Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut) samenlb dec 12

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut) samenlb dec 12

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2012, 14:21

In het nawoord vertelt Ingrid van der Chijs hoe ze er toe kwam dit boek te schrijven. Als voormalig stewardess kocht ze in een opwelling bij een antiquariaat het boek Een vrouw vloog mee van Trix Terwindt. Trix (1911-1987) was een van de eerste stewardessen in de jaren dertig.

Lees verder http://www.leestafel.info/ingrid-van-der-chijs

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 31 Aug 2012, 14:54

Boeiend Dettie! Ook de bevlogenheid van de schrijfster om de geschiedenis van deze twee vrouwen uit te pluizen vind ik mooi.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2012, 14:55

Ja het is een schitterend boek. Je leest het achter elkaar uit.
Zou het zo nog een keer gaan lezen.

dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 31 Aug 2012, 15:33

Gewoon over een tijdje doen! Wie weet ontdek je dingen die je de eerste keer ontgaan zijn.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Marjo » 31 Aug 2012, 15:54

Ha, zet je jezelf weer onderaan de lijst!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor WilV » 03 Sep 2012, 19:00

Dat het in het begin letterlijk levensgevaarlijk was,
dat heb ik me nooit zo gerealiseerd.

( net begonnen in dit boek).

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor WilV » 07 Sep 2012, 13:28

Wat een prachtig boek is dit. Ook bij dit boek kun je je nauwelijks voorstellen dat het om een debuut gaat. Het is non-fictie, maar leest als een roman, en de toon van het boek is precies goed.

Lees verder, http://www.leestafel.info/ingrid-van-der-chijs

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Dettie » 07 Sep 2012, 14:03

Ja mooi is het hè. Ik heb er ook van genoten. Ik denk dat het niet mee mag dingen naar de debutantenprijs omdat het non-fictie is, ook al leest het als een roman.
Ik vond het ook zo bijzonder dat die meiden echte pioniers waren. Evenals de piloten trouwens en het verhaal rond die (koude) molen was ook erg bijzonder. Ik denk dat niemand dat nu nog zou doen.
Ja de keuzes die na de oorlog gemaakt werden, waren erg verrassend. Ik stond daar ook van te kijken en helemaal begrijpen deed ik het niet maar het werd wel zo gebracht dat je er geen aanstoot aan kan nemen. Dingen liepen nu eenmaal zo.
ja, goed boek.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor WilV » 07 Sep 2012, 14:46

Ik denk dat met name Trix een heel mild karakter had, dat kan bijna niet anders, want de tijdsgeest was een stuk scherper en zwart-witter.

Vind haar sowieso boeiend, niemand had in haar de held kunnen vermoeden die ze uiteindelijk werd. ook zijzelf niet denk ik.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2012, 12:46

Min ogen vielen af en toe dicht, als ze weer eens ver afdwaalde.
Ik vind het verhaal over de dames interessant, maar het geheel vermoeiend lezen: om dat afdwalen en vanwege de stijl.

Lees meer: http://www.leestafel.info/ingrid-van-der-chijs

Dit boek heb ik via jullie in huis gekregen toch? Of moet ik het melden?
En het mag wel bij de debuten staan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2012, 12:56

Ik moet aldoor wel lachen omdat je steeds van mening verschilt met ons, het lijkt wel of je per se een tegengeluid wil laten horen, terwijl ik heel goed weet dat dat niet zo is. Soms vinden we bepaalde boeken wel heel mooi. (Het grote zwijgen bijv.) Ik had al wel verwacht dat dit je niet zo enthousiast zou zijn als wij, waarom kan ik niet precies zeggen.
Ik vond juist de stijl zo prettig, à la Annejet van der Zijl en dat is als compliment bedoeld. Ze gaf mooi weer hoe alles qua geschiedenis in elkaar zat maar ook het privéleven van de vrouwen kwam mooi aan bod.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2012, 13:20

Ik moest ook denken aan Suzanne Janssen en ik herinner me niet of zij of van der Zijl dat trucje ook toepaste - dat beginnen met een feit en dan teruggaan om het uit te leggen. Ik betwijfel of zij dat doen, want het irriteerde me echt.
De manier waarop zij een verhaal vertellen is prima, verhalend vertellen, heet dat. Daar ga ik helemaal met jullie mee. Maar dan liefst zonder dit vervelende trucje! En ik blijf er ook bij dat ik geregeld stukken las waarin die dames geen rol hadden en ik me afvroeg waar dit voor nodig was. Dat stuk over de KLM vond ik te uitgebreid en later dat stuk over Nederlands-Indie, dat had helemaal weg kunnen blijven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2012, 14:18

En dit is altijd het nadeel van doorsturen, ik kan het boek niet meer inkijken en verwijzen naar dingen. Mijn schoonvader zat in Nederlands-Indië dus die verhalen interesseren me ook. En ook de hele opbouw van de KLM vond ik erg interessant om te lezen.
Je was overigens ook niet weg van het Pauperparadijs meen ik me te herinneren.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2012, 14:36

Ik herinner me dat ik het tweede deel van 'het pauperparadijs' minder vond. Het begon met een familieverhaal en gaat dan zonder de familie verder Eigenlijk doet van der Chijs dat ook. Het boek heet 'luchtmeisjes' en dan wil ik die hele geschiedenis van Schiphol en zo niet. Daar wil ik dan een ander boek over.
Je mag het wel aanstippen, graag zelfs , om interesse te wekken. Maar niet zover van je onderwerp afdwalen.
Ik meen me te herinneren dat Jansen en van der Zijl gewoon chronologisch schreven. Maar dat zou ik ook na moeten kijken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2012, 11:33

Dit boek is het samenleesboek van deze maand geworden.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten