Rhezlaine Joany - Mijn Cupidootje

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin

Rhezlaine Joany - Mijn Cupidootje

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2008, 14:58

Anders dan de titel wellicht doet vermoeden is dit geen 'romannetje' maar zijn het verhalen van mensen die vertellen hoe zij hun partner ontmoet hebben. Deze verhalen variëren van korte anekdotes tot belevenissen van een paar bladzijden.
Het leuke is dat het ook zo'n mooi tijdsbeeld geeft. Mensen die al meer dan vijftig jaar bij elkaar zijn en stellen die elkaar in bijvoorbeeld 2005 ontmoet hebben komen aan het woord.
De oudere generatie vertelt over het naar de bus brengen van de vriendin en stiekeme afspraakjes die gemaakt werden vanwege ouders die er niets van mochten weten. Of over naar elkaar loeren en oogcontact hebben in de kerk.
De jongere generatie hebben het over elkaar ontmoeten op een vakantiereis of via een datingsite op internet.
Enkele verhalen sprongen eruit zoals het verhaal van de vrouw die op haar twintigste besloot dat het tijd werd voor een partner en bijna emotieloos de voors en tegens van een eventuele partner tegen elkaar wegstreepte. De ene was wel leuk maar woonde te ver weg, de ander reageerde te koel en de laatste woonde lekker dichtbij, dat was handig...
Daar tegenover het verhaal van twee mensen die al een vrij pittig, moeilijk leven achter de rug hadden en met veel vallen en opstaan en tegenwerking van de omgeving het toch gered hebben.
Of de getrouwde vrouw die ontzettend verliefd raakte op de plaatselijke bakker.
Ontroerend is het verhaal van een stel dat al flink op leeftijd is, zeer liefdevol wordt over elkaar gesproken en ze zijn na al die jaren nog steeds stapelgek op elkaar.
Al met al een leuk boekje, zeer geschikt om iemand cadeau te geven

ISBN: 978-90-8539-981-0 Uitvoering: Paperback, Afwerking: Gelijmd gebrocheerd, Aantal pagina's: 108, Uitgeverij: Free Musketeers

Zie ook www.rhezlainejoany.nl
Laatst gewijzigd door Dettie op 27 Mar 2008, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2008, 15:14

Dit lijkt mij nou helemaal niet leuk om te lezen, is het niet kleffig?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2008, 15:31

Nee helemaal niet. Mensen vertellen gewoon hun verhaal, niet overdreven of zoetig. Ik vond het wel een lekker tussendoorboekje.

Dettie

Terug naar “Non-fictie”