Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Renate » 03 Jan 2021, 17:48

De titel van het boek is misschien een beetje misleidend, want het programma Toppop is weliswaar 50 jaar geleden begonnen, maar het is maar 18 seizoenen op TV geweest. Daarna zijn er nog allerlei programma’s geweest, waarin terug werd geblikt op oude opnamen en dit jaar is er veel aandacht voor het feit dat het 50 jaar geleden is dat dit eerste wekelijkse popprogramma op de Nederlandse TV begon.
Het is een mooi bladerboek, met veel anekdotes en mooie verhalen.

Lees verder http://www.leestafel.info/tom-steenbergen

-

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Renate » 03 Jan 2021, 22:18

Roxy Music met Eddie Jobson in Toppop
https://www.youtube.com/watch?v=OgSzq5vZzIU
Roger Glover and Guests, met Eddie Jobson op viool
https://www.youtube.com/watch?v=RW9OYsMn4ds
Eddie Jobson met Curved Air - Metamorposis
https://www.youtube.com/watch?v=uZAImsmFGhk
Family met John 'Poli' Palmer
https://www.youtube.com/watch?v=J1aVC7wH9hI

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2021, 14:33

Ja Toppop, wie keek er niet naar? het was toentertijd natuurlijk hét muziekprogramma voor popmuziek.
Tijdens de uitzending belde ik met mijn vriendin en dan gaven we commentaar :D

Je schrijft:

"Wat ik misschien jammer vind is dat niet over alle artiesten op de foto’s een verhaal in het boek te vinden is. Een klein foutje heb ik nog wel gevonden in het stuk over Roxy Music. Daarin wordt namelijk een viola genoemd en dat moet natuurlijk een altviool zijn, die overigens niet in Roxy Music werd bespeeld. Met Eddie Jobson had men wel iemand in de gelederen, die niet alleen toetsen speelde, maar ook op de viool goed uit de voeten kon. Altviool bespeelde hij echter niet.

Bij wikipedia staat, viola kan verwijzen naar:

altviool, een type viool
Viola profonda, een type viool; de viola profonda is de tenor in de vioolfamilie

En ik snap de hierboven schuingedrukte opmerking niet. Je schrijft eerst dat het altviool moet zijn en daarna zeg je dat de altviool niet bespeeld werd bij Roxy Music. Nu ben ik in de war. ;-)

Zijn alle foto's uit het programma zelf die in het boek staan? Of zijn het foto's die ergens genomen zijn? Als het laatste het geval is dan kun je moeilijk verwachten dat alle artiesten genoemd worden.

Het boek roept veel herinneringen op. Ik wete nog Julio Iglesias die helemaal onder de indruk was van Penny de Jager en zij fladderde maar om hem heen. Het was bijna hilarisch.

Was in Toppop ook niet het getekende filmpje van Wet wet wet ? (dacht ik) Dat was ook vrij uniek toen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Renate » 04 Jan 2021, 15:24

Het woord 'viola' komt als zodanig in het Nederlands niet echt voor (volgens m'n woordenboek, het staat wel in m'n muziekencyclopedie met een verwijzing naar de altviool) Het instrument, dat internationaal bekend staat als viola, wordt in het Nederlands altviool genoemd. Dat was dus een stukje kritiek op het gebruik van het woord viola. Een altviool is geen viool. Het is wel een strijkinstrument uit de familie van violen, waar ook de cello toe behoort. Al deze instrumenten zijn in kwinten gestemd. Eddie Jobson speelde viool en geen altviool.

De foto's zijn wel allemaal uit het programma, maar er staan natuurlijk zoveel foto's in het boek, dat je niet over iedere artiest die op de foto staat, een verhaal kunt vinden. Zo staat er bijvoorbeeld een foto van Teach In in het boek, maar geen verhaal.

Het verhaal over Julio Iglesias staat ook in het boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2021, 14:55

Je schrijft:
Daarin wordt namelijk een viola genoemd en dat moet natuurlijk een altviool zijn, die overigens niet in Roxy Music werd bespeeld. Met Eddie Jobson had men wel iemand in de gelederen, die niet alleen toetsen speelde, maar ook op de viool goed uit de voeten kon. Altviool bespeelde hij echter niet.[...]

Het instrument, dat internationaal bekend staat als viola, wordt in het Nederlands altviool genoemd.


Het komt er eigenlijk op neer dat het woord viola - viool had moeten zijn, als ik het nu goed begrijp.
Ik heb de tekst een beetje aangepast zodat het duidelijker is voor iedereen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Renate » 05 Jan 2021, 16:13

Het woord viola moet altviool zijn.
Strijkers zijn:
Viool - Violin - Geige (G-D-A-E)
Altviool - Viola - Bratsche (C-G-D-A, beginnend een octaaf onder de centrale C)
Cello - Cello - Cello (C-G-D-A, octaaf lager dan de altviool)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2021, 12:23

Dan klopt je verhaal niet Renate.

In het Nederlands is een viola, altviool
In het boek wordt ten onrechte viola gebruikt omdat in feite de viool bedoeld wordt.
Dat heb ik wat duidelijker in je tekst gemaakt.


Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Renate » 06 Jan 2021, 12:29

Inderdaad, of men bedoelde dat hij altviool bespeelde, hetgeen hij niet deed.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2021, 12:56

Haha je zal niet gauw toegeven :D

Ik denk niet dat ze dat bedoelden, maar dat wordt dan een welles/nietes spelletje en dat is vervelend.
Dus laten w ehet hier mara bij houden.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Renate » 06 Jan 2021, 13:11

Je kunt het op 2 manieren interpreteren. Of men heeft viola gebruikt terwijl het altviool moet zijn en in dat geval is het op 2 punten onjuist, of men heeft het woord viola gebruikt, terwijl men viool bedoelde.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tom Steenbergen - 50 jaar Toppop

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2021, 13:43

Ja dat is zo, ik zou dan voorstellen dat je het de uitgever of de schrijver vraagt wat ze echt bedoelden. Dan is het helemaal duidelijk.
Meestal zijn ze wel heel aardig. Als je het vraagt, dan is het handig als je de paginanummer waar het staat er even bij noemt.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten