Paul Smit - Verlichting voor luie mensen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Paul Smit - Verlichting voor luie mensen

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2020, 16:12

Is dit alles? zong Doe Maar. Dat gevoel bekruipt veel mensen volgens Paul Smit. Ook al hebben ze in wezen alles, een goed baan, leuke man of vrouw, kinderen, mooi huis, toch is het niet goed genoeg. Er blijft iets knagen.

Lees verder http://www.leestafel.info/paul-smit

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paul Smit - Verlichting voor luie mensen

Berichtdoor Marjo » 09 Nov 2020, 16:43

Hm, is daar een boek voor nodig? Het klinkt allemaal zo logisch.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul Smit - Verlichting voor luie mensen

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2020, 18:34

De schrijver zegt ook dat hij in feite dit ook op de flaptekst kan zetten en dat je het boek kunt weggooien als je het allemaal door hebt.
Maar zo makkelijk als het gezegd wordt, is het niet. Anders had hij er geen boek(je) voor nodig.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paul Smit - Verlichting voor luie mensen

Berichtdoor Marjo » 10 Nov 2020, 08:47

Logisch is iets anders dan makkelijk, dat klopt.
Ik weet ook niet of het nou zo nodig moet, streven naar meer dan 'alles'. Het is zoals het is. En dat weet ik zo ook wel.
Daarmee zeg ik dat het geen boek voor mij is, niet dat anderen er niets mee kunnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul Smit - Verlichting voor luie mensen

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2020, 11:01

Ja ik wist al bij voorbaat dat het geen boek voor jou is, daar was ik al op voorbereid.
Het is ook altijd moeilijk uitleggen aan mensen wat de schrijver eigenlijk bedoelt als diegene er verder niets mee heeft.

Het gaat erover dat veel mensen die het moeilijk hebben, juist vasthaken in hun problemen. Als die maar dit had gedaan, als ze zelf maar zo hadden gedaan... (heb ik wel ene handje van) als ze vroeger maar zus, als ze morgen maar zo en daarmee maken ze dat ze meer 'lijden' dan nodig is. Ze zoeken excuses voor wat hun overkomt. Willen het soms niet weten of worden boos enz. Ze leven in gisteren en morgen maar zien niet hoe het op dat moment is.
Paul Smit stelt dus laat het komen en gaan, ben je verdrietig dan ben je dat, ben je blij dan ben je dat. Maar constant jezelf controleren en beheersen en doen zoals het hoort, constant luisteren naar (je eigen) commentaar maakt je niet verlicht. Juist door niets te doen (vandaar de titel) raak je wel verlicht, verlicht zijn is meer een échte innerlijke rust hebben.
Laat het maar gebeuren en voel wat je voelt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paul Smit - Verlichting voor luie mensen

Berichtdoor Marjo » 10 Nov 2020, 17:50

Maar als jij stelt dat jij daar een handje van hebt, van 'had ik maar'- (wie niet overigens?)is het dan niet ook zo dat je wel weet wat je dan moet doen? Een tweede vraag is of je dat kunt, maar dat kan niemand anders voor je regelen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul Smit - Verlichting voor luie mensen

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2020, 18:25

Nee, dat weet ik niet altijd. Soms is het te lastig wat goed is om te doen. Of gaat het buiten je om maar heb je er wel last van.
En wat jij zegt dat kunnen en ook het niet piekeren over 'had ik maar' is wat Paul Smit voor ogen heeft. Je moet gewoon niets doen, niet piekeren maar alles nemen zoals het komt, en dat is nog knap lastig. Paul Smit vertelt hoe je dat eventueel wel kunt bereiken en dan ben je vrij. Dan voel je je veel lichter en leef je makkelijker. Het is echt het gaat zoals het gaat en laat dat maar gebeuren, verzet je niet, voel wat je voelt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paul Smit - Verlichting voor luie mensen

Berichtdoor Marjo » 10 Nov 2020, 22:02

Succes dan maar!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul Smit - Verlichting voor luie mensen

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2020, 16:34

Haha nou zo erg is het ook weer niet. Ik heb het meer over het boek dan mezelf. Ik heb alleen wel dat ik achteraf soms denk, had ik maar... maar de rest gaat over het boek.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten