Jan Blokker e.a. - Nederland in twaalf moorden

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Jan Blokker e.a. - Nederland in twaalf moorden

Berichtdoor WilV » 11 Jun 2009, 13:06

De schrijvers pasten niet allemaal in het onderwerp van dit topic, maar dit boek is dus geschreven door drie generaties Blokker, Jan Blokker senior, Jan Blokker junior en Bas Blokker, de kleinzoon.

Zij hebben de handen ineengeslagen en beschrijven twaalf roemruchte moorden uit de vaderlandse geschiedenis.
Aanleiding daartoe is de huidige discussie over de Nederlandse identiteit , en onze vermeende tolerantie en vreedzaamheid en gastvrijheid.
De Blokkers betwijfelen of deze volksaard überhaupt wel bestaan heeft, en als dat al zo was dat er heel vaak net als nu periodes van verminderde tolerantie waren, met brute moorden, al of niet politiek. Ze hebben twaalf moorden uit onze vaderlandse geschiedenis gekozen, en laten zo zien dat moord en volksopstanden met gruwelijke afloop altijd al een deel van onze geschiedenis zijn geweest. Af en toe trekken ze een moord van lang geleden parallel met een recente moord of gebeurtenis.
Dat levert een bijzonder boek op, ook al omdat de moorden tamelijk willekeurig, en niet chronologisch zijn gekozen, zo lees je het ene hoofdstuk over de moord op Bonivatius, en het volgende hoofdstuk over Ajax supporter Carlo Picorie. En wordt er een parallel getrokken tussen de moord op de gebroeders de Wit en de opstand op het Binnenhof op de dag van de moord op Pim Fortuin, waarbij de vergelijking wordt gemaakt dat de volkswoede van toen met minder bescherming ook Kok en Melkert had kunnen treffen.

Af en toe zijn die stappen in de tijd vrij groot, ook al omdat je ineens midden in de Hoekse en Kabeljauwse twisten zit, of bij de Watergeuzen en de Gorrichemse martelaren terwijl de context daarvan mij niet ineens helder voor de geest staat.
Aan de andere kant is het voor iemand met zoveel gaten in zijn kennis van de Vaderlandse geschiedenis als ondergetekende ook wel een erg leerzaam en toegankelijk boek. Het lees makkelijk en is voorzien van mooie illustraties.

Het blijft toch leuk in deze tijd dat er zoveel toegankelijke boeken en tv programma’s over de vaderlandse en Europese geschiedenis verschijnen. Juist voor mensen als ik.
Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2009, 17:02

Intrigerend slotzinnetje, maar je hoeft er niet op te reageren hoor!

Ik had dit boek ook al gezien, lijkt me wel wat.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 11 Jun 2009, 17:09

Ik dacht al lezend, dit is volgens mij een boek voor Marjo.

En wat betreft het slotzinnetje..de gaten in de kennis van mijn Vaderlandse geschiedenis zijn tamelijk beschamend vrees ik.

Ik denk dat mensen met wat meer kennis de overstappen in de hoofdstukken iets makkelijker kunnen maken, maar omdat de situatie steeds wordt ingeleid was het voor mij ook nog wel te volgen.

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2009, 17:47

De vpro had een tijdje geleden de 3 Blokkers in het programma boeken

zie http://boeken.vpro.nl/afleveringen/39949550/

en hier staan de 12 moorden op een rijtje (kan je rustig lezen Marjo, verraad niets van het boek)

http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/40143020/

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 11 Jun 2009, 17:57

Leuke links, dank je wel.

Groetjes
Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2009, 10:42

Tijd, tijd, tijd, waar las ik dat toch ergens???

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Jun 2009, 12:06

Ha ha..

Er komt een zomer(vakantie) aan, kan dat jullie nog troost (lees tijd) bieden???

Groetjes
Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2009, 13:23

Die periode levert nauwelijks extra tijd op, bij mij niet en bij Dettie ook niet.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten