Daphne Timmers - Fatale val

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Daphne Timmers - Fatale val

Berichtdoor Joanazinha » 08 Apr 2012, 11:23

Al voordat het boek is verschenen, heeft Fatale val van Daphne Timmers veel stof doen opwaaien. De familie van Daphne Tweebeeke wilde publicatie tegengaan omdat zij vindt dat er oud zeer wordt opgerakeld en dat de privacy van hun dochter en zus wordt geschonden. De oorspronkelijke uitgever heeft het boek om die reden vlak voor publicatie teruggetrokken. Nu is het alsnog uitgegeven bij Bertram + de Leeuw Uitgevers.

zie http://www.leestafel.info/daphne-timmers

Joanazinha

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Daphne Timmers - Fatale val

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2012, 13:04

Altijd moeilijk zoiets. Net zoals bijv. de boeken van Conny Palmen over Ischa Meijer en Hans van Mierlo of het boek Antonio van A.F.Th. Van der Heijden, hoe mooi ook geschreven. Het is privé, het gaat ons niets aan. Dat was hún privéleven.
Ik denk dan hoe zou de overledene het vinden? Of de familie van de overledene? Kun en mag je zoiets wel doen?
Nou ja, wie ben ik om daarover te oordelen als je niet weet hoe het zit. Maar als een familie duidelijk aangeeft dit niet te willen, moet je dat dan niet respecteren?
Maar... ze waren wel hartsvriendinnen, dan weet Daphne Timmers waarschijnlijk ook hoe Daphne Tweebeeke over publicatie zou denken. Lastig.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Daphne Timmers - Fatale val

Berichtdoor Joanazinha » 08 Apr 2012, 16:02

Inderdaad; dat is precies de spagaat waarin ook de lezer zit. Aan de ene kant kun je het van Timmers begrijpen dat ze haar verhaal kwijt wil; aan de andere kant is er het minstens even zwaar wegende bezwaar van de familie van de andere Daphne tegen publicatie. Erg lastig.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Daphne Timmers - Fatale val

Berichtdoor WilV » 09 Apr 2012, 20:40

He, je hebt het verslag al klaar!

Moeilijk hoor. Ik kan me persoonlijk wél voorstellen dat je zo'n boek schrijft, ik zou ook gaan schrijven denk ik, in zo'n soort situatie, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ik zou publiceren als de familie van degene die overleden is daar tégen is.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Daphne Timmers - Fatale val

Berichtdoor Annemarie » 09 Apr 2012, 21:12

Ik zou in dit soort gevallen ook altijd de wens van de familie respecteren. Toch publiceren tegen de wil van de familie doet afbreuk aan de integriteit.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten