Volkmar Essers - Matisse

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Volkmar Essers - Matisse

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2013, 12:07

In dit boek lezen we over het leven en werk van kunstschilder Henri Matisse (1869-1954). Deze zoon van een graan- en verfhandelaar kwam op 31 december 1869 ter wereld in het Franse plaatsje Le Cateau Cambrésis. Na zijn studie rechten werd Henri in 1889 klerk bij een advocaat. Toen Matisse in 1890 een jaar in bed moest doorbrengen wegens ziekte gaf zijn moeder hem een schildersdoos...

Lees verder, http://www.leestafel.info/volkmar-essers

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Volkmar Essers - Matisse

Berichtdoor Marjo » 13 Aug 2013, 14:47

Vind je zijn schilderijen ook mooi?
Als ik dat niet vind dan denk ik dat een biografie mij niet erg interesseert.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Volkmar Essers - Matisse

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2013, 15:42

Ja ik vind zijn schilderijen ook mooi maar je maakt daar wel een dijk van een opmerking.
Daar moet ik nog even verder over nadenken.
Ik heb de hele serie boeken (20 stuks) en ben van plan ze allemaal te lezen maar of ik de voor mij minder bekende kunstenaars ook minder interessant vind... geen idee. Natuurlijk ben ik wel nieuwsgieriger naar de kunstenaar die ik goed vind.
Dit boek van Matisse is overigens niet echt een biografie, het gaat meer over zijn werk en terloops worden enkele persoonlijke dingen gemeld als die van invloed zijn geweest op het werk.
Je ziet bijv. een schilderij van een vrij donkere zolder met een schildersezel, dat was de werkruimte van Matisse toen hij er over dacht om te stoppen vanwege geldgebrek/ te weinig verdiensten.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Volkmar Essers - Matisse

Berichtdoor Marjo » 13 Aug 2013, 19:53

Misschien valt het dan mee, maar ik ben niet erg kapot van zijn werk. Dat had je misschien al begrepen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Volkmar Essers - Matisse

Berichtdoor WilV » 13 Aug 2013, 23:29

Klinkt goed! Die Volkskrantserie was prachtig, ik heb er een paar delen van weggegeven toentertijd.
Matisse zijn kunst vind ik erg mooi trouwens, de dans hangt bij mij ( in twee versies, eentje geschilderd door mijn nichtje) aan de muur.
Heb weinig van hem in het echt gezien, wat ik jammer vind. Zijn werken zijn vaak erg groot en imposant volgens mij.

Wat leuk dat je die hele serie gaat lezen!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Volkmar Essers - Matisse

Berichtdoor Annemarie » 14 Aug 2013, 12:38

Wat heb je een aandacht besteed aan deze recensie. Leuk met al die linken erin.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten