# Dimitri Verhulst - Onze verslaggever in de leegte

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Dimitri Verhulst - Onze verslaggever in de leegte

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2020, 15:22

Ondanks al de ellende die beschreven wordt, ondanks de lelijkheid die Verhulst beschrijft en die hij aan den lijve heeft ondervonden - dus helemaal niet zo fijn - heb ik genoten van dit boek.

Lees meer: http://www.leestafel.info/d-verhulst

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Dimitri Verhulst - Onze verslaggever in de leegte

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2020, 16:58

Het wordt mogelijk mooi beschreven maar ik vind die enorme neerbuigendheid, ironie en cynisme die hij tentoonspreid zoals in het stukje over Kerst, vreselijk. Het heeft iets van zich verheven voelen boven het gepeupel. Hij doet niet mee aan de Kerst, oké, dan niet maar om het dan zo enorm naar beneden te halen... Het heeft iets van enorme arrogantie. Ga dan weg, blijf binnen maar laat ieder in zijn waarde.

ook deze zin: ’Te moeten leven op het ritme dat een ander je voorschrijft, opgezadeld te zitten met mensen waarvan je je niet meteen kan ontdoen., Bloedhekel aan.’

Wie is hij dan wel helemaal?

Maar hij kan wel schrijven, dat is waar.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Dimitri Verhulst - Onze verslaggever in de leegte

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2020, 19:59

Jouw reactie verbaast me! Ik vind juist dat hij helemaal gelijk heeft over al dat gedoe rond Kerst, maar ik kan het zo mooi niet zeggen.
Hij keurt het af, maar zich verheven voelen? Dat voel ik niet. Ben ik dat dan ook?
Het cynisme dat hij altijd al ten toon spreidt, is denk ik wel versterkt door de situatie waar hij in zat, maar ook hier, dat hij een hekel heeft aan de boekenbeurzen, dat begrijp ik helemaal. Maar hij moet er zijn brood mee verdienen, ik kan wegblijven. (ha ha ze zouden gek opkijken als ik kwam opdagen, maar je snapt wat ik bedoel)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Dimitri Verhulst - Onze verslaggever in de leegte

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2020, 11:55

Ik heb mensen om me heen gehad die zo reageerden als Verhulst, heel akelig, vooral dat venijnige cynisme. Dat iemand een hekel aan Kerst heeft kan ik me voorstellen, het is ook een gedoe net als een boekenbeurs of boekenbal. Maar daarom hoef je het nog niet tot op het bot af te kammen omdat anderen het wél vieren en het wél leuk vinden.
Jij voelt je zeker niet verheven, je houdt er gewoon niet van maar kleineert de ander niet. Dat doet Verhulst wél en ook nog eens op een heel erge, hatelijke manier. Dát stoorde me.
Ik kén die toon en die is vreselijk en kleinerend.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Dimitri Verhulst - Onze verslaggever in de leegte

Berichtdoor Marjo » 24 Mar 2020, 12:08

Ik vind het een fraai stukje tekst met een boodschap waar ik achter sta. Ik zal het alleen nooit zo roepen, en vind het dus prima dat hij dat wel doet.
Natuurlijk dikt hij het aan, maar dat mag. Zeker op schrift. Vind je het gek als ik zeg dat ik dat accepteer, terwijl ik het net als jij zou afkeuren als hij het recht in mijn gezicht zou zeggen?
Ik zou er pas moeite mee hebben als ik hem tegen zou komen op zo'n kerstmarkt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Dimitri Verhulst - Onze verslaggever in de leegte

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2020, 12:23

haha ja dat laatste zou wel heel erg zijn!
Ja hij mag dat van mij doen hoor, alleen ik vind het wel erg ver gaan, het heeft helemaal geen zin dingen zo erg af te kraken.
Maar ik had ook moeite met andere boeken van hem (niet alle) waarin hij zo enorm cynisch is. Het is beledigend en laatdunkend en dat hoeft voor mij niet, nooit, in woord of geschrift. Ik vind het ook niet knap, want het is gewoon gal spuwen.
Maar als hij dat wil doen, dan moet hij dat doen, alleen ik ga daardoor het boek niet lezen.

Maar jij ziet het als een verhaal en als iemand die schrijft, er is afstand, maar, zoals vaker gezegd ik sta er naast en beleef het.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Dimitri Verhulst - Onze verslaggever in de leegte

Berichtdoor Marjo » 24 Mar 2020, 18:13

Dat laatste zal het wel zijn. Ik beleef niets - behalve dus op die eventuele kerstmarkt! - en ja, voor mij is de taal van Verhulst het belangrijkste, daar geniet ik van.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Dimitri Verhulst - Onze verslaggever in de leegte

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2020, 18:27

ja en dat genieten is ook zo leuk om te lezen. Maar ik lees anders dan jij, hoewel ik ook erg kan genieten van taal voor mij is het verhaal zelf toch vaak de hoofdmoot, ik beleef het zoals ik al zei, daarom onthoud ik denkelijk ook meer de verhalen en jij bent meer een taallezer. jij kijkt ernaar, ik onderga het.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Dimitri Verhulst - Onze verslaggever in de leegte

Berichtdoor Marjo » 24 Mar 2020, 20:05

Soms onderga ik ook, maar dat is inderdaad uitzonderlijk.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten