Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2013, 19:01

Het boek is goed verzorgd en uitstekend geschikt voor de oudere vrouw, maar is het specifiek een boek over de overgang?

zie http://www.leestafel.info/diverse-auteurs

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Marjo » 30 Jan 2013, 20:05

O jee, dit heb je vast erg kritisch gelezen...en ik denk ook dat je niet alle lezers over een kam moet scheren. Er zijn er genoeg die hun eigen lijf niet echt kennen.

Het uitgangspunt is in jouw ogen te medisch: te veel over lijf en gezondheid. Maar ja, dat is toch de basis van de overgang? De schrijvers zijn niet echt voor alternatieve middelen begrijp ik. Dan zullen ze er ook niet zoveel aandacht aan besteden.
En een boek voor de oudere vrouw, is voor jou niet hetzelfde als een vrouw in de overgang? Dat kun je toch haast ook niet los zien? Ha ha je wil een man ook aan de facelift, of nagelverzorging hebben?

Ik zou een boek als dit niet kopen, omdat ik er van overtuigd ben dat je er mee moet leren leven: de ene vrouw is de andere niet, en iedereen moet zijn eigen oplossingen voor eventuele ongemakken zien te vinden. Hoe?
Ik denk niet in een boek als dit, misschien door er met elkaar over te praten en de betere bladen in de gaten te houden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2013, 21:37

Ha, ik hoorde jouw commentaar al bij het schrijven van m'n recensie :D
En ja, natuurlijk heb ik het kritisch gelezen, anders hoef ik geen recensie te schrijven.

Het uitgangspunt is in jouw ogen te medisch: te veel over lijf en gezondheid. Maar ja, dat is toch de basis van de overgang? De schrijvers zijn niet echt voor alternatieve middelen begrijp ik. Dan zullen ze er ook niet zoveel aandacht aan besteden.


Nee, helemaal niet te medisch, dat staat ook niet in mijn recensie. En er wordt zeer zeker allerlei alternatieve middelen besproken, aan jou de keus. Maar ze laten wel doorschemeren dat zij hormoontherapie wel een goede keus vinden, ondanks dat ze vrij neutraal informatie geven daarover. Dat leid ik af aan het feit dat ze heel uitgebreid de hormoontherapie bespreken met alle voors en tegens en de alternatieve middelen minder uitgebreid bespreken.
Ze plaatsen wel allerlei kruiden met hun werking, ze vertellen over acupunctuur etc. maar ze zijn duidelijk slechter geïnformeerd daarover dan over hormoontherapie.

En een boek voor de oudere vrouw, is voor jou niet hetzelfde als een vrouw in de overgang? Dat kun je toch haast ook niet los zien?


Er zijn heel veel vrouwen die niet of nauwelijks last van de overgang hebben, maar wél ouder worden.
Dat ouder worden heeft zijn eigen dingen zoals huid dat slapper wordt, haar dat grijs wordt, minder energie hebben e.d.
En tegenwoordig verven mannen ook hun haar, en zeker de facelift is niet onbekend bij mannen, en nagelverzorging is hen ook niet vreemd en waarom ook niet? Vrouwen doen het toch ook om er beter uit te zien waarom zij niet?

Maar de term 'de overgang' is voor mij de hormonale toestand en de gevolgen die dat heeft. Ik wíi ook dat het apart benoemd wordt juist omdat de overgangsklachten zo'n betrekkelijk taboe zijn. Er wordt lacherig over gedaan maar het heeft voor een aantal vrouwen een flinke impact.
In dit boek komt 'de overgang' nauwelijks ter sprake, de opvliegers, slapeloosheid, wisselende stemmingen e.d. worden eigenlijk maar in één hoofdstuk besproken, de rest gaat over ouder worden van mensen met daarbij de aandacht meer gericht op de vrouw, maar niet over de overgang.

Het gaat ook niet over hun lijf niet kennen maar uitgebreid voorbehoedsmiddelen bespreken vond ik wel een beetje gek. Het is wel een boek voor mensen van 50 en ouder. Die zullen niet weten wat een con.doom, spira.altje, de pil etc is? Zelfs dil.do's e.d. worden erbij gehaald. Wat heeft dat met de overgang over ouder worden te maken? Dat is voor alle leeftijden. En allerlei vrijhoudingen ook.

omdat ik er van overtuigd ben dat je er mee moet leren leven: de ene vrouw is de andere niet, en iedereen moet zijn eigen oplossingen voor eventuele ongemakken zien te vinden. Hoe? Ik denk niet in een boek als dit, misschien door er met elkaar over te praten en de betere bladen in de gaten te houden?


ja mee eens, je moet ermee leren leven en het gaat weer over. Maar als er een goed boek over geschreven is dan is het wel prettig om te weten dat het boek bestaat. En of een boek goed is weet je alleen door het te lezen. Vandaar dat ik het las, én doorgeef dat het mij tegen- en meeviel. Ik heb het expres allemaal vrij uitgebreid verteld omdat ik niet weet wat een vrouw wil weten.
Ik wil het een weten, de ander wat anders. Wie weet beschrijf ik in de recensie iets waar een andere vrouw juist wél meer van wil weten.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2013, 09:16

Een vrouw heeft een overgang. Punt. Of je daar last van hebt of niet. Zoals pijn een bijkomend verschijnsel is bij een botbreuk, is voor mij de overgang een verschijnsel van ouder worden voor de vrouw.

Dan heb ik al een heel ander uitgangspunt dan jij, zou ik dit boek lezen! Inderdaad halen we allemaal uit een boek wat ons individueel interesseert. Dat is altijd zo.
Ik zou die overbodige dingen snel skippen...maar je hebt vast wel gelijk: dat die dingen met punten zo uitgebreid besproken worden, dat zou niet nodig moeten zijn. Misschien voor de volledigheid?
Maar ja, jij vindt het boek niet volledig want je mist van alles.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2013, 12:35

ja je hebt helemaal gelijk. Een vrouw komt vroeg of laat in de overgang, of ze wil of niet. Maar de een heeft er nauwelijks last van en bij een ander zijn er flinke klachten die niet te negeren zijn.
Maar wat in dit boek staat zijn meer algemene ouderdomsverschijnselen en geen overgangsverschijnselen veroorzaakt door vrouwelijke hormonen zoals de afname van oestrogeen.

Ik las dit boek omdat ik, heel langzaam, bezig ben met een site over de overgang.
Het viel me namelijk op dat op internet informatie over de overgang vaak héél medisch is, daarmee bedoel ik veel medische termen die niemand begijpt. Verder zijn er fora waarop vrouwen hun klachten uitwisselen. Op deze laatste krijg je eigenlijk heel weinig informatie omdat het vaak heel persoonlijke klachten en antwoorden daarop zijn.
Echt goede informatie die voor een gewone doorsnee vrouw te begrijpen is, is er niet.
De overgang is ook een betrekkelijk nieuw verschijnsel, vroeger werden vrouwen gewoon niet zo oud dat ze de overgangsleeftijd haalden. Ook wordt het vaak afgedaan door artsen als vrouwenkwaaltje terwijl het een erge impact op iemands leven kan hebben (hoeft niet maar het kan).
Gelukkig hebben de meeste vrouwen weinig klachten of heel lichte klachten, af en toe eens opvliegers of slecht slapen en dat is het.
Maar er zijn ook vrouwen die wel erge last ervan hebben. Het gekke is dat er toch nog een flink taboe op rust.
Ik heb vrouwen waarvan ik weet dat ze heel érge last hadden/hebben van de overgang dingen gevraagd maar ze wimpelden het af omdat ze 'niet wilden zeuren' Dat deden ze juist niet! Toen de verhalen eenmaal loskwamen bleek dat ze erg opgelucht waren dat ze het eens konden zeggen en ook dat ze erg naar goede informatie hadden gezocht.
Daarom las ik dit boek in de hoop dat er goede informatie in stond zodat ik door kon geven, dát boek is goed. (Er zullen nog wel meer recensies over boeken met dit onderwerp volgen.)
Ik heb wel zitten twijfelen of ik het op Leestafel moest plaatsen maar eigenlijk door de gesprekken en het gejuich dat ik zo'n site ging opzetten maakte dat ik het wel plaatste. Omdat kennelijk veel vrouwen heel graag meer informatie willen maar moeilijk kunnen vinden.
Dit boek kocht ik naar aanleiding van de biblionrecensie die heel positief was en ik juist viel op de zin Uitgangspunt is dat de overgang geen ziekte is, maar een natuurlijk fysiologisch proces. en ik het daar mee eens ben.

Dit is de biblionrecensie

Vroeg of laat komt elke vrouw in de overgang. De verschijnselen en de eventuele overlast kunnen zeer uiteenlopen. Dit lijvige en overzichtelijke handboek bevat in elf hoofdstukken informatie, tips en adviezen over allerlei aspecten die te maken hebben met de overgang. Aan de orde komen onder andere de fysieke veranderingen die zich voltrekken, symptomen als opvliegers, vermoeidheid, stemmingswisselingen, blaasproblemen, haar-, nagel- en gebitsproblemen, voeding, beweging, hormoontherapie en alternatieven daarvoor en lichaamsverzorging. Uitgangspunt is dat de overgang geen ziekte is, maar een natuurlijk fysiologisch proces. Het accent ligt op wat men zelf kan doen om vervelende verschijnselen te bestrijden of te voorkomen door aanpassingen in de levensstijl en de voeding. Een evenwichtig getoonzet, goed gedocumenteerd en fraai vormgegeven handboek over de overgang. Zeer informatief en nuttig voor vrouwen (en hun partners!) die meer wil weten over de overgang. Bevat talrijke tekstkaders en foto's in kleur en een uitvoerig register.
Drs. M.H. Langelaan

dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2013, 18:14

'Echt goede informatie die voor een gewone doorsnee vrouw te begrijpen'

Ik begrijp dat er juist heel veel informatie in staat voor de gewone vrouw, maar niet wat jij wilde lezen. Ik vraag me af of je zulke informatie kunt vinden, en dus of het opgeschreven kan worden. Er is zoveel diversiteit, hoe maak je daar een algemeen verhaal van?
Bijvoorbeeld slecht slapen: dat kan ook voor een deel liggen aan het ouder worden zelf, zonder dat het een typische overgangsklacht is. Hoe maak je duidelijk wanneer het wàt is, en wat je er dan aan doet, zonder in vage algemeenheden te vervallen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2013, 18:26

Ja er staat heel veel informatie in, dat heb ik ook beschreven, maar niet veel over de overgang en alles wat daarbij komt kijken, zoals de titel wel doet vermoeden.

Maar ik stop met deze discussie want anders wordt het zo'n welles, nietes verhaal. We zijn alle twee nogal koppig :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2013, 21:02

Maar jij hebt het gelezen, ikke niet... (en ik hoef ook niet)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Inge » 04 Feb 2013, 13:05

Dettie,

Kunnen we de site al bezoeken?
Weet je... Ja iedere vrouw moet vroeg of laat in de overgang komen maar wat met chemisch geregelde menopauze? Ik heb op internet al zitten zoeken maar er is daar nog minder over te vinden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2013, 13:36

Daar weet ik ook (nog) niets van Inge.
de site heet klaarovergang maar veel is er nog niet op te vinden.

zie http://klaarovergang.nl

ik doe het namelijk hééél rustig aan vanwege doseren van energieverbruik :D

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Inge » 04 Feb 2013, 14:05

Die tekst onder de titel Woede is prachtig :D Ik heb hier luidop zitten lachen... Alleen, ik herken me daar al in zonder overgang :oops:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diverse auteurs - De overgang... en nu?

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2013, 14:06

haha, nou wie weet word je dan in de overgang heel rustig en nooit kwaad! :D

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten