Robert Kranenborg - De keuken van Kranenborg - Herfst

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Robert Kranenborg - De keuken van Kranenborg - Herfst

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2013, 16:45

Robert Kranenborg schrijft in zijn voorwoord 'Dit is geen kookboek maar een boek over koken'.

Lees verder, http://www.leestafel.info/robert-kranenborg

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Robert Kranenborg - De keuken van Kranenborg - Herfst

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2013, 14:24

Hm, iemand die foie gras oké vindt, is in mijn ogen geen goed iemand. Zelfs al hebben die ganzen het 'goed' gehad.

(Komen deze verslagen trouwens niet op de site zoals anders?)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Robert Kranenborg - De keuken van Kranenborg - Herfst

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2013, 15:35

Jawel ze staan ook op de site bij hobbyboeken.
Maar omdat ze ook al in het archief gezet zijn is het handiger om dan gelijk maar door te verwijzen
naar het archief ipv later.
Dan kan ik later ook niet vergeten om de link te veranderen.

Als je leest hoe goed die ganzen het hebben waren Kranenborg over spreekt dan moet je denkelijk je oordeel laten varen.
Iedereen eet ook kip, koe, varken etc. en daarvan wordt ook vaak niet van geweten wat voor leven die gehad hebben.
Tenzij je alleen bioproducten koopt.
Mijn bezwaar is eerder dat bioproducten en ook die foie gras veel duurder zijn dan het vlees van de opgefokte dieren.
Een flinke subsidie op biologische en natuurproducten zou heel erg helpen om het dierenleven te verbeteren.
Tegelijkertijd bijvoorbeeld vlees van die dieren die echt voor de vleesproductie gekweekt worden duurder maken.
Dan wil iedereen wel dat biologische product maar nu is het vaak gewoon onbetaalbaar voor een doorsnee gezin.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Robert Kranenborg - De keuken van Kranenborg - Herfst

Berichtdoor Annemarie » 02 Jun 2013, 19:01

Lijkt me zeker een boeiend boek maar ik sluit me bij Marjo aan: Foie gras is niet oké. De lever wordt vervet door midden van dwangvoeren en dat is toch echt dierenmishandeling. Op welke manier kunnen ganzen het dan goed hebben? http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/ganzen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Robert Kranenborg - De keuken van Kranenborg - Herfst

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2013, 19:49

ja, inderdaad, wat jullie zeggen over foie gras klopt in het algemeen ook, Kranenborg wil ook absoluut niet dat
op die manier verkregen foie gras in zijn restaurant aangeboden wordt.
Maar hij is kok en weet wat lekker is.

Kranenborg betrekt zijn foie gras van Eduardo Sousa http://www.foodsfromspain.com/icex/cda/ ... 53,00.html waar de dieren gewoon leven en de vrijheid hebben.

Over de Foie gras van de Sousa:
"In Frankrijk (!) won hij een prestigieuze gastronomische prijs voor zijn foie gras die volgens deskundigen lekkerder is dan welke foie gras dan ook die je eerder proefde. En Spaanse dierenwelzijnorganisaties? Die feliciteerden hem want voor ganzen is het 30 ha tellende terrein (60 voetbalvelden) van Sousa het paradijs op aarde."

zie ook http://www.bijzondererestaurants.nl/nieuws.php/id/188

De Sousa vertelt ook " Er is ook gezegd dat mijn levers geen foie gras genoemd mogen worden, omdat geen dwangvoeding is toegepast! In Frankrijk kijken ze heel anders naar foie gras. De gavage (dwangvoeding) is daar onlosmakelijk verbonden met foie gras."

Daarom durfde ik ook te schrijven "Kranenborg deelt de mening dat een ganzenlever van ca. één kilo te gek en te afschuwelijk voor woorden is. Dit moet niet en bovendien zijn deze levers totaal zonder smaak. Maar er zijn ook ganzenlevers te koop waarvan de dieren een goed leven hebben gehad. Wat is er dan mis mee als hiervan de lever op de kaart staat? vraagt Kranenborg zich af. "

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Robert Kranenborg - De keuken van Kranenborg - Herfst

Berichtdoor Annemarie » 02 Jun 2013, 20:03

Boeiend. Geen dwangvoeding is natuurlijk een goede zaak! Ik vraag me nog wel af of een lever die vervet is klachten oplevert voor een gans. Het is niet gezond voor zo'n dier lijkt me en ik kan me voorstellen dat het er ongemak van heeft. Nog steeds zal ik nooit foie-gras bestellen in een restaurant.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Robert Kranenborg - De keuken van Kranenborg - Herfst

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2013, 20:06

Nee, zeker niet! Afgezien van het feit dat me helemaal niet lekker lijkt, ik bestel namelijk nooit vlees, en eet het thuis ook nauwelijks.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Robert Kranenborg - De keuken van Kranenborg - Herfst

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2013, 20:28

Annemarie schreef:Boeiend. Geen dwangvoeding is natuurlijk een goede zaak! Ik vraag me nog wel af of een lever die vervet is klachten oplevert voor een gans. Het is niet gezond voor zo'n dier lijkt me en ik kan me voorstellen dat het er ongemak van heeft. Nog steeds zal ik nooit foie-gras bestellen in een restaurant.


Ja maar bij De Sousa zijn de levers dus niet vervet. Het zijn levers die zich gewoon ontwikkeld hebben volgens de natuurwet.
Maar mijn vraag daarop is dan, hoe ga je dan om met vlees van een koe, kip en varken?
Je weet daarvan ook niet hoe die dieren geleefd hebben? Het enige wat eventueel verwijst naar een goed leven is vlees van een biologische slager of in de supermarkt de aanduiding dat het biologisch is.
Ik houd overigens helemaal geen pleidooi voor foie gras hoor, maar Marjo merkte op "iemand die foie gras oké vindt, is in mijn ogen geen goed iemand. Zelfs al hebben die ganzen het 'goed' gehad.'
Kranenborg maakt juist duidelijk dat de teelt van die enorme levers hem zéér tegenstaat, dat zal hij nooit gebruiken, dan liever geen ganzenlever. Maar ganzenlevers van ganzen die het goed hebben gehad vindt hij wél kunnen.
En ik vraag me dan af wat dan het bezwaar is als iemand voor de rest ook vlees eet, zoals biefstuk, runderlever, gehakt, karbonade enz. je weet dan ook niet of het dier een goed leven heeft gehad. En vis idem dito. Mosselen worden ook bij massa geteeld, als je palingkwekerijen ziet dan krioelen die dieren ook door elkaar heen. Daar word je ook eng van. Waarom dan wel commentaar bij foie gras, legbatterijen en kistkalveren en niet bij de vissen? Omdat vissen geen geluid maken?
Ik bedoel dit niet vervelend maar ben oprecht benieuwd wat dan het verschil is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Robert Kranenborg - De keuken van Kranenborg - Herfst

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2013, 20:32

Er is geen verschil. Je hebt gelijk. Het is een kwestie van gewoonte - van een volk, van een familie- wat je wel accepteert en wat niet.
En daarin zijn we inderdaad vaak hypocriet. Ik eet dus wel vis...


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten