Geert Mak - De Brug (boekenweekgeschenk 2007)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2007, 18:01

Je ontwikkelt je zo dat je alleen het neusje van de zalm nog goed vind en waardeert.


Dat is precies wat ik zei alleen in andere bewoordingen. Zo dus:
(Roel) Jij bent gewend aan een bepaalde stijl en taalgebuik waar andere mensen misschien nog niet aan toe zijn. Dan is het lastig om terug te gaan.
Bijv. Vroeger verslond ik romannetjes maar dat kan ik nu niet meer. Ik denk dat het voor jou moeilijker wordt een gewone literaire roman te lezen en te waarderen omdat jij gewend bent aan het neusje van de zalm.


Vrouwelijke schrijvers vind ik niet interessant.

Wel eens Yourcenar gelezen? Of Etty Hillesum? Of de winnares van de nobelprijs voor de literatuur, Elfriede Jelinek?

Roel valt best mee hoor.

Weet je Henk, ik waardeer en respecteer Roel heel erg en 'ken' hem al heel lang. Een pittige discussie op zijn tijd kan nooit kwaad zo lang het maar met wederzijds respect gebeurt, en ik kan je verzekeren dat dat altijd zo is.
Dat Roel kritisch is, is alleen maar te waarderen in hem. En zo mag ik ook mijn mening hebben en in discussie gaan met Roel. Maar we hebben beiden onze liefde voor het lezen en het boek en blijven we even goeie vrienden ondanks een meningsverschil of pittige discussie.

Klassiekers heb ik zeker wel gelezen alleen niet in die mate als Roel. Ik zal mijzelf geen kenner van klassiekers noemen en beschouw Roel wel als een kenner, dat is het verschil.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 03 Apr 2007, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Apr 2007, 19:28

Heeft een van jullie toevallig de stukken van Arjan Peters en Bas Heijne gelezen?
Ze hebben het beiden over de teloorgang van de literatuur..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Apr 2007, 11:52

Hoi Bernadet,

Zoals ik al zei zou ik me beledigd moeten voelen door die suggestie van slechte kaft-slecht boek, maar nogmaals ik ben te ruimdenkend om me door zoiets te laten beetnemen. Ik heb me alleen diep verbaasd dat jij zoiets van mij verwacht kon hebben?

Ik wilde alleen maar zeggen, dat mijn smaak veel breder is dan alleen maar de romantiek, daarom dat ik Beckett noemde.
Ik vind het juist ook leuk dat mensen zo'n verschillende smaak kunnen hebben, dat maakt ook weer spannend. Natuurlijk pols ik wel lezers, als ze blijk hebben gegeven van bepaalde interesses of ze misschien ook interesse hebben voor de romantiek. Ik vind het altijd prachtig als ik andere mensen op iets kan wijzen dat ook bestaat en als ze daarna dat ook nog mooi vinden, is dat een bekroning. Maar nogmaals andere smaken zijn ook prima en dat levert weer andere invalshoeken op.

Dan weet je dus uit eigen ervaring, dat Beckett's werk het andere uiterste vormt. En Beckett's werk acht ik even hoog als het beste werk uit de romantiek. Maar beide zijn totaal verschillend: de een gaat voor de weelderigheid, de ander voor totale soberheid.

Waar baseer ik op dat de kwaliteit achteruit holt?
De kwaliteit loopt niet alleen achteruit op het gebied van literatuur; het is algehele tendens, ook te vinden bij toneel en film. Zoals ik al eerder zei het begon allemaal met de reality-tv hype in de jaren negentig, die zo'n vereenvoudiging in het denken en voelen van mensen opgang bracht, dat ineens "diepgang" een vies woord was geworden. Ik durf bijna gewoon niet meer naar het toneel te gaan, omdat ik bang ben dat ik het weer zal tegenvallen. Drama mag de laatste jaren geen drama meer op het Nederlands toneel te zijn. Bijna ieder dramatisch moment in een serieus toneelstuk wordt onderuit gehaald doordat ze het relativeren met een grap. Het is een totale angst van theatermakers dat mensen een stuk te zwaarmoedig zullen vinden. Daarom wordt alles opgeleukt, verluchtigd, om maar in godsnaam geen "zwaarte" in een stuk toe te laten. Ik vind het heel erg slap dat een boel critici in kranten dit goedgepraat hebben, terwijl ze hier juist tegenin hadden moeten gaan. Ik bedoel vroeger, in de tijd dat het Nederlands toneel hier nog niet onderleed, zouden ze zoiets nooit geaccepteerd hebben.
Film is in Nederland altijd al een stiefkindje geweest. O wee als je hier een film met diepgang wilt brengen, dan wordt je als regisseur meteen afgebrand. Het publiek heeft zich totaal door de versoaping laten meesleuren. Daarom zie je vaak tweede rangs acteurs in serieus bedoelde films spelen. En serieuze actrices zie je optreden in soaps! Omdat ze geen emplooi vinden! Het is gewoon om te janken. Wat bedoel ik met kwaliteit hier? Kijk naar series als Oud Geld en Zwarte Sneeuw. Dat waren de laatste stuiptrekkingen van het Nederlands drama. Zoiets komt helaas nooit meer terug. De koers die men heeft ingezet geeft dat aan. Of er moet weer een nieuwe wind door Nederland gaan waaien en dat de dominantie van de musical weer wat gaat luwen, dan is er misschien weer hoop.
Dit zijn trouwens geen standpunten die ik zelf alleen maar inneem, critici in heel Nederland schrijven er kranten mee vol. Nu net heeft een serie van 7 delen over het gesubsidieerd toneel in de knel in nrc gestaan. De visie over de problematiek hierin geopperd, ben ik het roerend mee eens.
Mijn bezorgdheid qua literatuur is dat we hard op een situatie afstevenen, waar straks de "moeilijke" literatuur bijna niet meer verkrijgbaar zal zijn. Het lichtere werk zal altijd verkrijgbaar blijven en altijd blijven verkopen, hoe kan het ook anders, uitgeverijen steken grote sommen geld erin om er reclame voor te maken. Doen ze dat ook voor het betere boek, nee mevrouw. Vergeet het maar. Daarom weten mensen de halve tijd niet eens dat een boek uit is en daarom is leeftafel ook zo belangrijk, omdat het mensen op nieuwe boeken kan attenderen!

Nog een laatste reactie op het lezen/appriciëren van literatuur. Nee, ik lees ook de "simpelste" boeken. Is Jos vandeloo moelijk? Ik dacht het niet. Ik heb behoorlijk wat van zijn werk gelezen. Is Ward Ruyslinck moelijk? Nee. Kan iedereen van genieten. En Milena Moser. Ik zou zeggen lees haar roman Het poetsvrouweneiland. Niet moeilijk, maar wel een fijne, spitsvondige roman. Nogmaals, het is absoluut geen verplichting voor mij dat het complexe zinnen zijn, ik vraag alleen maar naar een beetje raffinement. Er kunnen nog zo ingewikkelde zinnen in staan, als het matig of slecht is, blijft het dat, moeilijke zin of niet.

Laten we terugkeren naar het lezen, dat is toch waar het omdraait.

En ik waardeer het zeer dat je zoveel tijd erin gestoken hebt om het goed te formuleren, ik moest het hier in de luwte van het werk proberen het snel en zo goed te neer te zetten. Ik hoop dat dit gelukt is.

En zoals de Engelsen zeggen: no hard feelings.

Groeten,

Roel


Dettie schreef:Hoi Roel,

Als eerste: Ik wilde je absoluut niet beledigen en als dat zo overkomt dan bij deze mijn excuses.
Ik zal even ingaan op jouw antwoord.

Roel schreef:Je zal mij niet horen beweren, dat ik bijna elk literair of wat voor literair boek moet doorgaan lees, maar je beperkt mijn smaak wel heel erg. Ja, ik hou van klassiekers, maar dat betekent niet dat ik boeken van nu straal zou negeren!

Dat beweerde ik ook niet, ik vroeg alleen of je wel een kijk had op de literatuur van nu. Omdat je die relatief weinig leest, tenminste als je dat wél leest dan meld je dat hier niet.
Persoonlijk kan ik vaak niet mee in de discussies over klassieke werken omdat ik die relatief weinig gelezen heb. Ik heb daardoor geen goede kijk op de klassiekers vind ik zelf.

Ja, dat is het nadeel als je veel over de romantiek prijsgeeft, dan wordt je geheel in dat hoekje geplaatst. Hoewel natuurlijk de romantische schrijvers zeer belangrijk voor mij zijn, kan ik dus ook zwaar onder de indruk raken van het andere uiterste: Samuel Beckett. Zijn kaalgeslagen proza staat haaks op de romantiek en zal menigeen gaan vervelen omdat er zoveel quasi herhalingen in zijn proza zitten. Juist die herhaling is de kracht van Beckett! Heb jij wel eens iets van Beckett gelezen?


Ik vind het juist leuk als iemand een passie heeft voor een bepaalde stijl.
Dat moet je niet zien als in een hoekje geplaatst worden. Tiba is erg gek op de gedichten van Herman de Coninck en Marjo heeft een voorliefde voor boeken over WOI maar dat wil niet zeggen dat zij in een bepaald hoekje geplaatst worden.

Ja, ik heb Beckett gelezen, Wachten op Godot en Eindspel (dit laatste ook als toneelstuk gezien uitgevoerd door toneelgroep Hollandia). En heb nog Watt op de stapel liggen. Beckett is apart, gek, dwaas en geweldig.

Als je hierboven, in een van mijn uiteenzettingen goed gelezen had, zou je vinden dat ik het juist ervoor ben dat iedereen boeken moet kunnen lezen. Dat ik het schandalig vindt als een bibliobus en/of een kleiner filiaal van een bib wordt wegbezuinigd. Ik heb niks tegen paperbacks en pockets. Deze zijn belangrijk voor mensen met de krappere beurs (waar ik ook bij hoor!) om toch mooi werk in huis te halen.


Dat was bij mij dus niet zo overgekomen. Ik had de indruk dat je voor gebonden boeken was en wel hierdoor
Daar gaat het dus ook mis. De eeuwen daarvoor was het nog puur de liefde voor een boek, men nam zich de tijd om een boek met de hoogste kwaliteit uit te geven en de klant ontving het na afrekening als een glinsterend kleinood. Eind van de 19de eeuw begint het economische aspect het waarde-aspect te overvleugelen. Het boek is niet langer iets kostbaars, voor het eerst wordt het een wegwerp-artikel. Vijftig jaar geleden waren er nog genoeg klanten voor het betere boek, maar het lijkt alsof tegenwoordig bijna iedereen zijn smaak aan het verliezen is en snacks onder de boeken omarmt. Daarbij komt nog een grote bedreiging: prijsvechters. Deze bieden niet alleen de "snacks" aan, maar ook steeds meer het betere boek (vaak ik twijfelachtige uitvoeringen) voor prijzen, waar de reguliere boekhandel van het betere boek niet aan kan tippen. Dus steeds meer kleinere boekhandels delven het onderspit.
maar dat tevens de kwaliteit gehandhaafd blijft (dus geen boeken die na een maal lezen uit elkaar vallen of snel afgeraffelde vertallingen


En deze

Die laatste suggestie is belachelijk en een regelrechte belediging als ik niet zo ruimdenkend van aard zou zijn. Ik zou me als mens niet me onder ogen durven komen, als ik zou durven beweren dat een "slechte" kaft gelijk staat aan een slecht boek!!!


Dat vond ik ook vreemd en was er ook verbaasd om. Dat kwam hierdoor:
Boekhandels worden door kortingen gedwongen aan deze hype mee te doen. Grote boekhandels die echt commercieel denken, zetten of het betere boek steeds korter op display of zelfs helemaal niet meer, terwijl de schreeuwende kaften van boeken die niet tot de literatuur behoren, ruim baan krijgen

ik zie nu dat je het anders bedoelde.

Mijn punt is eigenlijk dat het lijkt alsof je de huidige literatuur helemaal niets vindt. Jij zegt:
- Uitgeverijen zijn nu zo geconcentreerd op het vinden van die ene goudmijn, dat ze steeds vaker echte kwaliteit laten lopen
- Het niveau van het gemiddelde boek van tegenwoordig vind ik ronduit bedroevend. Niet dat er geen goede boeken in Nederland geschreven worden, maar het blijven uitzonderingen
- Mijn standpunt is dat de kwaliteit van de literatuur achteruit holt in Nederland

En mijn vraag was dus eigenlijk waarop baseer je dat?
En omdat je het hier bij Leestafel weinig over boeken hebt van huidige schrijvers vroeg ik me af of je die wel las.
En wat versta je onder kwaliteit? Ik denk dat jij, juist omdat je klassiekers leest, hogere eisen stelt dan andere mensen. Jij bent gewend aan een bepaalde stijl en taalgebuik waar andere mensen misschien nog niet aan toe zijn. Dan is het lastig om terug te gaan.
Bijv. Vroeger verslond ik romannetjes maar dat kan ik nu niet meer. Ik denk dat het voor jou moeilijker wordt een gewone literaire roman te lezen en te waarderen omdat jij gewend bent aan het neusje van de zalm. Maar dat wil nog niet zeggen dat er tegenwoordig geen kwaliteit meer is.

Laat het even duidelijk zijn: Ik bedoel dit als discussie en niet om je aan te vallen of te beledigen.

Groetjes
Dettie
die de hele middag bezig is geweest met dit antwoord in een poging alles goed te zeggen.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Apr 2007, 12:07

Hoi allemaal,

Ik wil nog een belangrijk ding opmerken. En dat geldt niet alleen voor boeken. Eenmaal lezen van een boek is niet genoeg, boeken moet je herlezen om echt erin te kunnen doordringen. Ik maak me er ook weleens schuldig aan. Maar boeken hebben vind ik het recht om vaker gelezen te worden. Te vaak wordt de eerste indruk van een boek als dé indruk weggezet. Terwijl er boeken zijn, die pas bij tweede lezing hun identiteit weggeven. En net zoals een goed stuk muziek of een goeie film, het goeie boek blijft bij herlezen ook nog altijd de moeite waard.

groeten,

Roel

PS Daarom ben ik steeds meer aan het herlezen geslagen en kom ik erachter dat ik vroeger boeken slecht gelezen heb (deels door onervarenheid) en dat die boeken tien jaar na dato, bij herlezing vaker als compleet andere boeken overkomen!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Apr 2007, 12:13

Hoi Marjo,

Sinds ik de Volkskrant niet meer heb, kom ik stukken van Arjan Peters niet meer onder ogen. Ik ben wel ingelogd op de site, maar ik kom er zelden. Stond dat stuk van Bas Heijne in de vrijdageditie van nrc? Ik ben vergeten welke dag ik dat stuk van Heijne er in zag staan, wil dat nog lezen. Was dat vrijdag, met die krant ben ik nog niet klaar.

Grappig Marjo, dan hebben we op het gebied van chocola een duidelijke overeenkomst!

Marjo schreef:Ik zat het me al af te vragen.. maar ik ben dus een boekenwurm, en ben absoluut niet zo selectief dat ik een gewoon lekker leesboekje niet meer kan waarderen. Ik zou het zelf vreselijk vinden als ik zo "verwend" was dat ik alleen maar dat ene bepaalde niveau zou willen lezen.
We hadden het ergens over die pralines..nou, ik vind echte (bv Zwitserse) chocolade heerlijk, maar kan net zo goed blij zijn met een simpel paaseitje van de bekende drogist..

Heeft een van jullie toevallig de stukken van Arjan Peters en Bas Heijne gelezen?
Ze hebben het beiden over de teloorgang van de literatuur..

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Apr 2007, 16:13

Roel, je bent intussen Heijne vast al tegengekomen, in de NRC van vrijdag. Peters stond in de Volkskrant van dezelfde dag.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Apr 2007, 19:06

Marjo schreef:Roel, je bent intussen Heijne vast al tegengekomen, in de NRC van vrijdag. Peters stond in de Volkskrant van dezelfde dag.


Bedoel je die column van Peters achterin? Daar had ie het niet over de teloorgang van de literatuur, meer over de invloed van shortlists en die prijzen.

Henk

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Apr 2007, 19:28

komt op hetzelfde neer..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Apr 2007, 10:00

Halo Marjo,

Ja, ik heb gisteren het stuk van Heijne gelezen. Goed stuk. Opmerkelijk citaat van Couperus die in zijn eigen familie geen bewonderaars van zijn boeken kon vinden. Maar dat er bij wijze van alleen critici in die tijd van zouden genieten klopt zeker niet. Ik heb gelezen dat zijn debuut Eline Vere in ieder geval het gesprek van de dag was bij intellectuelen op straat of in de tram! Hoe de ontvangst van zijn werk de jaren daarna was, weet ik niet.

Hij citeerde ook een Bulgaarse essayist Toporov die meent dat als het verklarend karakter van een roman (theoristisch, filosofisch etc) altijd het middel blijft en niet de doel, er nog hoop voor de roman is. Wat hij hier volgens mij bedoeld is, dat als de roman(schrijver) niet vervalt in eindeloos getheoretiseer, dus dat het bv niet schematisch wordt, de roman nog overlevingskansen heeft. Met andere woorden als het een verhaal blijft en niet uitmond in een essay.
Dat is misschien ook de opvatting van Reich-Ranicki, omdat volgens hem romans langer dan 200 bladzijden nooit goed kunnen zijn. Dan moet hij toch een uitzondering maken voor Thomas Mann, want voor zijn werk heeft hij een grote bewondering en De Toverberg is een goed voorbeeld van een absoluut geslaagde essaystische roman.
Mijn visie hierop. Dat de essaysitische roman een terecht genre op zich is (ook zijn verhaalkracht kan behouden als het essaysitische niet de overhand krijgt, zoals in de Toverberg. Eco heeft in de Slinger van Foucault de fout gemaakt, het verhaal te onderbreken met een essay, zodat het essayistische niet deel uitmaakt van de structuur, maar los er in staat), maar dat het altijd in populariteit bij lezers achter zal blijven bij de pure verhaalroman.

In een stuk rechts erboven stond ook iets op merkelijks. Toen in Rusland op een school de lerares aan een leerlinge vroeg welk boek zij laatst gelezen had, dat volgens haar goed was. Gaf die leerlinge (duidelijk een meisje) als antwoord; telt de cosmopolitan ook mee!!!

Ik zal dat stuk van Arjan Peters ook nog eens online opsnorren.

Marjo schreef:Roel, je bent intussen Heijne vast al tegengekomen, in de NRC van vrijdag. Peters stond in de Volkskrant van dezelfde dag.

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Apr 2007, 14:38

Marjo schreef:komt op hetzelfde neer..


Je bedoelt dat als de goede boeken niet gelezen worden dat dat de teloorgang is van de literatuur? Goede boeken zullen altijd gelezen worden, ook al is dat maar door een beperkt aantal mensen. Dat is volgens mij altijd zo geweest en daar zal die gang van zaken rond die prijzen niet veel aan veranderen.

Henk

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 05 Apr 2007, 10:25

Daar heb je gelijk in, goede boeken worden altijd gelezen. Alleen moet je de vraag stellen of in de toekomst dat genoeg mensen zijn voor een uitgever om het boek opnieuw uit te brengen!

henk schreef:
Marjo schreef:komt op hetzelfde neer..


Je bedoelt dat als de goede boeken niet gelezen worden dat dat de teloorgang is van de literatuur? Goede boeken zullen altijd gelezen worden, ook al is dat maar door een beperkt aantal mensen. Dat is volgens mij altijd zo geweest en daar zal die gang van zaken rond die prijzen niet veel aan veranderen.

Henk

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 05 Apr 2007, 12:05

Maar het is toch ook zo dat al sinds het begin van de mensheid over de teloorgang van de beschaving wordt geklaagd? En we zijn er nog altijd! Met goede boeken en al! Ik denk dat die altijd wel blijven bestaan, en dat ze ook wel herdrukt zullen worden. Maar wat in de ene periode als Literatuur wordt beschouwd, wordt in de andere afgedaan als pulp, dus sommige werken verdwijnen wel voor altijd.
Afgelopen zaterdag was ik bij de Nacht van de Poezie, Vredenburg, Utrecht. De zaal zat tot de nok toe vol. Ik bedoel maar, belangstelling voor literatuur is er nog steeds en zal er altijd blijven.
Ook dit gaat voorbij.

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2007, 19:37

Ik weet dat dat zo is, Petra, en heb heb me al een tijd afgevraagd of de cijfers inderdaad zo slecht zijn dat men zich zorgen moet maken, meer dan vroeger. Het is net zoiets als de ongehoorzaamheid van de jeugd, ook al iets waar de oude Grieken en Romeinen al over klaagden!
Het punt bij Heijne en Peters is ook dat ze niet aangeven hoe het dan wel zou moeten. Bovendien: schrijven ze zelf ook niet altijd over het topje van de ijsberg?
Daar ligt toch het breekpunt: de aandacht in de media. Daar worden voor een groot deel boeken op verkocht. Dus ook de prijzen!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Apr 2007, 09:02

Hallo Marjo,

Ik heb nog een reactie geschreven naar aanleiding van het stuk van Bas Heijne. Kun je er nog op reageren? Ik had graag geweten hoe jij er tegenover staat of jij het ook zo hebt geinterpreteerd zoals ik heb gedaan.
Bedankt.

Groeten,
Roel

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2007, 20:15

Komt, Roel, ik moet daar even rustig voor gaan zitten, en dat kon ik even niet, nog niet..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Apr 2007, 11:24

Begrijpelijk. Het is een complexe aangelegenheid. Ik heb het stuk zelf uitgeknipt. Misschien is het je ook op gevallen dat afgelopen vrijdag er een bespreking van het boek "Vorboten der Moderne" over de vroege Duitse romantiek van Ziolkowski erin stond. Dat boek heb ik al een half jaar in huis. Lees de bespreking pas helemaal als ik het boek uit heb.
Ik ben nou bij het deel waar Schleichermacher's Visie op religie geanalyseerd wordt (op blz 70).

Nog een opmerking. Je bent snel geneigd te denken, ik tenminste wel, dat iemand hier op een forum een reactie over het hoofd ziet als daarna vele anderen reacties volgen.

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2007, 13:20

Ha, nou als ik nog moet reageren, dan blijft dat in mijn hoofd spoken. Vooral als ik aan het fietsen ben, en dat is vaak, dan denk ik aan alles wat ik nog moet doen..
Ik ben overigens blij dat je een nieuwe reactie geplaatst hebt, want ik wist al niet meer waar ik moest zijn. Heb je mooi voor me opgelost!

Goed, Heine. Toen ik het voor het eerst las, las ik eigenlijk alleen maar dat hij nog hoop voor de literatuur heeft. Zoals ik ook ergens zei, het is net als met "die hedendaagse jeugd die nergens voor wil deugen" waarover de Ouden al mopperden: er zal altijd gemopperd worden over literatuur, en toch zal het altijd blijven.
Na die eerste keer dacht ik dus: nou dat is nog eens goed nieuws, voor de pessimisten onder ons, zij kunnen optimistisch worden, en ik noemde het hier,

Nu 'moest' ik het nog een keer lezen van jou (grapje hoor), en nu viel me meer op dat Heijne als een soort definitie van literatuur opwerpt dat je er iets van moet/ kunt leren over jezelf, en over de wereld. (a la Todorov, die ik niet ken)
Mooi..maar dat roept toch wel vragen op. Want zelfs in een streekroman, zelfs in chicklit kun je iets leren over jezelf en over de wereld..het is maar hoe je het bekijkt!
En dan zal Heijne toch niet bedoelen. Ik ken helaas zijn manier van recenseren niet, dus ik weet niet of hij de daad bij het woord voegt.
Waar hij de schuld van het gebrek aan animo voor de betere boeken aan het onderwijs wijt, tja, deels heeft hij gelijk. Maar ik ben ook van mening dat een goede leraar je moet leren lezen, je erop moet wijzen hoe je bepaalde stijlfiguren, vormen en wat dies meer zij, kunt herkennen. En wel zodanig herkennen, dat je dat onbewust doet.
Een goede leraar kan dat, mits hij tijd daarvoor heeft.
Bedoelt Todorov met een biografische manier dat je je levenservaring inbrengt? Dat zou ik heel goed vinden..dan kan iedereen een literaire roman waarderen..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Apr 2007, 16:12

Hé, dat is een fietsenbinnenkomer! Onder het fietsen. Dus onder het fietsen ontwikkel je je gedachten!

Ik geloof ook dat literatuur te weerbarstig is, om zich ene lor ergens van aan te trekken. Het grote probleem echter schuilt naar mijn idee, in het feit of in de toekomst uitgeverijen er willen blijven in investeren. Het idee van het digitale boek, is niet iets waarover ik sta te juichen. Ik bedoel als lezer.

Nou dat is ook mijn idee van literatuur, dat je er wat van opsteekt. Het is niet voor niks een reis die je maakt met behulp van een verhaal. Ik heb dat idee van kennisvermeerdering altijd strevenswaardig gevonden. En ik kan er niks aan doen, maar het idee van de verhevenheid van de wereldliteratuur, een genre dat ver boven de wereld van het amusement uitsteekt heeft me ook altijd aangesproken. Dat idee heb ik al vroeg meegekregen, gelezen in boeken, maar ook zo zelf gevoeld en sinds een jaar of wat weet ik dat het afkomstig is van de Duitse romantiek. Vandaar dat ik me een romanticus voel. Maar ook dat ik zelf gemerkt heb dat in de grote literatuur een diepgang schuilgaat, die ik mis in de wereld van het amusement.
Het is ook zo dat je als onzeker persoon in je jeugd op kijkt naar de grote meesters, dat daarbij schrijvers en filosofen, zo was het tenminste bij mij, een soort voorbeeldfunktie vervullen. Later kom je er dan achter dat ze ook maar mensen waren met hun kennis, maar ook hun zwakheden en gebreken. Niettemin schuilt er in hun geschriften een onmisbare kennis en levenservaring waar ik mijn eigen voordeel mee doe. Dat sluit overigens niet uit dat ik alle opgeworpen meningen en argumenten filter en kritisch betracht.
Je hebt gelijk als je zegt dat je met een streekroman en chicklit ook kennis opdoet. Zeer zeker, alleen de grote literatuur steekt daar boven uit, omdat het ook verbanden legt, met andere woorden, een poging doet een interpretatie van de werkelijkheid te begrijpen. Daar ligt voor mij de meerwaarde. Dat heb ik ook zo meteen gevoeld, toen ik voor het eerst kennismaakte met dit genre.

Ik weet niet of Heijne het zo in de praktijk heeft gebracht, wel weet ik dat Zeeman dit in recensies deed en daarom las ik zijn recensies meestal met groot genoegen. Net zoals die van Arnold Heumakers, die nu voor nrc schrijft.

Wat betreft dat autobiografische, daar kan ik je misschien antwoord opgeven, als ik het in de beschouwing heb teruggezocht.

Marjo schreef:Ha, nou als ik nog moet reageren, dan blijft dat in mijn hoofd spoken. Vooral als ik aan het fietsen ben, en dat is vaak, dan denk ik aan alles wat ik nog moet doen..
Ik ben overigens blij dat je een nieuwe reactie geplaatst hebt, want ik wist al niet meer waar ik moest zijn. Heb je mooi voor me opgelost!

Goed, Heine. Toen ik het voor het eerst las, las ik eigenlijk alleen maar dat hij nog hoop voor de literatuur heeft. Zoals ik ook ergens zei, het is net als met "die hedendaagse jeugd die nergens voor wil deugen" waarover de Ouden al mopperden: er zal altijd gemopperd worden over literatuur, en toch zal het altijd blijven.
Na die eerste keer dacht ik dus: nou dat is nog eens goed nieuws, voor de pessimisten onder ons, zij kunnen optimistisch worden, en ik noemde het hier,

Nu 'moest' ik het nog een keer lezen van jou (grapje hoor), en nu viel me meer op dat Heijne als een soort definitie van literatuur opwerpt dat je er iets van moet/ kunt leren over jezelf, en over de wereld. (a la Todorov, die ik niet ken)
Mooi..maar dat roept toch wel vragen op. Want zelfs in een streekroman, zelfs in chicklit kun je iets leren over jezelf en over de wereld..het is maar hoe je het bekijkt!
En dan zal Heijne toch niet bedoelen. Ik ken helaas zijn manier van recenseren niet, dus ik weet niet of hij de daad bij het woord voegt.
Waar hij de schuld van het gebrek aan animo voor de betere boeken aan het onderwijs wijt, tja, deels heeft hij gelijk. Maar ik ben ook van mening dat een goede leraar je moet leren lezen, je erop moet wijzen hoe je bepaalde stijlfiguren, vormen en wat dies meer zij, kunt herkennen. En wel zodanig herkennen, dat je dat onbewust doet.
Een goede leraar kan dat, mits hij tijd daarvoor heeft.
Bedoelt Todorov met een biografische manier dat je je levenservaring inbrengt? Dat zou ik heel goed vinden..dan kan iedereen een literaire roman waarderen..


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten