Stella Braam: Ik heb Alzheimer

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Stella Braam: Ik heb Alzheimer

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2006, 18:00

Schokkend verslag van hoe het een demente man in de zorg vergaat.
En als je dan beseft dat iedereen dement wordt..

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/stella-braam

Marjo

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Mar 2006, 20:29

Staat hoog op mijn wenslijst dit boek,
misschien dat het wel mijn boekenweekaankoop wordt,

lijkt me erg indrukwekkend.

Groetjes,
Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2006, 22:05

In ieder geval zo indrukwekkend dat ik ook van plan was het te kopen. Die boekenweek begint pas woensdag meen ik? Moet ik nog even wachten, want ik wil natuurlijk wel dat boekje van Japin erbij..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Mar 2006, 23:37

Klopt woensdag.

En ik wil ook graag Japin, ben benieuwd.

groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2006, 14:25

Zolang men maar oud genoeg wordt, wordt iedereen dement. Dit is dus onze toekomst..


Nou, dat is wel een krasse uitspraak. Niet iedereen wordt dement.

Misschien een rare vraag omdat De correcties fictie was maar wat Stella Braam beschrijft, lijkt dat op Arthur in de Correcties?

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 13 Mar 2006, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2006, 14:32

Dat boek is aangrijpend, soms hilarisch, maar geeft bovenal een schokkend beeld van het zorgsysteem. Ineens wordt de zieke oudere, die altijd zelfstandig heeft geleefd tussen de eigen dierbaren, in een groep ondergebracht, met mensen die hem niets zeggen, en waar hij ook nooit meer een band mee kan opbouwen.


Er was pas geleden op t.v. ook zoiets. Een vrouw die in een bejaardenhuis woonde met haar man moest naar een verzorgingshuis, haar man mocht niet mee. Aangrijpend en respectloos vond ik het. Beiden zaten ze daar alleen, gingen achteruit vanwege deze situatie, echt mensonterend.

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Mar 2006, 14:49

Dat boek is aangrijpend, soms hilarisch, maar geeft bovenal een schokkend beeld van het zorgsysteem.


Ik las pas ergens dat Stella Braam naar aanleiding van dit boek lezingen gaf in verpleegtehuizen aan personeel,

wel mooi als je met je boek zo daadwerkelijk dingen in beweging kunt krijgen.

Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Mar 2006, 15:47

Stella Braam (niet Conny!) gaf de woorden weer van een arts, die dus zei dat iedereen ooit dement wordt, als hij/zij maar oud genoeg wordt. Dat mensen vaak eerder sterven aan andere oorzaken is natuurlijk een feit, maar neemt de waarheid van zijn woorden niet weg.
Je bedoelt of de man in "de correcties" dezelfde "streken" uithaalt? Min of meer wel denk ik.
Stella Braam hoopt dat haar boek iets zal veranderen..ik heb er een hard hoofd in moet ik zeggen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2006, 15:55

Oei gauw veranderd, hoe ik nou bij Conny kom????

Ja die artsen... vrolijke Fransjes zijn het.
Mij werd verteld dat mensen met suikerziekte heel raar konden gaan doen. Bijvoorbeeld op een dak gaan staan omdat ze denken dat ze kunnen vliegen! Word je ook blij van.
Ja als je héél oud wordt zal de boel op gegeven moment wel op zijn maar ik vind het wel een typische artsenuitspraak.

Ik hoop dat Stella Braam iets weet te veranderen met haar boek .... laten we maar optimistisch blijven, wie weet zet ze in ieder geval een stel mensen die dat werk doen aan het denken om dingen toch anders aan te pakken... dan heeft ze dat alvast bereikt.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Mar 2006, 16:09

Haar pleidooi: een Juliana-model: verzorging van één op één.
Als je dan denkt aan de grijze golf die er aan komt, dan zouden bejaardenverzorgers straks de grootste beroepsgroep worden!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 31 Mar 2006, 11:37

Ik heb het uit, en wat een goed boek is dit,

je komt als het ware in het hoofd van de dementerende,
nooit eerder heb ik er zo bij stil gestaan hoe ontzettend beangstigend de wereld zijn kan,
en hoe vervreemdend.

Mooi vond ik ook de taal die de hoofdpersoon gebruikt,
er staat achter in het boek een verklarende woordenlijst,
omdat hij vaak van bestaande woorden andere woorden maakt,
maar op de een of andere manier doet hi jdat op zo'n manier dat hoewel het totaal andere en vaak niet bestaande woorden zijn je toch begrijpt wat hij bedoelt,
of dat het als je het opzoekt toch logisch is op de een of andere manier.

mooi boek..en een must voor beleidsmakers!
En eigenlijk ook voor alle mensen in de ouderenzorg.

Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Mar 2006, 11:41

Des te schrijnender was het bericht van deze week dat dementerenden (vooral in Limburg, maar het komt ook de rest van Nederland in) soms wel een jaar moeten wachten op een plaats waar ze goed verzorgd kunnen worden. Al heb ik na dit boek mijn vraagtekens over goed, het is misschien toch beter dan thuis te blijven en afhankelijk zijn van mensen die eigenlijk geen tijd voor je hebben..
Stella Braam heeft het heel goed gedaan vind ik. Niet overdreven. Ze had makkelijk heel erg beschuldigend of erg sointimenteel kunnen worden, maar ik vind het heel integer gedaan.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 31 Mar 2006, 11:51

Ja dat vond ik ook, heel beschrijvend allemaal,
geen beschuldigend of zielig toontje. het is min of meer een onderzoeksboek van binnen uit, zoals ze die al vaker heeft geschreven, met haar vader als medewerker, zoals hij vroeger ook altijd deed trouwens.
Maar inderdaad als je bedenkt hoe het nu al is, en aan de grijze golf die er nog aan komt houd je je hart vast,
en vraag je je af waar al dat beleid blijft wat daar op gericht is.

ontroerend vond ik trouwens ook die vader,
die de dementie als een avontuur aan wilde gaan.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2009, 16:44

Er staat hier een interview met Stella Braam over dit boek.

http://www.sp.nl/nieuws/tribune/200605/ ... raam.shtml


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten