Edmund Richardson - Alexandrië

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Edmund Richardson - Alexandrië

Berichtdoor Marjo » 09 Aug 2021, 21:42

Wonderlijk verhaal, over ontdekkingsreiziger en archeoloog Charles Masson, die in de negentiende eeuw in India en Afghanistan rondtrok, op zoek naar een verloren stad gesticht door Alexander de Grote.
Ook toen had je dat ongelooflijke superioriteitsgevoel van mensen uit het Westen ten opzichte van het Oosten.
En voor mij een eyeopener: de manier waarop Heinrich Schliemann de boel belazerd heeft met zijn zogenaamde vondsten. Hoe hij loog en bedroog, en zich schuldig maakte aan plunderingen en geschiedvervalsing...maar dit boek gaat over Charles Masson, niet over Schliemann

Lees meer: http://www.leestafel.info/edmund-richardson

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edmund Richardson - Alexandrië

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2021, 17:49

Je schrijft: voornamelijk van de site op Bagram

Maar er waren toentertijd toch geen websites?

Voor de rest lijkt het me een heel interessant boek, ik hou wel van zulke verhalen over mensen die op pad gaan om dingen op deze planeet te ontdekken.
Krijg je ook een goede indruk over het reilen en zeilen in Afghanistan?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Edmund Richardson - Alexandrië

Berichtdoor Marjo » 08 Sep 2021, 19:07

Site: zo heet een onderzoeksplek waar ze opgravingen doen. Het is dus al een oud woord!
Afghanistan was een lappendeken. En dat krijg je heel goed mee. Je begrijpt best dat het nu nog steeds een samenraapsel is. Vergelijk het met de Balkan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edmund Richardson - Alexandrië

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2021, 08:43

Ah dank je! Nooit geweten dat een site al een oud woord was. Wat leuk die herkomst van dat woord!

En ik weet eigenlijk heel weinig van Afghanistan, je ziet alleen de beelden op tv, in het journaal. Maar dat zijn meer beelden van boze mensen dan dat je een indruk van een land krijgt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Edmund Richardson - Alexandrië

Berichtdoor Marjo » 09 Sep 2021, 12:34

Ik had het over de volkeren die daar wonen. Jij bedoelt meer de geografische kenmerken?
Dat komt natuurlijk ook aan de orde. Het lijkt mij een onprettig landschap, vergeleken met ons groene landje.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edmund Richardson - Alexandrië

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2021, 16:39

Ah nee, ik begreep jouw lappendeken verkeerd, ik dacht dat je stukken land bedoelde en niet de bevolking.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten