Gerrie Reijerse van Buuren is contextueel therapeut.
In de contextuele therapie gaat men er vanuit dat de relaties die we hebben, ons wel en wee bepalen en dat de relaties die we nú hebben gevormd worden door de relaties die we vroeger hadden, vooral door de relaties in het gezin waarin we zijn opgegroeid. Veel van de problemen die in volwassen relaties ontstaan zijn terug te leiden naar de rol die je speelde in het gezin van herkomst.
Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/gerrie-reijersen-van-buuren
Willeke
Gerrie Reijersen van Buuren - Verlangen naar erkenning
Ja, maar dat komt ook omdat ik de schrijfster ken en haar vorige week nog sprak,
en omdat ik het boek inmiddels al een paar keer weg gegeven heb en der daardoor weer over in gesprek was.
maar ik denk inderdaad nog wel eens bij mezelf..o nu schuif ik mijn middelste poppetje naar voren in die en die rol
(iemand die de recencie niet las heeft nu geen idee waar ik het over heb)
Willeke
en omdat ik het boek inmiddels al een paar keer weg gegeven heb en der daardoor weer over in gesprek was.
maar ik denk inderdaad nog wel eens bij mezelf..o nu schuif ik mijn middelste poppetje naar voren in die en die rol
(iemand die de recencie niet las heeft nu geen idee waar ik het over heb)
Willeke
In deze methode wordt er van uit gegaan dat ieder mens uit drie poppetjes bestaat: Een groot poppetje; zijn volwassen ik. Een klein poppetje; zijn meest oorspronkelijke zelf, zijn meest wezenlijke zelf. En tot slot een middelgroot poppetje. Dit laatste poppetje verbeeldt de rol die wij vaak aannemen, en heeft vaak zijn oorsprong in het gezin van herkomst.
Ieder mens heeft aangeboren kwaliteiten, sommige van deze kwaliteiten vergroot je in de loop der jaren uit om je kwetsbaarheid (je kleinste poppetje) te beschermen, of om geaccepteerd en gezien te worden.
Dat kleine poppetje is dat hetzelfde als wat door Boeddhisten het Zelf wordt genoemd? Het lijkt er op als ik het zo lees.
Dettie
die nu het liedje van Kees van Kooten en Wim de Bie in haar hoofd heeft... Zoek jezelf broeder, zoek jezelf zuster, wees en blijf alleen jezelf.
*zucht*
Ieder mens heeft aangeboren kwaliteiten, sommige van deze kwaliteiten vergroot je in de loop der jaren uit om je kwetsbaarheid (je kleinste poppetje) te beschermen, of om geaccepteerd en gezien te worden.
Dat kleine poppetje is dat hetzelfde als wat door Boeddhisten het Zelf wordt genoemd? Het lijkt er op als ik het zo lees.
Dettie
die nu het liedje van Kees van Kooten en Wim de Bie in haar hoofd heeft... Zoek jezelf broeder, zoek jezelf zuster, wees en blijf alleen jezelf.
*zucht*