Bram Vermeulen - Help, ik ben blank geworden

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Bram Vermeulen - Help, ik ben blank geworden

Berichtdoor WilV » 17 Jun 2009, 15:01

Help ik ben blank geworden, Bram Vermeulen

Bram Vermeulen is correspondent in Zuid Afrika voor oa de NRC en het Nos journaal. In dit boek verteld hij eigenlijk twee verhalen. Hij doet verslag van de nasleep van een bloedige moord in het dorp Swartrugge, waar een blanke jongeman vier zwarte bewoners zonder enige aanleiding doodschiet en gaat op zoek naar de achtergrond en beweegredenen van deze jongen. Zo komt hij terecht bij de blanke boeren die geteisterd worden door geweld, overvallen en moorden in het Zuid Afrika ná de apartheid. En hij komt in die zwarte gemeenschap zelf, met alle armoede en tradities. Waar de geesteswereld en de goden nog een grote rol spelen.

Tegelijkertijd is dit boek een verslag van zijn eigen leven in Zuid Afrika. Begonnen als stagaire vol idealen en een duidelijk statement tegen apartheid kijkt hij terug op zeven jaar correspondentschap en ziet dat er van veel van zijn oorspronkelijke idealen niets is terecht gekomen. Hij woont niet in een zwarte wijk, zoals hij van plan was, hij heeft geen zwarte vrienden, zoals hij zich sterk voorgenomen had, zijn huis is een bewapend fort, en na twee recente overvallen waarvan één in zijn huis is hij zijn onbevangenheid tegenover zwarte stadsgenoten behoorlijk kwijt en regeert de angst hem meer dan hem lief is. Hij wilde eigenlijk “kleurloos”leven en werken in Zuid Afrika, maar voelt zich tegen wil en dank blanker en blanker.

Die twee verhaallijnen bij elkaar leveren een zeer realistisch en betrokken beeld op van het huidige Zuid Afrika, het boek raakte me af en toe echt. Juist omdat het zo niet politiekcorrect is maar wel heel erg betrokken en genuanceerd. Het boek gaat in op de geschiedenis van het land en op de huidige politieke situatie, en verder gaat het boek ook vooral over de vraag of integreren wel echt mogelijk is.
Een aanrader voor de liefhebbers van journalistieke boeken en intresse in het huidige Zuid Afrika.

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2009, 15:41

Mooi verslag Willeke en Bram Vermeulen 'kennende' kon het niet anders dan dat hij erg betrokken was.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Jun 2009, 16:34

Hij deed een tijdje ook de verslaggeving voor het journaal, daar 'ken"ik hem eigenlijk van.

Ik vond het een heel eerlijk boek, hij ontziet zichzelf niet.

Het is ook wel echt het soort boeken wat ik graag lees, journalestiek, dus met veel informatie, en toch ook opinievormend, het zet je aan het denken.

Willeke


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten