Jan Brokken - De vergelding

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jan Brokken - De vergelding

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2013, 11:38

De vergelding beschrijft een sabotageactie in het Zuid-Hollandse dorpje Rhoon in de Tweede Wereldoorlog, waarbij een Duitse soldaat de dood vindt en de Duitsers als vergelding zeven mannen uit het dorp executeren. Wie deze sabotageactie in 1944 uitvoerde is tot op heden niet duidelijk.

Lees verder http://www.leestafel.info/jan-brokken

Ria

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Jan Brokken - De vergelding

Berichtdoor librije » 14 Feb 2013, 12:18

Na een TV-uitzending van Brands met Boeken op zondagmorgen waarin Brands er met Jan Brokken over sprak, heb ik het meteen op mijn nog-lezen-lijstje gezet. Na deze aansprekende en goed geschreven boekbespreking denk ik dat ik het maar meteen op mijn verlanglijstje zet voor de komende Boekenweek. Dank daarvoor Ria!
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Brokken - De vergelding

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2013, 12:40

Jan Brokken schrijft prachtig. Hij heeft een heel bijzondere inlevende en integere stijl. Dit boek zal ook zo zijn denk ik. Daar ga je vast van genieten librije.

Dettie
die blij is je hier te 'zien'.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Brokken - De vergelding

Berichtdoor Marjo » 14 Feb 2013, 18:09

'in het huis van de dichter' vond ik helemaal niks. Dus toen ik laatst een boek wilde kopen (bonnen) heb ik het er met de boekverkoper over gehad: Brokken of Wieringa. Wat hij zei was dus wat ik al dacht: de stijl zou hetzelfde zijn, en dus heb ik Wieringa meegenomen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Brokken - De vergelding

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2013, 18:30

Ik moet soms ook wel om je lachen hoor Marjo, jij houdt toch ook helemaal niet van biografieën!
Natuurlijk vind je dat boek dan niet veel, dat kan ook haast niet anders.
Ik denk dat je Baltische zielen en dit boek wel heel mooi vindt. Jan Brokken heeft daarin een erg mooie manier van schrijven waarvan ik bijna zeker ben dat het jou zal aanspreken. Een beetje als Verbogt eigenlijk. Dat ingetogene maar toch indruk makend.

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Brokken - De vergelding

Berichtdoor Marjo » 14 Feb 2013, 20:19

Hm, nou, lénen dan maar!

Is dat boek dat ik noemde een biografie dan? Geen idee!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Brokken - De vergelding

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2013, 21:19

Misschien niet letterlijk een biografie, dat wil zeggen van geboorte tot dood maar wel een verslag over het leven van...

Beschrijving:
De bewonderaars van pianist Youri Egorov, maar eigenlijk alle liefhebbers van klassieke muziek, kunnen In het huis van de dichter niet ongelezen laten. Het boek van Jan Brokken over het uitzonderlijke leven en werk van de pianist heet een roman, maar is veeleer een persoonlijk getinte biografie, persoonlijker nog dan de kunstenaarsportretten die Brokken als journalist ooit voor de Haagse Post schreef.

http://www.8weekly.nl/artikel/6775/jan- ... leven.html

Boekblad zegt dit:
Interessant probleem: wat is In het huis van de dichter eigenlijk? Een roman, zoals de titelpagina beweert? Onzin. Alle personen in dit boek hebben echt geleefd en Jan Brokken pretendeert een ooggetuigenverslag aan te bieden. Dit zijn dus ofwel memoires, ofwel een biografie van de Russisch-Nederlandse pianist Youri Egorov (1954-1988).

http://boekbladleest.blogspot.nl/2009/0 ... chter.html

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Brokken - De vergelding

Berichtdoor Marjo » 14 Feb 2013, 21:57

Ik herinner het me niet, maar misschien is dit inderdaad de reden waarom ik dat boek nooit uitgelezen heb. En dus ook de reden waarom ik dacht dat Brokken niet mijn soort schrijver is.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Brokken - De vergelding

Berichtdoor WilV » 15 Feb 2013, 12:09

Baltische zielen was prachtig!
Dit boek trekt mij ook weer zeer.


Willeke

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Brokken - De vergelding

Berichtdoor Marjo » 20 Sep 2013, 21:10

Dit boek zou naar meer smaken, als Brokkens andere boeken mij qua thema aan zouden spreken. Maar dat is dus niet zo. Deze is evenwel heel mooi:
mijn keuze voor de NS Publieksprijs.

Ik zie nu pas dat dit bij de non-fictie staat. Dan is 'hemelvaart' toch ook non-fictie. Het zijn dezelfde soort boeken: de basis is wat er gebeurd is, het verhaal is ingekleurd door de schrijver. Wat doen we er mee? En ' Gisèle' . Hetzelfde verhaal.

http://www.leestafel.info/jan-brokken


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten