Steven van der Hoeven - Je ogen verraden je

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Steven van der Hoeven - Je ogen verraden je

Berichtdoor Annemarie » 23 Okt 2011, 12:11

Nog niet zo lang geleden was de wijk waarin ik woon in rep en roer. Een pedoseksueel had zich vergrepen aan een aantal jonge kinderen. Uiteraard werd hier onderling veel met elkaar over gepraat. Ieder had er zo zijn of haar mening over. Een vrouw zei tegen me: “Die kinderen waren oud genoeg om zichzelf te verdedigen. Ze hadden gewoon nee kunnen zeggen”. Ik was met stomheid geslagen over zoveel onwetendheid. Daarna besefte ik me dat het helemaal niet zo vreemd is dat deze vrouw dit zei. Veel mensen weten namelijk weinig tot niks over het onderwerp van dit boek. Omdat het eng is en naar. En bovendien we leren allemaal onze kinderen niet met vreemden mee te gaan. Om nee te zeggen. Maar zo simpel is het niet.

Lees meer: http://www.leestafel.info/steven-van-der-hoeven

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Steven van der Hoeven - Je ogen verraden je

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2011, 12:41

Inderdaad een onderwerp waar nog een flink taboe op rust denk ik. Het lijkt net op vrouwen die verkracht worden en het dan wel zelf uitgelokt zullen hebben. Laaiend kwaad kan ik daar om worden net als op de volwassenen die menen zich te kunnen vergrijpen aan kinderen. Het blijft iets wat niet kan en mag gebeuren. Ook al wordt pedofilie een ziekte genoemd dan is dat nog geen excuus. En vooral het niet mogen vertellen (want anders...) is iets waar een kind toch vaak diep ontzag voor heeft en daardoor jaren zwijgt.
Knap dat je er zo'n beschouwend verslag van kunt maken, volgens mij zou bij mij de boze stoom door het verslag heen klinken.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Steven van der Hoeven - Je ogen verraden je

Berichtdoor Annemarie » 23 Okt 2011, 12:59

Er rust zeker nog een taboe op. Helemaal wanneer jongens het slachtoffer zijn. Alsof jongens zich tegen zoiets beter zouden moeten kunnen verweren dan meisjes. Grote onzin natuurlijk. Het gebeuren is al te vreselijk voor woorden maar het onbegrip hakt er ook flink in. Zelf heb ik het gelukkig niet meegemaakt maar een aantal mensen die me heel dierbaar zijn wel. Van heel dichtbij maak ik mee wat het levenslange effect is van zo'n traumatische ervaring. Wat een schade het veroorzaakt. En ook hoe hard andere mensen erover oordelen. Vreselijk. Zo krijgt een slachtoffer nog een trap na ook.
Het verslag is vrij rustig en beschouwend omdat ik enorm op mijn woorden heb gelet en veel heb geschrapt. Het moest natuurlijk wel over het boek gaan en niet teveel over mijn persoonlijke mening over ped.ose.ksuele. Maar dat ik het bloed van deze gruwelijke mensen wel kan drinken is denk ik wel duidelijk nu.

Annemarie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Steven van der Hoeven - Je ogen verraden je

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2011, 13:09

Ja dat is duidelijk nu. :D
Wel goed dat er dit boek over geschreven is, hopelijk maakt het dat slachtoffers van ped.ose.ksuelen nu meer begrip krijgen.
Ik denk nu ook aan die jongens die door die paters misbruikt zijn, wie zal hun geloofd hebben? Een pater doet toch zoiets niet? denkt iedereen...
Maar ja, een dergelijk verhaal wordt zelden geloofd omdat het ook nog vaak om die 'vriendelijke, leuke' vriend, kennis, trainer, enz. gaat.

Dettie
die zich flink kwaad zit te maken hier.

P.S. De punten in het woord ped.ose.ksuelen zijn om spam te voorkomen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Steven van der Hoeven - Je ogen verraden je

Berichtdoor Annemarie » 23 Okt 2011, 13:22

Buiten het ongeloof is er ook nog het feit dat veel slachtoffers niks zeggen. Omdat heel bewust het gevoel is gecreeërd dat ze zelf wilden dat het zou gebeuren. Dat het hun schuld is. Dat is ook een onderdeel van grooming. Veel slachtoffers houden dus hun mond. Het zou mooi zijn als slachtoffers na het lezen van het boek hun verhaal durven te vertellen en hulp zoeken om het, in ieder geval een beetje, te kunnen verwerken.

En ja: Veel mensen denken altijd dat het om griezels gaat. Alsof het op hun voorhoofd staat geschreven. Net zoals in Hollywood-films waar de helden knap zijn en de slechteriken lelijk. In werkelijkheid gaat het juist om "leuke" mensen.

Annemarie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Steven van der Hoeven - Je ogen verraden je

Berichtdoor WilV » 26 Okt 2011, 16:01

Mooi verslag.

Ik zag een interview met de schrijver en die zei precies wat jij schreef, dat het juist in detail moet om de werkwijze te herkennen, en dat er ook bij de politie daardoor veel belangstelling was voor dit boek.

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Steven van der Hoeven - Je ogen verraden je

Berichtdoor Annemarie » 26 Okt 2011, 16:07

Hoi Willleke,

Dat interview heb ik niet gezien. Zal zo even spieken op internet. Ik kan me goed voorstellen dat er bij de politie belangstelling is voor het boek. Er staat waardevolle informatie in voor iedereen. Meestal worden dit soort gebeurtenissen in de doofpot gestopt en bewijzen is moeilijk. Heel belangrijk dus dat het voorkomen kan worden.

Annemarie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Steven van der Hoeven - Je ogen verraden je

Berichtdoor WilV » 26 Okt 2011, 21:11

Ik zag hem bij Pauw en Witteman, en ik las een uitgebreid interview met hem, ik geloof in de Volkskrant, ik weet niet meer precies waar ik het las of hoorde.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Steven van der Hoeven - Je ogen verraden je

Berichtdoor Annemarie » 28 Okt 2011, 18:36

Inmiddels heb ik een deel van het interview bekeken. Tot nu toe erg indrukwekkend.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten