Angela Crott - Jongens zijn 't

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Angela Crott - Jongens zijn 't

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2013, 12:57

Vroeger kwajongsstreken nu ADHD'er?

Zie

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Angela Crott - Jongens zijn 't

Berichtdoor Marjo » 28 Jul 2013, 13:19

Bijna vierhonderd pagina's! Die heb je echt allemaal doorgeworsteld?
Het lijkt me interessant om dit in een historisch perspectief te zien, maar of dat nu zo zaligmakend is?
Ik ga ook voor het individuele, maar snap dat het lastig werken is. De 'grote hoop', dat is makkelijker..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Angela Crott - Jongens zijn 't

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2013, 13:34

Ja, ik heb het boek helemaal doorgeworsteld en vond het soms inderdaad een flinke klus.
Vandaar dat ik er ook vrij lang over gedaan heb.

Ik zie eigenlijk niet in waarom het individuele lastig werken is, zowel het kind als de leraar krijgen er volgens mij veel meer
voor terug dan werken met de 'grote hoop'. Dankzij de 'grote hoop' is er geen goed contact meer en raken de verlegen
kinderen ondergesneeuwd onder de brutale, haantjes de voorsten. Die overigens ook niet meer teruggefloten worden.
Ik heb het zelf gezien op de school waar ik werkte wat voor enorm verschil het maakte. Eerst een vrij kleine school waarbij
je bijna elke leerling kende en meeleefde. Later onderdeel van het ROC en geen idee meer wie wel of niet in de school was
en wat ze deden.
Jammer.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Angela Crott - Jongens zijn 't

Berichtdoor Annemarie » 28 Jul 2013, 14:01

Poeh, wat een pittig boek. Ik vrees dat ik het niet helemaal met mevrouw Angela Crott eens ben maar ik vind ook dat kinderen te vaak en te snel een labeltje opgeplakt krijgen. En ook ik vind dat meer individuele aandacht een wereld van verschil zou maken. Maar dat geldt niet alleen op school. Ouders zijn tegenwoordig ook vaak heel druk en parkeren hun kinderen soms wel heel snel voor de tv.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Angela Crott - Jongens zijn 't

Berichtdoor Marjo » 28 Jul 2013, 14:02

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, maar zo werkt het niet in de maatschappij. Het blijft daar draaien om economische doelmatigheid, en inderdaad: dan zijn er altijd kinderen die niet gezien worden. Dat schijnt niet anders te kunnen. Hulpverleners voor individuele aanpak zijn veel te duur.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Angela Crott - Jongens zijn 't

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2013, 14:59

Die hulpverleners zouden veel minder nodig zijn als er kleinere scholen, kleinere klassen en bevlogen leraren, leraressen waren. dan was er aandacht genoeg en vielen eventuele problemen met een les of taal of rekenen veel eerder op.
Mensen die met enthousiasme en met het belang van het kind voor ogen werken. Maar juist door de enorme scholen en de daaraan vastzittende enorme hoeveelheid papierwerk kunnen lesgevenden nauwelijks al hun aandacht aan het werk besteden waar ze voor aangesteld zijn.
Toch kunnen ouders er ook wat van hoor, die willen, ook al is het kind niet geschikt, dat ze tóch naar de Havo of VWO gaan met alle ellende en frustratie die dat tot gevolg heeft.

Waar ben jij het niet mee eens Annemarie?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Angela Crott - Jongens zijn 't

Berichtdoor Marjo » 28 Jul 2013, 15:31

Ik weet het: de maatschappij deugt niet. Maar wij kunnen nog zo veel willen we moeten het er mee doen.
Ik ben altijd dankbaar geweest dat mijn kinderen 'normaal' zijn. Al werden ze dus ook niet echt gezien,
daar hadden ze geen last van.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Angela Crott - Jongens zijn 't

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2013, 15:51

Maar ik denk dat jij ze wél zag en dat scheelt al een stuk.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Angela Crott - Jongens zijn 't

Berichtdoor Annemarie » 29 Jul 2013, 09:13

Dettie schreef:D

Waar ben jij het niet mee eens Annemarie?

Dettie


Ik kan het even niet teruglezen maar er stond bijvoorbeeld iets over aparte jongens- en meisjesscholen. Ik denk juist dat gemengde scholen veel beter zijn voor de ontwikkeling van een kind.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten