Herlinde Wynants - Waarom Pinokkio een jongen wil worden

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Herlinde Wynants - Waarom Pinokkio een jongen wil worden

Berichtdoor Hermine » 15 Feb 2008, 19:13

De titel alleen al bezorgde me een huivering en niet voor niets.

Algemeen kan worden gezegd dat dit boek geschikt is voor mensen die “slechts” oververmoeid zijn en zelfs voor (zware) burnout-patiënten.

Het is echter totaal niet bruikbaar voor de CVS/ME/FM-patiënten, al probeert dr. Wynants ons dat te laten geloven, zeer tot schade van die groep mensen, wiens ziekte ze zelfs niet eens bij nààm wil noemen. Een duidelijke blijk van misprijzen en ontkenning. Een poging ook om de ziekte “in het niets” te laten verdwijnen of zoals ooit iemand zei:”De ziekte zal ophouden te bestaan als de diagnose niet meer wordt gesteld.”

Waarom heeft dit boekje niets van doen voor iemand die lijdt aan CVS/ME en FM?
Er gaat amper een paragraaf voorbij of er wordt de nadruk gelegd op stress en overbelasting.
Terwijl men ondertussen zeer goed weet dat CVS/ME en FM lichamelijke ziekten zijn met biologische oorzaken, dat er biologische markers zijn maar dat het grootste deel van de medische wereld de ogen hiervoor sluit.
Men ontkent het bestaan van die ziekten of men psychologiseert, psychiatriseert ze.
Feit is dat de patiënt de dupe is van gewetenloze onwil en arrogantie.

Ook zeer kwetsend in het boekje is dat dr. Wynants de nadruk legt op zelf-verantwoordelijkheid. De CVS/ME –en FM-patiënt heeft zélf schuld aan zijn /haar ziekte en heeft de “genezing” dus ook zelf in handen. Schrijnend.

Dat is trouwens steeds de filosofie van de referentiecentra geweest. Blijkbaar is er niets veranderd.

Het trainprogramma dat hier in het boekje wordt voorgesteld is niet haalbaar voor ons, hoe licht men ook start, CVS/ME/FM betert hiermee niét.
Het is gewoon bedrog en zelfs misdadig dit te blijven beweren.

Er moet meer worden geluisterd naar de patiënten. Er moet worden sàmengewerkt maar dat is echter onmogelijk als bepaalde artsen steeds boven de patiënten gaan staan zwaaien met hun diploma’s en hun begrensde, nauw geïnterpreteerde praktijkervaring.

Het is nog steeds de patiënt die weet wat hij voelt, de ervaringsdeskundige bij uitstek is.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 16 Feb 2008, 18:29

Hoi Hermine..

Intressant je verslag te lezen.
Hoe bedoelt de schrijver de titel..waarom mensen hun best doen het onmogelijke te bereiken, onmogelijke eisen aan zichzelf stellen etc?

Het is af en toe verwarrend hoeveel tegenstrijdige info er verschijnt he.
Het is moelijk door de bomen het bos te blijven zien vind ik.

Ik was pas op je site, dat ziet er goed en helder uit!
Groeten
Wil

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 26 Sep 2009, 09:55

Laat antwoord :oops: maar je interpretatie van de titel is de juiste.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten