# Renia Spiegel - Het dagboek van Renia Spiegel

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Renia Spiegel - Het dagboek van Renia Spiegel

Berichtdoor Marjo » 21 Jan 2020, 20:11

Natuurlijk is een document als dit belangrijk om te blijven herinneren, maar het heeft wel een hoog Young Adult (avant la lettre) gehalte.

Lees meer: http://www.leestafel.info/renia-spiegel

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Renia Spiegel - Het dagboek van Renia Spiegel

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2020, 15:10

Het staat dus ver af van het niveau van Anne Frank?
Zo slecht klinken de citaten (en het gedicht) niet vind ik.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Renia Spiegel - Het dagboek van Renia Spiegel

Berichtdoor Marjo » 22 Jan 2020, 15:22

Zeg ik dat? Niet toch? Nee, het taalgebruik van Renia is duidelijk dat van een ouder meisje. Hun schrijftalent delen ze.
Ik wil alleen zeggen dat zo'n dagboek, ook dat van Anne Frank, veel pubergeschrijf is. Bij Anne schemert er juist meer van de oorlogssituatie in door, omdat zij in onderduik zit, iedere dag die angst. In het begin had Renia daar geen last van. Zij was vrij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Renia Spiegel - Het dagboek van Renia Spiegel

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2020, 15:34

Ik kreeg door de recensie wel de indruk dat je het meer pubergeschrijf vond.

Maar dat zijn het grotendeels wel: zielenroerselen van een puber. Over de dagelijkse dingetjes in het leven van een jong meisje: school, vriendinnen, uiterlijk, eerste verliefdheden. Niet dat ze niet over de oorlog schrijft. Ze moet wel, het beïnvloedt haar leven. Maar dat gebeurt op een haast terloopse manier, en alleen als het haar wereld verandert.

Het lijkt zo meer op een beetje gezellig gekwebbel over ditjes en datjes.

Je schrijft ook
Wat wel heel duidelijk blijkt uit wat volgt is dat Renia een talent voor schrijven heeft. Ze componeert ook hele mooie gedichten, die tussen haar zielenroerselen in staan.

Je zegt inderdaad dat ze mooi schrijft. Maar het woord zielsroerselen komt op mij wel over als puberpraat.

Anne Frank had vrij veel diepgang, het dagboek was écht een vriendin, Anne dacht erg over dingen na en was erg bezig met alles en iedereen en bij dit boek krijg ik meer de indruk dat het over een meisje gaat die gewoon lekker in haar dagboek schrijft.

Vandaar ook mijn vraag.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Renia Spiegel - Het dagboek van Renia Spiegel

Berichtdoor Marjo » 22 Jan 2020, 15:40

Dat heb ik dan niet duidelijk overgebracht. Renia dacht ook na. Maar allebei zijn ze erg bezig met hoe ze een jongen kunnen behagen, ze zijn van streek als die knul even iets minder attent is, en lyrisch als hij juist wel lief is. Puberale bezigheden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Renia Spiegel - Het dagboek van Renia Spiegel

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2020, 16:07

Haha je kunt altijd zo lekker nuchter zijn rond al dat puberale gedweep. Dat is op die leeftijd toch heel belangrijk Marjo! haha.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Renia Spiegel - Het dagboek van Renia Spiegel

Berichtdoor Marjo » 22 Jan 2020, 17:17

Dat weet ik wel, ik was ook ooit jong, al verbaast je dat...
Maar daarom hoef ik het nog niet te lezen. Natuurlijk kies ik daar zelf voor, maar bij dit boek stond het niet zo aangegeven. Bij Anne Frank trouwens ook niet.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten