Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2012, 16:57

LEIDEN - Het boek is nog niet eens verschenen en er is al een hoop gedoe over...

stond in het Leidsch Dagblad

http://www.leestafel.info/silvan-schoonhoven

Ria

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2012, 11:21

Ik las net de recensie van Marjo over Oorlogshelden van Ben Bouter waarin ook het geloof nogal centraal staat.
In God, Geld en Gehoorzaamheid wordt de pinkstergemeente aan de kaak gesteld. In Oorlogshelden zijn er vragen over het protestantse geloof en later over het geloof in het algemeen. Het blijft altijd boeiend om daarover te lezen (én na te denken.)
Bij dit boek van Silvan Schoonhoven vraag ik me dan af waarom die pinkstergemeente zo snel groeit? Wil iedereen dan echt zo snel mogelijk rijk worden? Of zit er toch meer een hang naar houvast achter...

Boeiend

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor WilV » 14 Jun 2012, 20:19

Ik was inderdaad al nieuwsgierig naar dit boek Ria. Heldere recencie.

ik ken de Pinkstergemeente(leden) een beetje, en met al het goede wat er ongetwijfeld te zeggen valt mbt bv betrokkenheid bij anderen ga ik altijd verschrikkelijk steigeren van een God die je voorziet van geld en voorspoed, met als keerzijde dat als je dat níet hebt, je iets niet goed doet, en het kwade moet worden verdreven.

Ik denk dat de Pinkstergemeente zo snel groeit omdat het voor een deel past in de tijdsgeest, het is een kerk waar gevoel ontzettend centraal staat, met veel blijheid, emotie en vervoering ,en dus ook nog eens raakt aan een soort welvaartsgeloof... als je gelooft krijg je voorspoed en geluk.

Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2012, 10:13

Hoe kun je dat nou 'geloven' in een tijd als deze???

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2012, 10:44

Juist in een tijd als deze. De spirituele boeken verkopen ook als zoete broodjes en mensen zoeken massaal naar een invulling van geluk.
In deze dagen is het vooral ieder voor zich, en daar hoort ook welvaart, luxe bij. Als iemand jou dat voorhoudt dat het te bereiken is, middels
mooie praatjes, dan zijn er juist genoeg mensen die er in trappen en er in willen geloven. Het is maar net hoe het gebracht wordt.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor WilV » 15 Jun 2012, 12:04

Ja precies, er lijkt wel een soort "markt" voor.
Ik ben er erg huiverig van, vooral ook omdat ze die theorie ook graag op gezondheid toepassen.

Alle goede gemeente en Pinkstergelovigen die er ook ongetwijfeld zijn bij deze uitgezonderd hoor, maar de tendens is er wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2012, 12:35

Toevallig stond er vandaag een mevrouw voor de deur die met me van gedachte wilde wisselen over de bijbel. Dat was al de tweede keer in twee weken dat ze kwam. Nu weer nee gezegd, was overigens héél lang geleden dat dit gebeurde.

Maar over het boek, ik vraag me wel af welke mensen dit lezen en zouden de mensen die dit lezen in de mooie praatjes trappen. Met andere woorden zal het boek de juiste mensen bereiken of juist niet?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2012, 15:31

Het is zo, deze tijd is er een van 'ieder voor zich', maar dan nog:
Dat mensen zo goedgelovig zijn dat ze denken dat zij dan de uitverkorenen zullen zijn!
Ben je dan dom of wat?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2012, 18:05

het ligt precies aan het praatje, er zijn mensen die heel overtuigend kunnen praten.
Ik heb vroeger eens een Jehova getuige aan de deur gehad die half in tranen was omdat ik me niet bij hun aansloot, dan werd ik ook niet uitverkoren en dat vond ze heel erg. Dat doet je best wel wat zo'n bevlogen dame aan de deur. Ik weet ook zeker dat ze het oprecht meende. Ik had meerdere gesprekken met haar gevoerd omdat ik wel wilde weten wat haar dreef om langs de deuren te gaan.
Ik zei nee, maar er zullen er genoeg zijn die zo'n soort van betrokkenheid erg waarderen en zich aansluiten bij .... Jehova, pinkstergemeente etc.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor Annemarie » 16 Jun 2012, 17:25

Ik denk niet dat het "goedgelovigheid" is zoals Marjo het noemt. Het gaat dieper dan dat. Ik zie in mijn omgeving hoe mensen door een geloof opgeslokt kunnen worden. Het is een hang naar verbondenheid, uit eenzaamheid misschien. Angst ook en wanhoop. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld rouwende mensen vaak benaderd worden door een of ander geloof. Ik ken ook een heel leuke vrouw die psychisch in de war raakte. Ze is op dat moment benaderd door de pinkstergemeente. Ik ga niet precies vertellen hoe dat is gegaan want dan ben ik nog wel even bezig maar geloof me, het was niet fraai.

Waar ik altijd een beetje boos om word, is de exclusiviteit. Zo van, alleen mensen die geloven gaat het goed, anderen zullen spijt gaan krijgen. Gestraft worden zelfs. Zoals Willeke al schrijft wordt deze manier van benaderen ook op gezondheid toegepast. Ik heb al tig keren te horen gekregen dat het mijn eigen schuld is dat ik nog steeds chronisch ziek ben. Dan had ik maar....etc, etc. Ik vind dat enorm grof.

Om niet al te negatief te klinken wil ik nog even toevoegen dat ik ook heel veel mensen ken die op een uiterst prettige manier met hun geloof omgaan en daar absoluut betere mensen door zijn. Deze mensen oordelen dan ook niet over een ander en laten iedereen in hun waarde. Zo kan het dus ook gaan.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2012, 11:16

'Zo van, alleen mensen die geloven gaat het goed, anderen zullen spijt gaan krijgen. Gestraft worden zelfs

Misschien ben ik naïef, maar dit is nu juist wat ik niet snap: dat mensen daar in kunnen trappen.

En: ik heb dan nog liever dat ze mee doen aan die andere gekte die Nederland op het moment (nog even) in de greep houdt..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Silvan Schoonhoven - God, Geld en Gehoorzaamheid

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2012, 14:08

Marjo schreef:
Misschien ben ik naïef, maar dit is nu juist wat ik niet snap: dat mensen daar in kunnen trappen.


Ria schreef: De pinksterbeweging is niet alleen in de ‘westerse’ wereld populair, maar heeft ook veel volgelingen daarbuiten. Dit komt, zo schrijft Schoonhoven, door het al eerder genoemde ‘voorspoeddenken’ dat wordt gepredikt in deze geloofsgemeenschappen. God kan iedereen belonen met gezondheid én rijkdom, het zogenaamde health en wealth principe, dat al in dit leven bereikt kan worden.


De nood kan erg hoog zijn. Wat Annemarie ook al schrijft. Als je allemaal heel akelige dingen achter de rug hebt en nogal door elkaar geschud bent en daardoor niet al te stevig in je vel zit en er staat dan iemand voor je die 'oprecht' het goede met je voor heeft, die je wel zal helpen, dan grijp je dat maar al te graag aan. Je hoort dan eigenlijk alleen maar dat er iemand voor je is, dat je hulp krijgt. En reken maar dat er ook de nadruk op wordt gelegd dat jij door hen geholpen kan worden. Als de nood maar groot genoeg is dan grijp je naar elke strohalm die je voorgehouden wordt. En dat is vaak het kwalijke, er worden vaak mensen benaderd die het al moeilijk zat hebben, daar maken ze dan gebruik van.
Maar ik moet er bij zeggen dat ik ook gezien heb dat mensen daadwerkelijk geholpen en gesteund werden en blij mogen zijn dat een gelovige of een geloofsgemeenschap hen opving.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten