Fred Brouwers - Beethoven in de bunker

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Fred Brouwers - Beethoven in de bunker

Berichtdoor Renate » 04 Jan 2020, 16:48

Het grootste deel van dit boek bestaat uit portretten van klassieke musici, die op de een of andere manier met de nazi’s te maken kregen. Sommigen waren opportunistisch, anderen werden slachtoffer en er waren er ook die uit volle overtuiging meededen.
Het gaat te ver om in deze bespreking op alle verhalen in te gaan, dus zal ik me beperken tot een paar verhalen, die veel indruk op me maakten...

Lees verder http://www.leestafel.info/fred-brouwers

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fred Brouwers - Beethoven in de bunker

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2020, 12:20

Mooie recensie Renate.

Dit lijkt me inderdaad een heel interessant boek. Vooral om te zien wat in de componisten hun hoofd omging gedurende deze bizarre tijden. Hoe het kan dat de ene opportunistisch is en de ander weigert mee te werken. Wisten ze niet wat er gaande was, konden ze hun muziek niet missen. enz.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fred Brouwers - Beethoven in de bunker

Berichtdoor Renate » 08 Jan 2020, 12:10

Veel lag natuurlijk ook aan de omstandigheden. Richard Strauss was natuurlijk een geliefd componist en ja, er moet natuurlijk wel brood op de plank komen en dan probeer je het beste er van te maken. Anderen werden al vervolgd, omdat ze Joods waren of politiek actief in de verkeerde richting, dus dan is vluchten de enige optie. Olivier Messiaen wilde niet uit het kamp vluchten, omdat hij van mening was dat het Gods wil was, dat hij daar zat.
Mensen hebben ook nog familie- en andere banden, die het moeilijk kunnen maken om te vluchten of andere keuzes te maken.

Kijk bijvoorbeeld ook naar het verhaal van Sjostakovisj, die in de Sovjet Unie werkte. De ene keer werd hij geprezen en de andere keer werd zijn muziek verguisd, omdat het niet aansloot bij wat de partij wilde.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten