Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fictie

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fictie

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2012, 16:23

In een zelfgebouwd vliegtuig (dat model stond voor het boek Joe Speedboot) reist Joost Conijn via Europa naar Afrika. Zijn reisverslag vormt een boeiend relaas.

Zie http://www.leestafel.info/joost-conijn

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Annemarie » 07 Okt 2012, 16:31

Wat een mooie recensie! Ik was al benieuwd naar dit boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2012, 16:50

Nou dan stuur ik het boek door naar jou (als je het wilt). Het is leuk lezen.

Dettie
die blij is met het compliment

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Annemarie » 08 Okt 2012, 09:55

Lief hoor! Ik zal binnenkort een lijstje maken van alle debuten die ik heb. Dan kunnen jij en Marjo aangeven wat jullie willen lezen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor WilV » 09 Okt 2012, 22:34

Dat is zéker een mooie recencie. Wat lijkt me dat geweldig, zo de wereld over reizen. Vooralboven de woestijn. Al was dat wel meteen het meest spannende gedeelte als ik het zo lees.
Fijn dat het ook goed geschreven is, bij reisboeken is dat toch wel een voorwaarde om echt in het boek mee te gaan, en helaas ontbreekt het daar soms wel eens aan.

Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2015, 16:25

Misschien vinden jullie het niet eens vreemd, maar het interesseerde me helemaal niet. Het is echt een reisverslag, geen persoonlijk verhaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2015, 20:22

Ik vraag me soms wel af - als je weet dat het non-fictie is én een reisverhaal (waar je sowieso al niet van houd) - waarom je het dan leest. Het leidt dan vaak tot een negatief verslag of negatieve opmerkingen, wat best wel een domper geeft aan mensen die het wèl leuk vonden. Een eigen menig geven is natuurlijk nooit erg. Maar van dit soort boeken weet je al bij voorbaat dat je er niet van houd en feitelijk is het dan niet eerlijk naar de schrijver toe om er negatieve opmerkingen over te maken. Wij weten dan ook al bij voorbaat dat je negatief zal zijn, wat dit soort verhalen liggen je niet.
Ik snap dus eigenlijk niet zo goed waarom je dit soort boeken dan toch leest als het alleen maar negativiteit oplevert.

Het is natuurlijk wèl een persoonlijk verhaal, het is tenslotte non-fictie. De man heeft écht rondgevlogen met zijn zelfgemaakte vliegtuigje, hij was geïnspireerd door Joe Speedboot, en maakte van alles mee en daar vertelt hij over. Persoonlijker kan haast niet, alleen is het geen emotioneel verhaal terwijl hij toch wel vertelt over hachelijke situaties die hij behoorlijk eng vond en ook over heel bijzondere dingen die hij meemaakte.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2015, 21:23

Nou ja, mag ik alleen maar iets zeggen als ik positief ben?

Dat boek ligt hier al even, mij gestuurd door een van jullie, moet ik maar gewoon zwijgen, en jullie laten denken dat ik niets met die boeken doe?

Ik zeg alleen maar dat dit niet mijn soort boek is, ik zeg niets negatiefs over de schrijver of over het verhaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2015, 21:44

Nou ja, mag ik alleen maar iets zeggen als ik positief ben?


Nee, dat zeg ik niet, er staat ook 'Een eigen menig geven is natuurlijk nooit erg'.
Natuurlijk kun je negatief zijn. Maar ik verbaas me er wel over dat als je weet dat je niet van bepaalde boeken houdt dat je ze dan wel leest en dan vaak negatief oordeelt. Het interesseerde me niet, zeg je nu ook weer, vandaar mijn vraag.
Ik bedoel er verder niets verkeerds mee het verbaast me gewoon.

Het zou hetzelfde zijn als ik thrillers en fantasy ga lezen terwijl ik er niet van houd. Die recensies zullen dan ook vaak negatief uitvallen en daar zal ik ook snel negatieve opmerkingen over maken. Vandaar dat ik het vraag waarom je dan toch die reisboeken of andere boeken leest als je weet dat je er niet van houdt.

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2015, 07:49

Jij zegt wel eens dat je een bepaald boek toch mooi vond, ondanks dat het een trhiller is, of fantasy - want fantasy voor de jeugd is vaak heel leuk, en geweldloos.
Dus ook voor jou is het niet absoluut: o,o % thriller, of fantasy lezen.

Ik weet niet van tevoren of ik een boek mooi vind of niet. Ik sla het open met alleen maar de kennis van de flap die ik zie.
Ook al zie ik dat het een boek is over iemand die vliegt, dan heb ik nog geen flauw idee wat het boek me gaat bieden. Ik ben regelmatig prettig verrast. De 'luchtmeisjes' was best te lezen, en bepaalde boeken die als achtergrond wielrennen hadden.

Ik weet het pas als ik ga lezen, en deze viel voor mij in de categorie: niets voor mij. Omdat het inderdaad alleen over dat vliegen en reizen gaat. Ik ben natuurlijk niet ver gekomen, het kan best veranderd zijn, maar dat doet er nu niet toe.

Was het een biebboek dan had ik niets gezegd, nu wilde ik even laten weten dat ik het ter hand heb genomen.
Maar goed, ik zal dat niet meer doen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2015, 08:25

Nogmaals ik bedoelde het niet vervelend en sorry als het wel zo overkomt.

Op de flap staat:
In zijn zelfgebouwde vliegtuig koos Joost Conijn een route die niemand anders ooit nam. Hij vloog vanuit Europa over Afrika en bezocht de meest onherbergzame gebieden in het oerwoud. Hij landde op rafelige stukjes asfalt en kreeg eten en een slaapplaats van de verwonderde mensen voor wie hij zomaar uit de lucht kwam vallen. Overgeleverd aan het materieel van zijn vliegtuig, aan het humeur van de plaatselijke autoriteiten en aan de elementen, maakte Joost Conijn een verbijsterende tocht.

Het is non-fictie dus ik was gewoon verbaasd dat je het las. Ook in mijn verslag staat duidelijk dat het een reisverhaal is:
"Het hele verhaal is prettig, in mooie taal, zonder sentiment of sensatie, verteld. De reis was zoals hij was. Het is een verslag van de dingen die Joost Conijn gezien en meegemaakt heeft."
en ook op het forum staat het duidelijk vermeld en ik weet dat je er niet van houdt.
Ik reageerde dus op je opmerking "maar het interesseerde me helemaal niet". Want dat is bekend dat reisverhalen je niet interesseren. Natuurlijk kan het meevallen, dat is zo maar over het algemene haak je af.
Als ik gevraagd had: "Waarom interesseerde je het helemaal niet?" dan was het antwoord geweest omdat het een reisverhaal is en dan waren we op hetzelfde punt uitgekomen. Dus nu vroeg ik het maar gelijk.

Ik vind het vervelend dat het kennelijk verkeerd overkomt maar dit is een (discussie)forum en ik reageer gewoon op een opmerking van jou. Dan kan ik nu ook wel gaan zeggen dat ik dan niet meer ga reageren of zeggen 'mag ik geen vragen meer stellen?' Dat zou wel heel flauw zijn en dan kunnen we het forum wel opdoeken... dat schiet niet op. We kunnen toch gewoon vragen stellen en reageren op iets wat gezegd wordt op het forum? Daar is toch niets mis mee?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2015, 12:34

Nogmaals: ik lees geen flapinformatie van te voren en jullie verslagen al helemaal niet als ik weet dat het boek bij mij komt.
Juist omdat het soms ineens wèl een verhaal is dat ik graag lees, begin ik zo onvoorbereid mogelijk.
Ik stoot niet per definitie de categorie reisverhalen af.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2015, 13:29

Nou ja, laten we maar ophouden, ik wil geen ruzie.
Het is jammer dat je het niet mooi vond, misschien volgende keer beter!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Renate » 12 Jun 2015, 19:28

Ik houd wel van reisverhalen, vooral over plaatsen waar ik nooit zou willen komen. Ik ben vooral dol op poolreizen (althans de verhalen daarover), maar dit lijkt me ook wel wat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2015, 21:37

Het is echt een reisverhaal Renate, hij maakt heel wat mee met zijn eigengebouwde vliegtuig. Hij komt soms onbewust in gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld toen hij te dicht bij een paleis vloog van een koning.
Je moet het lef maar hebben om het allemaal te doen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Renate » 13 Jun 2015, 07:37

Duidelijk weer een boek voor op m'n lijstje. Het groeit sneller dan ik ze uit de bibliotheek kan halen. En ik ben benieuwd waar ze dat nu weer gaan zetten. Boeken over landen vinden in de bibliotheek is altijd meer werk, omdat de dingen op land staan, dan op catalogusnummer en dan op de naam van de auteur.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joost Conijn - Piloot van goed en kwaad (debuut) non-fic

Berichtdoor Renate » 29 Jun 2015, 15:12

Ik ben net in het boek begonnen. Eigenlijk had ik wel wat willen lezen over de bouw van het vliegtuigje, maar dat is misschien te veel gevraagd en zou misschien voor veel mensen te technisch worden.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten