Thomas van Aquino - Wat maakt gelukkig?

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thomas van Aquino - Wat maakt gelukkig?

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2021, 12:41


Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas van Aquino - Wat maakt gelukkig?

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2021, 15:28

Of ik die weg naar innerlijke rust wil volgen? Is die niet beperkt als je de zijpaden weglaat? Hm, ook wel rustig natuurlijk,

'Alle zijpaden worden door Aquino afgesneden. Het leven op aarde kan de mens nooit gelukzalig maken, want er zijn altijd gebreken en het is eindig. Dus zal het in de hemel gevonden moeten worden bij de Schepper van hemel en aarde.'
Een kwestie van al of niet geloven denk ik toch.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas van Aquino - Wat maakt gelukkig?

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2021, 15:27

" De boodschap is dat liefde het grootste geluk is dat de mens ten deel kan vallen."

Ik zag van de week op tv een man die een bijna dood ervaring had en die vertelde ook dat hij in een soort licht kwam waar alles goed was, waar een allesomvattende liefde te voelen was. Heel bijzonder om te zien hoe ontroerd die man was. Hij had eigenlijk niet meer terug gewild, maar er lag nog een taak werd hem gezegd. Ook ene kennis van mij vertelde eenzelfde verhaal. Allesomvattende liefde. Ook zij wilde niet terug, het was enorm mooi.

Ik denk dat dan alle egotripperij, alle eigendunk, alle zelfbelang enz. verdwenen is en alleen het om elkaar geven nog bestaat.

"Alle zijpaden worden door Aquino afgesneden. Het leven op aarde kan de mens nooit gelukzalig maken, want er zijn altijd gebreken en het is eindig. Dus zal het in de hemel gevonden moeten worden bij de Schepper van hemel en aarde."

Ja ik denk dat je inderdaad dat geloof moet hebben. Maar je kunt ook zeggen als je niet weet wat ongelukkig zijn is, kun je je ook niet gelukkig voelen.
Denk daar maar eens over na haha.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas van Aquino - Wat maakt gelukkig?

Berichtdoor Marjo » 09 Dec 2021, 19:17

Er ligt hier nog steeds een boek over BDE's, (en het heeft geen rode rug...) het is een lastig onderwerp. De wetenschap maakt er korte metten mee.
Het maakt niet uit natuurlijk: dit is helemaal niet iets slechts om in te geloven.
Dat laatste is natuurlijk zo. Als je nooit suiker geproefd hebt, heb je geen idee wat het is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas van Aquino - Wat maakt gelukkig?

Berichtdoor Dettie » 10 Dec 2021, 11:40

De wetenschap maakt met meer dingen korte metten. Alles wat (nog) niet te bewijzen is wordt volgens de wetenschap als flauwekul bestempeld. Aerosolen waren volgens de wetenschap ook niet de besmettingsveroorzakers, totdat...
En nu moeten we allemaal een mondkapje op.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas van Aquino - Wat maakt gelukkig?

Berichtdoor Marjo » 10 Dec 2021, 12:27

Ik denk dat het genuanceerder ligt. Maar ik wil dat hier niet bespreken.

De wetenschap staat niet stil. Wat vandaag een feit is, is het morgen misschien niet meer. En andersom.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas van Aquino - Wat maakt gelukkig?

Berichtdoor Dettie » 10 Dec 2021, 12:37

ja het ligt ook genuanceerder, maar ik was even in de grote stappen, snel thuis modus haha.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten