendheid en angst.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor WilV » 04 Sep 2013, 20:37

precies, dat vind ik ook. ik vond het juist bijzonder. En de lezer is toch ook niet dom, die gaat door zo'n interview heus niet denken.."goh wat een aardige jongens die talibanstrijders".
Maar de Volkskrant kreeg blijkbaar heel veel commentaar.


Het was ook heel bijzonder om te lezen hoe die contacten dan (telefonisch) tot stand komen.

Als je het boek lenen wilt kan dat hoor.
heb je de serie toevallig gezien? Een paar maanden terug op zondagavond bij de VPRO ( geloof ik). Die was ook heel erg boeiend. Ik was in het begin bang dat het elkaar teveel zou overlappen, maar de serie voegde juist heel veel toe, de situaties die ze in het boek beschrijft, en de tolken, zag ik al lezend letterlijk voor me, omdat ik me door de serie heel erg goed voor kon stellen hoe zij zich door Afghanistan bewoog en met hoe eindeloos veel planning, checken en dubbelchecken iedere reis gepaard ging.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor Annemarie » 05 Sep 2013, 08:54

Nee, ik heb de serie niet gezien. Meestal lees ik 's-avonds een boek en pikt mijn man de televisie in. Ik heb duidelijk wat gemist.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2013, 09:28

Helaas heb ik de serie ook niet gezien, ik wist ook helemaal niet dat het uitgezonden werd.
Toch eens beter de gids uitspitten want dit soort documentaires kijk ik graag naar vooral omdat je dan zoveel leert van zo'n land en het waarom van dingen.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor WilV » 05 Sep 2013, 10:46

Het is vaak echt speuren naar mooie programma's.
De VPRO heeft op zondagavond vaak mooie reis of journalistieke programma's. Bijna al die series zijn mooi, maar deze was wel heel bijzonder.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2013, 11:02

Avondland was ook een mooi programma, heb je vast ook gekeken.
Maar ik het jammer dat ik deze gemist heb.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Natalie Righton - Duizend dagen extreem leven

Berichtdoor WilV » 05 Sep 2013, 11:08

Já...prachtig was dat!


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten