Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Marjo » 11 Jul 2012, 11:48

'52 denkfouten die je beter aan anderen kunt overlaten', is de ondertitel.

Wij van leestafel maken die niet...toch?

Lees meer: http://www.leestafel.info/rolf-dobelli

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2012, 13:18

Haha grapjas, ik barst van de denkfouten... zoals...

‘The swimmer’s body illusion’ bijvoorbeeld stelt dat een zwemmer niet dat perfecte lijf heeft omdat hij zwemt, maar dat hij succesvol is bij het zwemmen omdat hij er voor gebouwd is! Logisch toch! Maar toch trapt de consument erin: die verzorgingsproducten die je op de reclame ziet met al die mooie modellen, die moeten wel werken: dat zie je toch aan die meisjes! Dat ze zo geboren zijn vergeet je dus.


Wat wordt hier nou bedoeld? Ik vindt het zo'n vreemde combinatie. Wordt nu verwezen naar verzorgingsproducten die mooi maken of naar het zwemmen dat mooi maakt? Iemand heeft geen perfect lijf omdat hij gebouwd is voor zwemmen. Ik snap het niet zo goed.

Kortom... ik zal wel ergens een denkfout maken. :mrgreen:

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Marjo » 11 Jul 2012, 14:18

Dat zal wel aan mij liggen.
Dat van die zwemmer is om de naam van de fout uit te leggen: stel dat je een sport wil gaan doen om er een beter figuur van te krijgen: je kiest voor zwemmen, omdat die zwemmers er altijd zo gestroomlijnd uit zien. Dat is dus fout: die zwemmers zijn zo goed in zwemmen omdat ze zo gebouwd zijn.
En zo werkt het ook met die reclame: mooie meiden showen de verzorgingsproducten, en je denkt: zo wil ik er ook uit zien en je koopt de producten. Fout! De modellen worden op hun uiterlijk gekozen voor die reclame, ze zijn zo geboren, en jij waarschijnlijk niet.

Moet ik het aanpassen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2012, 14:36

ja ik denk dat het beter is als je het wat aanpast want ik vond het niet echt duidelijk.

Bedankt voor de uitleg!

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Annemarie » 11 Jul 2012, 18:00

Dat van framing vind ik wel interessant. Dat van die mooie mensen in reclames doorzie ik altijd wel omdat ik erg geïnteresseerd ben in marketingtechnieken. Het werkt bij mij juist averechts. Als een beroemdheid al jaren weelderige lokken heeft en dan ineens reclame maakt voor een shampoo, dan besef ik mij meteen dat ze altijd al mooi haar heeft gehad en dat het dus niets te maken heeft met het gloednieuwe product.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2012, 19:47

Het gekke is dat ik als ik reclame kijk en er eigenlijk niets bij denk. Stoere lijven, glanzende haren, glimmende tanden... het zal allemaal wel, nooit gedacht als ik die tandpasta, shampoo, crème e.d. gebruik dan krijg ik ook die huid, haren etc.
Soms zie ik een reclame en denk waar ging het eigenlijk om? Autoreclames kan ik soms mooi vinden omdat er in mooie landschappen gereden wordt of iets heel knap gefilmd is, maar het merk auto.... geen idee.
Maar het zal vast dat we onbewust toch beïnvloed worden ook al denken we van niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Marjo » 11 Jul 2012, 20:12

Dat denk ik dus wel. Op het moment dat je iets van een plank pakt in de winkel denk je niet bewust aan reclame, maar je herkent ongetwijfeld merken of afbeeldingen. En dan kies je toch het merk dat je het meest geraakt heeft, op welke manier ook.
Alleen als je altijd dat ene merk neemt, of altijd het goedkoopste, ik noem maar iets, ontkom je aan.
Helaas werkt ons brein door zonder dat je er erg in hebt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Annemarie » 11 Jul 2012, 20:27

Marjo heeft gelijk. Het is echt waar, je wordt als consument gehersenspoeld. Het schijnt zo te zijn dat hersenen herhaling koppelen aan betrouwbaarheid en vertrouwdheid. Ook al haat je een reclame, de naam wordt keer op keer herhaald en nestelt zich in je hoofd. Hier ben je je niet bewust van maar het gebeurd wel. In een winkel moet je bijvoorbeeld kiezen tussen twee artikelen en heel vaak blijkt de consument dan ineens te denken dat een bepaald product veel beter is. Of veel smakelijker. Dat weten ze gewoon. En dat is dus dat spelletje van de naamsbekendheid. Dat is een heel belangrijk iets voor bedrijven. Daarom worden er ook zo vaak van die irritante liedjes gebruikt, van die liedjes die in je hoofd blijven zitten.

Wanneer je echt op de prijs moet letten zul je inderdaad niet altijd voor het bekendste merk kiezen maar dan toch zullen mensen soms geneigd zijn voor "kwaliteit" te gaan.

En nog erger: sluipreclame! Dat zie je bijvoorbeeld veel in soaps, dan drinkt een personage een blikje frisdrank en is de naam heel duidelijk in beeld. De consument heeft dat lang niet altijd in de gaten en koppelt nu zonder zich hiervan bewust te zijn een drankje of een ander artikel aan een populair personage en in de winkel is de keus dan snel gemaakt. In CSI bijvoorbeeld zie je altijd heel duidelijk het merk van de fototoestellen in beeld. Let maar eens op dat soort dingen dan zul je merken hoe vaak we onbewust met dit soort praktijken te maken krijgen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2012, 20:59

Ik geloof jullie onmiddellijk hoor. Alleen kijk ik zelden televisie en hoor ook nooit reclame omdat we altijd een radiozender op hebben waar geen reclame op wordt gemaakt. Maar voordat die zender op kwam weet ik wel de reclame van de SNS bank uitgesproken met een Limburgs accent. Het klonk als AsenAsbaank En ene heel erg irritante reclame voor iets wat met vakantie te maken had. Daar hoorde je een kind met zo'n krijsstemmetje zeggen... en een tént. Dat heb ik nog heel lang geroepen... haha En.. Liever kips leverworst dan gewone leverworst :D
Dus ja het blijft hangen.

Hier staan voorbeelden van sluikreclame genoemd http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluikreclame

Je hebt ook computerspelletjes die aan sluikreclame doen merkte ik. (koekjes en soep)

dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Annemarie » 11 Jul 2012, 21:09

O, het is dus sluiKreclame en geen sluiP. Weer wat geleerd ;)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Marjo » 11 Jul 2012, 21:22

Ik kijk ook geen televisie (hoor wel de radio trouwens) maar al doe je beiden niet: je ontkomt niet aan reclame. Het is overal.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Annemarie » 11 Jul 2012, 22:19

In winkels zelf hoor en zie je natuurlijk ook veel reclame. En in tijdschriften, bushokjes, noem maar op.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2012, 22:55

Annemarie schreef:O, het is dus sluiKreclame en geen sluiP. Weer wat geleerd ;)


o had ik niet eens gezien!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Berichtdoor berdine » 17 Jul 2012, 18:30

O, ik sta eigenlijk nooit te twijfelen tussen twee merken. Ik neem alleen een ander merk, als dat van mij er niet is en ik het perse nodig heb. En ik neem zeker niets waarvan de reclame irritant is.
Ik sta wel vaak in een hele rare houding ergens onder een lamp de ingrediënten te lezen, als het om iets nieuws gaat. Dat vind ik wel belangrijk. Ik ben inderdaad erg merkvast. (Dan hoef ik niet iedere keer mijn bril te zoeken en onder die lamp te gaan staan).
Maar ik geloof wel dat dat je ondanks dat onbewust beïnvloed wordt.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten