Chris Frith - Ons brein

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Chris Frith - Ons brein

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2012, 11:18

We beseffen het niet iedere dag, maar in ons hoofd bevindt zich een verbazingwekkend ingewikkeld arbeidsbesparend apparaat, wat iedere moderne technische uitvinding te boven gaat; ons brein.

zie http://www.leestafel.info/chris-frith

Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Chris Frith - Ons brein

Berichtdoor Marjo » 30 Mar 2012, 12:58

Maar goed ook dat we dar niet bij stilstaan. Je zou er gestoord van worden!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Chris Frith - Ons brein

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2012, 13:20

Marjo schreef:Maar goed ook dat we dar niet bij stilstaan. Je zou er gestoord van worden!


haha ja, zou ook kunnen.

Toch wel een heel interessant onderwerp.
Is het boek zoiets als 'je bent wat je denkt' willeke?
Of gaat het, zoals ik uit jouw verslag opmaak, echt alleen om de onbewuste werking van de hersenen.

Psychologie wordt gezien als een zachte wetenschap waarmee je weinig bewondering oogst, en waar volgens hem, op feestje op wordt neergekeken. volgens Frith...

ik denk eerder dat mensen zich een beetje ongemakkelijk bij voelen omdat ze vaak denken dat psychologen en psychiaters dwars door iemand heen kunnen kijken.

dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Chris Frith - Ons brein

Berichtdoor WilV » 30 Mar 2012, 13:43


Toch wel een heel interessant onderwerp.
Is het boek zoiets als 'je bent wat je denkt' willeke?
Of gaat het, zoals ik uit jouw verslag opmaak, echt alleen om de onbewuste werking van de hersenen.

Psychologie wordt gezien als een zachte wetenschap waarmee je weinig bewondering oogst, en waar volgens hem, op feestje op wordt neergekeken. volgens Frith...
dettie


Nee het gaat echt over de technische werking van je hersenen, niet over dat als je positief denk je dingen ook kunt etc.

Met dat neerkijken valt het inderdaad in de praktijk reuze mee, ik las ergens anders dat Frith een van 's werelds beroemdste neuro-psychologen is. Mensen zullen eerder tegen hem op, dan op hem neer kijken, vermoed ik. Ik denk dat deze vorm, behalve uit een aardige vorm van zelf relativering vooral gekozen is als structuur van het boek, om het als het ware te vertellen op verjaardagsniveau.

Willeke

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Chris Frith - Ons brein

Berichtdoor WilV » 30 Mar 2012, 13:47

Maar moet je toch eens kijken wat een slechte vertaling, dat kan toch echt niet....

"Maar eens je geleerd hebt, kun je een waarschuwingsbord op hangen "(blz 215)
en

"Moest mijn brein beschadigd zijn, of mijn hersenfuncties verstoord door elektrostimulatie of drugs, zou ik dus zeer voorzichtig moeten zijn met mijn kennis over de fysieke wereld.' ( blz 49 eerste zin van een alinea)

"Valavond", stond er ook nog, in plaats van 'bij het vallen van de avond",
dat vond ik nog wel charmant.
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Chris Frith - Ons brein

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2012, 13:56

WilV schreef:Maar moet je toch eens kijken wat een slechte vertaling, dat kan toch echt niet....

"Maar eens je geleerd hebt, kun je een waarschuwingsbord op hangen "(blz 215)
en

"Moest mijn brein beschadigd zijn, of mijn hersenfuncties verstoord door elektrostimulatie of drugs, zou ik dus zeer voorzichtig moeten zijn met mijn kennis over de fysieke wereld.' ( blz 49 eerste zin van een alinea)

"Valavond", stond er ook nog, in plaats van 'bij het vallen van de avond",
dat vond ik nog wel charmant.
Willeke


het is Vlaams zo te lezen. 'eens' en 'moest' zijn typisch woorden die in het Vlaams gebruikt worden en de uitgeverij is ook Vlaams.
Dit is ook vaak mijn punt met kinderboeken, moet je boeken die ook in Nederland te koop zijn aanpassen aan het Nederlandse taalgebruik of niet?
Het woord 'ophangen' moet aan elkaar geschreven worden zowel in het Nederlands als Vlaams.

Valavond is ook Vlaams

Dit 'zegt' het woordenboek:

val·avond
1.(België) avondschemering

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Chris Frith - Ons brein

Berichtdoor WilV » 30 Mar 2012, 14:00

O gelukkig, het is Vlaams,
ik zag me echt te generen en me er over op te winden, zo'n beroemde man met zo'n mooi boek en dan zo'n slechte vertaling. Maar dat klopt dus gelukkig niet.
Dank je wel voor de toelichting Dettie!

Moet mijn recencie nu veranderd? want dan klopt mijn kritiek (gelukkig) niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Chris Frith - Ons brein

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2012, 14:09

Ik heb die zinnen er uitgehaald, is het zo goed?

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Chris Frith - Ons brein

Berichtdoor WilV » 30 Mar 2012, 14:23

Héél goed zo,
dank je wel.
Ik zou het vervelend vinden als mijn kritiek onterecht was en het is dan open en bloot te lezen.

Tjonge, Vlaams, geen moment aan gedacht.

Willeke


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten