Olaf van Nimwegen - De veertigjarige oorlog 1672-1712

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Olaf van Nimwegen - De veertigjarige oorlog 1672-1712

Berichtdoor Dettie » 24 Nov 2020, 13:32

De strijd van de Nederlanders tegen de Zonnekoning

Zie http://www.leestafel.info/olaf-van-nimwegen

Henk Hofman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Olaf van Nimwegen - De veertigjarige oorlog 1672-1712

Berichtdoor Dettie » 24 Nov 2020, 14:18

Wat is geschiedenis toch interessant. Het is elke keer weer genieten, alleen van de recensies leer je al veel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Olaf van Nimwegen - De veertigjarige oorlog 1672-1712

Berichtdoor Marjo » 24 Nov 2020, 17:53

Grappig. Ik heb net een boek gelezen dat speelt in die tijd. Het is welk oorlog, maar dan tussen Engeland en Frankrijk. De Nederlanden worden niet genoemd. Het gaat om Het wapen van Newton - Greg Keyes

Maar dat boek waarvan ik geen verslag zal maken, is historische fictie. Ik heb er van genoten, maar het is in feite complete onzin. Alleen sommige personages en historische feiten kloppen. Vooruit, dat jullie weten waar ik het over heb:

1681: De vindingrijke lsaac Newton duikt in de oeroude kunst van de alchemie en bereikt een grootse doorbraak. Hij ontdekt het Filosofisch Kwik, de grondstof waarmee de vier elementen Aarde, Water, Vuur en Lucht te beïnvloeden zijn. Lodewijk XIV van Frankrijk heeft met spoed een nieuw wapen nodig in zijn strijd tegen Engeland, en vraagt om het mysterieuze middel dat alleen bekend is onder de naam' het Wapen van Newton'.
Aan het decadente hof van Versailles zijn intriges en machtsperikelen aan de orde van de dag. De mooie Adrienne de Montchevreuil, onbemiddeld maar getalenteerd, stelt alles in het werk om de werking van het 'Wapen' te ontraadselen voor het te laat is voor haar Zonnekoning, haar land en haarzelf.
Een halve wereld verderop, in Boston, stuit de drukkersgezel Benjamin Franklin op een gevaarlijk geheim, Hij moet vluchten voor een machtige tovenaar onderzoeker en komt in Engeland terecht. Newton is de enige die hem nu nog helpen kan. Maar wie zal lsaac Newton helpen? Want hij blijkt niet de eerste te zijn die het Filosofisch Kwik ontketent. Hem gingen wezens voor die net zoveel brandende haat koesteren voor de wetenschap als voor de mensheid...


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten