Klaas Bom - Een andere moderniteit Blaise Pascal over voelen, denken en liefhebben

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Klaas Bom - Een andere moderniteit Blaise Pascal over voelen, denken en liefhebben

Berichtdoor PMotte » 22 Jul 2023, 11:19

Vorig jaar Pensées van Blaise Pascal gelezen.
Vreselijke beproeving.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Klaas Bom - Een andere moderniteit Blaise Pascal over voelen, denken en liefhebben

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2023, 11:28

Blaise Pascal was een geniaal wiskundige en natuurkundige uit de zeventiende eeuw en staat bekend als de grondlegger van de waarschijnlijkheidsrekening. Hij werd echter vooral beroemd door zijn filosofisch-theologische geschriften.
Dat zijn natuurlijk niet de makkelijkste boeken.
Ik vind het knap dat je het gelezen hebt. Ik ken zijn werk verder niet omdat ik toch een soort reserve heb bij dergelijke werken, eigenlijk ben ik te bang dat ik het niet zal snappen.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Klaas Bom - Een andere moderniteit Blaise Pascal over voelen, denken en liefhebben

Berichtdoor PMotte » 22 Jul 2023, 12:19

Eerlijk gezegd vind ik dat zijn filosofisch-theologisch geschriften tegenwoordig ofwel hem tekort doen (door kromme redeneringen die ik van iemand van niveau als wiskundige totaal niet verwacht), ofwel totaal uit de tijd zijn.
In Pensées verdedigt hij o.a. standpunten in een strijd die toen heerste tussen verschillende opvattingen bij de r.-k.-kerk.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Klaas Bom - Een andere moderniteit Blaise Pascal over voelen, denken en liefhebben

Berichtdoor PMotte » 22 Jul 2023, 14:38

Om een idee te geven:
Pascal verdedigt het bestaan van mirakels als volgt: Il y a des faux miracles, donc, il y en a de vrais.
Of: Er zijn valse mirakels, dus zijn er ook echte.

Dat doet me altijd denken aan die grap van Urbanus.
Urbanus rijdt ergens heen en wordt tegengehouden door de politie.
Hij doet zijn raampje open als de agent aankomt, en denkt dat hij grappig is door te zeggen: "Waarom houden jullie me tegen? Toch niet voor dat lijk in mijn koffer?"
De agent trekt direct zijn pistool en roept: "Uitstappen!" De andere agenten komen direct met getrokken wapens rond hen staan.
"Uitstappen! Koffer open! Koffer open!".
Urbanus stapt uit en loopt onder de indruk naar de koffer, doet hem open, en: geen lijk.
De politie: "Waar is dat lijk naartoe?"

Niet voor het een of ander, maar Pascals redenering over valse en echt mirakels vind ik een geweldige afgang voor een wiskundige van dat formaat.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten