Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2012, 17:45

Prachtig meeslepend verhaal

zie http://www.leestafel.info/carolijn-visser

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor WilV » 03 Jun 2012, 22:53

Zo..dat klint goed zeg. Ik ben een liefhebster van deze schrijfster. Wat leuk dat ze deze keer zo'n andere insteek heeft gekozen!

Willeke

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor WilV » 06 Jun 2012, 14:20

Gisteren begonnen, en meteen al bij mijn lurven gegrepen. Ik zie die Rinus helemaal voor me, met zijn felblauwe ogen.
Wat een verhaal trouwens, op de fiets naar Indonesie, slaapzak op je fiets, en fietsen maar.

Erg mooi uitgevoerd boek ook!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2012, 14:24

Ja geweldig hè, je ziet hem door die landen karren, en wat een energie heeft die man!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor WilV » 06 Jun 2012, 15:55

En een avontuurlijke geest, gewoon op de fiets stappen, en oostwaards fietsen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2012, 16:01

Ik heb bij de recensie ook een link gedaan naar een interview met Carolijn Visser, is erg leuk om te luisteren maar wacht daar nog maar even mee want ze vertelt (te?) veel over de inhoud van het boek. Wel is het een mooi verhaal hoe ze aan het materiaal voor dit boek kwam.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor WilV » 06 Jun 2012, 16:17

Dank je wel, ga ik als ik het boek uit heb luisteren.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor WilV » 08 Jun 2012, 12:18

Ik heb het boek al uit. Het leest echt heel erg vlot.
Boeiend hoor, zo'n geschiedenis. en een intrigerend man die Rinus. De kamptijd heeft toch behoorlijke schade aangericht.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2012, 12:49

Ja bijzonder mens was het, geen makkelijke man, verre van dat zelf, maar toentertijd (en nu vaak nog niet) werd ook helemaal niet erkend dat mensen het in Indië ook heel moeilijk hadden gehad. Zijn broer Cor noemt hem een genie, vandaar de rusteloosheid en het zoeken naar invulling.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor WilV » 08 Jun 2012, 21:15

Nee de gevolgen waren vaak zo lang na het daadwerkleijke leed dat niemand de link legde,
al wordt dat in dit boek wel achteraf gedaan, maar ik denk niet dat iemand in de gaten had hóe die tijd Rinus gevormd heeft.
Hij was voor die tijd ook wel een temperamentvol mens, maar niet aggressief lijk me, en later wel.

Willeke

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor WilV » 08 Jun 2012, 21:28

Kreeg jij trouwens ook zo'n heimwee naar de brievencultuur?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2012, 08:59

Ha ja, brieven zijn leuk, toch vind ik mailen ook erg leuk en handig.
Ik heb vroeger heel veel brieven geschreven. Vellen vol, maar met mailen kun je dingen nog weghalen of even anders zeggen etc.,

Het leuke van brieven is dat als ze bewaard blijven, ze een hele geschiedenis kunnen vertellen zoals met dit boek ook gebeurde.
Dankzij de brieven hebben wij nu een mooi boek kunnen lezen. Wel bijzonder dat die ouders kennelijk alle brieven van hun zoon de moeite waard vonden om te bewaren.

Ik zat nog te denken, als nu iemand zo'n enorme afstand ging fietsen dan zouden er allerlei sponsoren bij zitten en eventueel een radioverslag of documentaire over komen. Toen gebeurde dat puur uit geldgebrek. In het interview met Carolijn Visser hoor je ook dat mensen wel vaker daarom hele afstanden op de fiets aflegden.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2012, 09:07

WilV schreef:Nee de gevolgen waren vaak zo lang na het daadwerkleijke leed dat niemand de link legde,
al wordt dat in dit boek wel achteraf gedaan, maar ik denk niet dat iemand in de gaten had hóe die tijd Rinus gevormd heeft.
Hij was voor die tijd ook wel een temperamentvol mens, maar niet aggressief lijk me, en later wel.

Willeke


Ik denk ook dat de scheiding er flink in hakte. Kan even niet meer zeggen omdat Marjo het nog moet lezen.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor WilV » 09 Jun 2012, 09:15

Dat is waar, en hij was inderdaad al temperamentvol van nature.

ik heb gisteravond een deel van Carolijn Visser liggen luisteren ( dank voor de link),
erg leuk om te luisteren, de rest luister ik vandaag.
Maar zij vertelt inderdaad wel véé zeg. Leuk als je het boek uit hebt, maar als je het nog moet lezen.......
Grappig, want zij heeft al schrijvend een enorm zwak voor Rinus gekregen zo te horen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor WilV » 09 Jun 2012, 09:19

Dettie schreef:Ha ja, brieven zijn leuk, toch vind ik mailen ook erg leuk en handig.
Ik heb vroeger heel veel brieven geschreven. Vellen vol, maar met mailen kun je dingen nog weghalen of even anders zeggen etc.,

Het leuke van brieven is dat als ze bewaard blijven, ze een hele geschiedenis kunnen vertellen zoals met dit boek ook gebeurde.
Dankzij de brieven hebben wij nu een mooi boek kunnen lezen. Wel bijzonder dat die ouders kennelijk alle brieven van hun zoon de moeite waard vonden om te bewaren.

Ik zat nog te denken, als nu iemand zo'n enorme afstand ging fietsen dan zouden er allerlei sponsoren bij zitten en eventueel een radioverslag of documentaire over komen. Toen gebeurde dat puur uit geldgebrek. In het interview met Carolijn Visser hoor je ook dat mensen wel vaker daarom hele afstanden op de fiets aflegden.

Dettie


Ja, mailen is ook schrijven natuurlijk, maar toch..ál die brieven, niet alleen van en aan zijn familie, maar zijn hele leven door ook van allerlei vrienden van over de wereld. Dat heeft toch wel wat.
ik ben ook een brievenschrijver inderdaad, nog steeds, maar door de mail wel veel minder dan vroeger. Maar er gaat toch weinig boven een dikke brief krijgen, een pot thee zetten, en die op je gemak zitten lezen.
in deze generatie zal misschien nog instemmend en herkennend geknikt worden, de volgende generatie ontgaat dan genoegen volledig, de dochter van mijn vriendin noemt het altijd slakkenpost.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Annemarie » 22 Jun 2012, 12:02

Voor wie zelf een exemplaar wil bemachtigen. Het boek is hier te winnen: http://www.nouveau.nl/2011/06/20/mail-w ... jn-visser/

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2012, 16:35

Het verslag is gemaakt. Ik denk dat Rinus geen man was voor het huwelijk of voor kinderen. Hij was een avonturier. Misschien werd zijn gedrag ook wel beïnvloed door zijn ervaringen, maar ik denk dat het vooral een karakterkwestie was.

Lees meer: http://www.leestafel.info/carolijn-visser

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2012, 11:28

Rinus was een heel harde werker, een genie volgens zijn broer. Het zou kunnen dat hij meer het avontuur zocht, niet bij vrouwen maar in werkuitdagingen.
Maar... zoals hij met zijn dochters omging straalt voor mij wel enorme gekwetstheid uit. Zij mogen niet zo worden als hun moeder. Hij is daar panisch voor. Hij is daar natuurlijk veel te extreem in. Zijn ''bescherming' gaat veel te ver.
Ik vraag me af hoe het gegaan zou zijn als moeder Ida niet gedaan had wat ze deed. Was het dan ook geen man voor kinderen en het huwelijk geweest? We zullen het nooit weten...
Deel twee is anders inderdaad maar ik kan niet zeggen dat het afstandelijk is. In het eerste deel zit meer vaart, en Carolijn Visser is natuurlijk zelf een fietser, reizigster. Dat gedeelte 'kent' ze beter. Maar deel twee vind ik net zo interessant. Hoe die twee meiden zich in een totaal vreemd land moeten weten te redden, zelfs de taal spreken ze niet. Ook bijzonder dat Rinus' moeder 'even' naar Argentinië reist terwijl ze amper buiten haar woonplaats is geweest.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor WilV » 24 Jun 2012, 18:59

Ik denk dat het bij Rinus beide is, én omstandigheden, én oorlogservaringen, én een vrouw die hem bedriegt en zijn kijk op zijn dochters sterk beinvloed.
Maar dat het los van alles een vrijbuiter is moge duidelijk zijn.

Ja die moeder( Oma) die nog even naar Argentinie reist vond ik ook leuk, die foto's waren ook zo leuk, daar heb ik lang naar zitten kijken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2012, 10:26

En ook de recensie van Willeke staat op de site

zie http://www.leestafel.info/carolijn-visser

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carolijn Visser - Argentijnse avonden

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2013, 09:11

Carolijn Visser is de winnaar van de VPRO Bob den Uyl Prijs 2013. Zij krijgt de prijs voor haar boek 'Argentijnse avonden'. Dat maakte juryvoorzitter Job Cohen vanmiddag bekend. De jury ziet in Visser de 'ideale reisleidster die niet zichzelf maar anderen op de voorgrond plaatst'.


Lees verder http://boeken.vpro.nl/vprobobdenuylprij ... prijs.html


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten