James Hannam - Gods filosofen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2012, 11:29

Een mooi verslag van Willeke over 'Gods filosofen'.

zie http://www.leestafel.info/james-hannam

-

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor Annemarie » 10 Apr 2012, 19:35

Wat boeiend geschreven Willeke. Vooral dat stukje over de rijken die vaak stierven aan de dure behandelingen vond ik erg interessant.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 19:55

Ja dat vond ik ook, de SP zou tevreden geweest zijn in de Middeleeuwen :)

Het is voor ons trouwens nauwelijks voor te stellen hoe weinig er anatomisch gezien er nog bekend was. Dingen als de werking van het hart en longen, of dat een zaadcel en een eicel nieuw leven vormen, waren toen nog helemaal niet bekend.
Die artsen hadden een ingewikkelde theorie over een evenwicht van sappen, oa over de sappen van de gal die te veel waren, en volgens die theorie moest die gal er uit , dus daarom moesten patienen letterlijk hun gal spugen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor Annemarie » 10 Apr 2012, 20:17

Was het dan ook de tijd van de aderlatingen of is dat van een latere periode?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 20:21

Ja dat was toen ook. Wacht ik ga het boek er even bij pakken, die theorie is erg interessant.
Laatst gewijzigd door WilV op 10 Apr 2012, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 20:34

De sleutel tot een goede gezondheid in de Middeleeuwen was dat men er voor zorgde dat de verhoudingen tussen de sappen in evenwicht bleven. De beste manier om het evenwicht tussen de sappen te herstellen als ze uit ballans waren, was door ze af te voeren. De arts moest dan eerst vast stellen welk sap het probleem veroorzaakte. De theorie kende ieder sap een eigenschap toe, sappen waren heet of koud, nat of droog.
Bloed was nat, en heet,
Terwijl slijm nat en koud was. Als iemand een teveel aan bepaalde sappen had zou dat dus op een bepaalde manier in het lichaam manifesteren. Als de patiënt koud en klam aanvoelde had hij teveel slijm,
Als je koorts hat en zweette had je dus iets heets, en iets nats, en had je teveel bloed. Dán gingen ze dus aderlaten. Was er teveel gal van het sap “gal”volgens de theorie, dan kreeg de patiënt een purgeermiddel om te braken. Vaak ging dat samen met een aderlating.

Aderlaten bleef tot de 19e eeuw in gebruik.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2012, 20:39

Dit lijkt erg hierop:

'In De ontdekking van de middeleeuwen beschrijft hoogleraar Peter Raedts de romantische onzin, dromerij en halve waarheden over de middeleeuwen. En historicus Jos Palm vertelt over Moederkerk, een persoonlijke én algemene geschiedenis van katholiek Nederland. '

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor Annemarie » 10 Apr 2012, 20:54

Ik blijf het boeiend vinden dat aderlaten en galspugen. En het is dus honderden jaren gebruikelijk geweest. Heel bijzonder. De logica erachter is ook zo simpel.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 21:21

Marjo schreef:Dit lijkt erg hierop:

'In De ontdekking van de middeleeuwen beschrijft hoogleraar Peter Raedts de romantische onzin, dromerij en halve waarheden over de middeleeuwen. En historicus Jos Palm vertelt over Moederkerk, een persoonlijke én algemene geschiedenis van katholiek Nederland. '



O, dat zal inderdaad wel overlappen als ik het zo lees.
Klinkt ook goed.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 21:23

Annemarie schreef:Ik blijf het boeiend vinden dat aderlaten en galspugen. En het is dus honderden jaren gebruikelijk geweest. Heel bijzonder. De logica erachter is ook zo simpel.


Ze geloofden er dus heilig in, maar het was nergens echt op gebasseerd. Bleek achteraf. Maar in hun ogen logisch inderdaad.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: James Hannam - Gods filosofen

Berichtdoor Annemarie » 10 Apr 2012, 21:47

Ik kan me voorstellen dat iemand na een aderlating behoorlijk verzwakt was. Daarna vult het bloed zichzelf weer aan en knapt de persoon weer wat op. Daardoor heeft het misschien wel geleken of het hielp bedenk ik mij zo. En bij het spugen zaten er natuurlijk ook mensen tussen die iets verkeerds hadden gegeten en zich beter voelden nadat dat dan niet meer in de maag zat.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten