Marlou Reijnders - Visagie by Marlou

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marlou Reijnders - Visagie by Marlou

Berichtdoor Dettie » 24 Mei 2013, 14:20

"Schoonheid zit in ons; soms moet je het alleen een beetje helpen."

Vroeger plaagde mijn vader me altijd als ik me stond op te maken. 'Rembrandt is weer bezig' zei hij dan. Toch was het eigenlijk best een goede opmerking want goed make-up kunnen aanbrengen, visagie, heeft inderdaad wel iets van schilderen, een kunstwerk maken. Door dit boek ontdek je dat visagie een vak, een vorm van kunst, van creëren, is en de schrijfster, Marlou Reijnders, is de kunstenaar.

Lees verder http://www.leestafel.info/marlou-reijnders

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marlou Reijnders - Visagie by Marlou

Berichtdoor Marjo » 24 Mei 2013, 14:43

Kunstwerk? Misschien ja, als je er niets van kunt zien..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marlou Reijnders - Visagie by Marlou

Berichtdoor Dettie » 24 Mei 2013, 15:06

Nou als je ziet hoe knap bijv. die ogen opgemaakt worden dan vind ik dat wel een kunstwerk.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marlou Reijnders - Visagie by Marlou

Berichtdoor Marjo » 24 Mei 2013, 18:59

Maar ik vind dat lelijk. Ok, kunst, maar dan geen mooie kunst.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marlou Reijnders - Visagie by Marlou

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2013, 12:11

Ja niet alle kunst spreekt iemand aan. Maar om nu te roepen dat het geen mooie kunst is, gaat wel wat ver, toch? of ben ik nu te streng :D

Mijn eerste schoonmoeder hield van die beeldjes die je veel in de Amsterdamse wijk de jordaan zag, ik hield daar totaal niet van, maar toch kon je wel heel goed het verschil tussen prutswerk en kwaliteit zien, de roosjes, de kleren, de schoenen, alles was mooi uitgewerkt bij de betere beeldjes. En dan werd het toch leuk en mooi ook al hou je er niet van. Dat vond ik leuk om te ontdekken dat je iets in zijn soort toch kunt waarderen ook al wil je het zelf niet in je huis hebben.

Ik houd ook niet van erg opgemaakte gezichten, ik vind een beetje make-up wel mooi, maar daarom is het evengoed wel heel knap als iemand heel kundig is in zijn vak. Dat zie je wel in dit boek, dat het bijna fijnschilderkunst is. Het eindresultaat is heel apart en mooi in zijn soort.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marlou Reijnders - Visagie by Marlou

Berichtdoor Marjo » 27 Mei 2013, 10:17

Ja je bent te streng. Kunst is een subjectieve ervaring. Je kan volgens mij onmogelijk stelllen dat iets wat onder de noemer kunst valt objectief gezien mooi of lelijk is. Dan zou iedereen dat vinden omdat het per definitie zo is. Dat is onmogelijk. Je kan inderdaad wel verschil zien tussen kunst en echt, maar daarom is = vind je het nog niet mooi.
Knap gedaan is weer een andere beoordeling. Kunst is misschien per definitie 'knap gedaan'?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marlou Reijnders - Visagie by Marlou

Berichtdoor Dettie » 27 Mei 2013, 11:25

Ja kunst is ook een persoonlijke ervaring dat klopt. Maar je riep dat het geen mooie kunst was en daar reageerde ik op.
Ik houd niet van oude schilderijen met portretten en stillevens maar daarom zeg ik niet dat het geen mooie kunst is. Want vaak is dat het wel. Alleen houd ik er niet van.
Jij houdt niet van veel make-up maar daarom is het niet gelijk geen mooie kunst. Dat vind ik dan nogal radicaal.
Dat bedoelde ik meer. Hopelijk ben ik nu wat duidelijker.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marlou Reijnders - Visagie by Marlou

Berichtdoor Marjo » 27 Mei 2013, 11:44

Het draait om subjectief en objectief, en dus woordgebruik. Ik mag inderdaad niet zeggen dat iets geen mooie kunst is (jij ook niet) je kan alleen zeggen wat je er van vindt.
Het was misschien niet echt duidelijk, maar ik was wel subjectief bezig..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marlou Reijnders - Visagie by Marlou

Berichtdoor Dettie » 27 Mei 2013, 12:18

ha ja, het is nu wel helemaal duidelijk! :D

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten