Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2013, 12:48

Ondertitel: Over de belangen van Amsterdamse regenten bij de transatlantische slavenhandel

lees verder http://www.leestafel.info/leo-balai

Ria

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor WilV » 22 Mei 2013, 15:03

Klinkt intressant Ria. Zeker omdat het zo betrokken geschreven in.

Ik zag de serie die jij in je recensie noemt. Die vond ik ook zeer indrukwekkend.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2013, 16:26

Ik moet denken aan 'de zwarte met het witte hart'. Die prinsjes baarden heel wat opzien.
Maar misschien omdat het in Den Haag was, en niet in Amsterdam?
Of omdat de memorie van de mens zo kort is?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2013, 17:49

Marjo schreef:Ik moet denken aan 'de zwarte met het witte hart'. Die prinsjes baarden heel wat opzien.


Voor mensen die dát boek niet kennen±

'De zwarte met het witte hart' bevat in detail de tragische geschiedenis van de Ashantijnse prinsen Kwasi en Kwame, die in 1837 als onderpand voor de illegale slavenhandel door de Nederlandse Generaal-Majoor Jan Verveer uit hun land werden weggevoerd en als 'geschenk' aan koning Willem I aangeboden. De prinsjes werden opgevoed in een kostschool in Delft en brachten ook nogal wat tijd door aan het Nederlandse Hof. Ze onderhielden nauwe banden met Anna Paulowna en, vooral, met haar dochter Sophie.

Ondanks de goede verstandhouding met het hof werden de zwarte prinsen, toen zij ouder werden en het steeds moeilijker werd hen maatschappelijk in te passen, door de Nederlandse regering op een zijspoor gezet. Beiden raakten verscheurd tussen hun twee vaderlanden. Kwame reisde terug naar Afrika, maar bleef noodgedwongen steken in Fort Elmina aan de West-Afrikaanse kust. Na een paar jaar pleegde hij zelfmoord. Kwasi probeerde zich uit alle macht als Nederlander te ontwikkelen, maar faalde eveneens. Zonder waardigheid strandde hij uiteindelijk op een versufte koffieplantage op Java.

Bron Trouw 7 mei 1997

De prinsen zelf hebben niet echt het slavenleven gekend denk ik maar ze stonden wel model voor de illegale slavenhandel.

Of omdat de memorie van de mens zo kort is?

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt.

Bedoel je dat we niet meer willen weten dat Nederland een flinke hand had in de slavenhandel?
Of dat Nederlanders geschiedkundig gewoon weinig weten over slavenhandel?

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2013, 18:41

Dat is allebei waar denk ik zo. Maar dat gaat over wat wij n u weten.

'Wat bijzonder is aan het onderzoek dat Balai heeft verricht, is dat hij heeft aangetoond dat er wel degelijk, in tegenstelling tot een eerder beeld uit de geschiedschrijving, sprake is geweest van de aanwezigheid van slaven voor en tijdens de slavenhandel in Amsterdam en in andere delen van Europa.'

Het werd toen al niet gezien, denk ik, gezien het opzien dat de prinsjes baarden. Dan bedoelde ik: ze waren alleen in Amsterdams straatbeeld te zien, en men wist in Den Haag niets van aanwezigheid van slaven. Maar ik heb geen idee.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2013, 20:47

Denk je niet dat de prinsjes opzien baarden juist omdat ze prinsjes waren?
Er werden, voor zover ik weet, wel vaker slaven in huis gehaald. Vooral heel donker gekleurde mensen vanwege hun ebbenhouten uiterlijk. Maar toentertijd werd heel anders aangekeken tegen mensen met een donkere huidskleur.
Zelf werd ik al grootgebracht met de missie en kon je geld geven voor de 'arme zwartjes'. Nu zou je dat zo niet meer mogen zeggen.
Toentertijd waren 'zwarten' onderontwikkelden, niet echt mens, er werd helemaal niet aan ze gedacht als mens, met gevoelens e.d.
Ik denk dat er ook in Den Haag slaven waren, het deftige Den Haag! Kan me niet indenken dat zij geen slaven hadden.
Alleen was dat vrij normaal, het waren knechtjes, voetvegen, niet echte mensen, niet de aandacht waard, zoiets.
Maar die prinsjes... ja dat waren prinsjes! Zwart of niet, ze waren van koninklijke bloede! Dus werd daar wél aandacht aan besteed.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor Marjo » 23 Mei 2013, 08:29

'Toentertijd waren 'zwarten' onderontwikkelden, niet echt mens, er werd helemaal niet aan ze gedacht als mens, met gevoelens e.d.'

Dat idee heb ik ook, maar ik dacht ook dat die twee prinsjes aangekeken werden omdat ze zwart waren? Zwart, dat lees je altijd in oudere boeken, dat kende men niet, dat was eng..Je had toch ook zo'n soort reactie op Surinamers, toen die begonnen te komen?

Maar weten doe ik het niet, dit idee had ik. En dat er bedienden dan wel slaven waren, dat heb ik nooit meegekregen, evenmin als de meeste mensen die in dit boek aangesproken worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2013, 08:59

Dan schreef ik niet goed wat ik bedoelde. De prinsjes kregen aandacht omdat ze zwart waren en nog prins ook! Dat was helemaal een curiositeit!
Ik wist wel dat in die tijd de rijke mensen soms donkere mensen als een soort huisknecht hadden, daar pronkten ze mee, het was modern om een donkere man in huis te hebben. Niet te geloven maar helaas waar.

Als bezoekers voor het eerst de zwarte man zagen vielen vrouwen soms flauw zo eng vonden ze het of renden krijsend weg... tja.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor Marjo » 23 Mei 2013, 17:10

Ja precies, dat laatste, dat heb ik toch enkele keren gelezen. Vandaar dat ik er van uit ging dat dat ook met die prinsjes zo was. En dat men er 'dus' geen slaven op na hield in Den Haag, want dan waren ze meer gewend geweest aan zwarten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2013, 17:29

maar ja, juist daarom, het was uniek en exotisch, werden deze 'zwarte' mensen wél als slaaf gehouden.
Het was in de mode. Ik heb nog gezocht of ik er meer over kan vinden (slaven in Nederland) maar dat is tot nu toe niet gelukt.
Ik las wel ergens dat veel papieren van de VOC over slavernij en aantallen slaven 'toevallig' verbrand zijn.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Berichtdoor Marjo » 23 Mei 2013, 17:53

Wel heel erg toevallig!!


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten