Martine en Louise Fokkens - Ouwehoeren

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin

Martine en Louise Fokkens - Ouwehoeren

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2011, 12:58

Verhalen van de tweeling Martine en Louise die al vijftg jaar op de Amsterdamse Wallen werken.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/martine-en-louise-fokkens

Dettie

Marjo

Re: Martine en Louise Fokkens - Ouwehoeren

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2011, 13:34

Toen de Wallen nog gezellig waren???
Hm, misschien niet zo'n harde wereld als nu, maar het zal toch nooit een feest geweest zijn. Ook al maakten deze dames er nog wat van.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2011, 14:21

De Wallen vormden een hele tijd een gezellige buurt met naast de 'ramen' veel cafeetjes, eethuisjes e.d. Ook was er grote saamhorigheid en werd er heel wat afgelachen. Veel Amsterdamse humor. De vrouwen zaten toentertijd ook aangekleed achter de ramen niet zoals nu.
Later werden de Wallen akelig dankzij de drugshandel en de heroïnehoertjes die er vaak erg smerig uitzagen en ziektes verspreidden.
Ik heb ze wel zien staan en dat was een triest en akelig beeld. Er kwam ook veel meer geweld omdat ze moesten scoren en nergens voor terugdeinsten. De 'witte brug' (zo genoemd naar het witte poeder) is een tijd berucht geweest vanwege de vele drugshandel daar.
Ook kwamen toen de meisjes die geronseld waren uit het buitenland. De saamhorigheid viel weg omdat die meisjes de taal niet spraken en heel strak gehouden werden door hun 'baas'. Zij mochten vaak het huis niet alleen uit. De verhalen zijn bekend daarover. De meisjes werden ook steeds jonger en ze hadden steeds minder aan. De cafeetjes en eethuizen verdwenen en daarvoor kwamen de se.ksshops in de plaats. De hele gezellige sfeer en de gein verdween.

Dettie

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 21 Nov 2011, 15:57

Dit artikel gaat over de film en sluit aan bij wat Dettie hierboven schrijft: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3376/fil ... IDFA.dhtml. Let vooral op de geweldige uitspraak van Martine: 'Je moet je leggende staande houden, dat is het eigenlijk.'

Annemarie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2011, 17:40

haha ja geweldig! Is ook typisch iets voor die Martine, ze is heel humoristisch.

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2011, 12:27

Op haar zeventien raakte ze zwanger van hem en moest er getrouwd worden want ongetrouwd moederschap is een schande volgens haar ouders.

Ik vraag me af... als die ouders niet zo op fatsoen gesteld waren dan was Louise misschien niet eens met 'Mooie Willem' getrouwd en nooit prostituee geworden. Het tegendeel van wat de ouders fatsoen vonden gebeurde dus.

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2012, 20:57

Internationale doorbraak boek dames Fokkens

Uitgeverij Bertram + de Leeuw heeft de Duitse en Finse vertaalrechten verkocht van Ouwehoeren, Verhalen uit de peeskamer. In Duitsland, waar meerdere partijen meedongen, heeft Blanvalet, onderdeel van Random House, een fors bedrag neergelegd voor de rechten. In Finland brengt Minerva Kustannus Oy het boek op de markt. Er is interesse uit meerdere landen.

Ouwehoeren is het relaas van de tweeling Martine en Louise Fokkens die vijftig jaar op de Wallen in Amsterdam heeft gewerkt. Na vele media-optredens zijn ze in korte tijd een fenomeen geworden.
Van het boek zijn in Nederland meer dan 30.000 exemplaren verkocht.

De documentaire over de dames Meet the Fokkens is komende week te zien tijdens de Berlinale, het Berlijnse filmfestival.

Bron: persbericht

WilV

Berichtdoor WilV » 04 Jun 2012, 22:04

Ik zag net de documentaire van dit boek, mooi en triest tegelijk.
En ook nog grappig af en toe. Maar vooral toch ook een leven wat ze niet over zouden doen als ze konden kiezen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2012, 22:07

Ja ik heb het ook gezien en mijn petje af voor de filmmakers, het werd erg integer gebracht.
Geen platvloerse sensatie maar een mooie documentaire. Inderdaad een verhaal met een lach en een traan.
Het boek is ook zo, integer, het is zoals het is, maar iedereen verwacht wél sensatie en dan valt het tegen omdat het niet sensationeel gebracht wordt.

Dettie

WilV

Berichtdoor WilV » 04 Jun 2012, 22:12

Heel integer gemaakt inderdaad!
En zonder waardeoordeel.

Dat dubbelle gevoel had ik ook al tijdens alle publiciteit. De dames zijn erg grappig, en ze brengen hun leven met vee ldroge humor,
maar er zit toch ook een wereld van leed achter.

Terug naar “Non-fictie”