Marlies Allewijn - De meid

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marlies Allewijn - De meid

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2019, 16:11

Het waargebeurde verhaal van een onverschrokken dienstbode' is de ondertitel en dat is wel jammer want zo lijkt het alsof er een beetje goedkope en sensatie-achtige vertelling volgt. Niets is minder waar. Het is een biografische roman over de Zeeuwse Neeltje Lokerse geboren in 1868 . Zij heeft hard gestreden voor de positie en rechten van vrouwen die destijds als dienstboden werkzaam waren. Marlies Allewijn vertelt ons: Dienstboden hadden weinig rechten, getuige deze regel uit het Wetboek 1833: Dienst- en werkboden mogen indien zij voor eenen bepaalden tijd gehuurd zijn, zonder wettige redenen hunnen dienst niet verlaten [...] De meester is echter bevoegd hen ten allen tijden, zonder het aanvoeren van redenen, weg te zenden. De meester werd 'op zijn woord geloofd' zo stond in de wet. Wat inhield dat de meester zich vrijheden kon veroorloven en de dienstboden 'aan zijn grillen waren overgeleverd'.

Lees verder http://www.leestafel.info/marlies-allewijn

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marlies Allewijn - De meid

Berichtdoor Marjo » 05 Jun 2019, 19:32

Lijkt me een mooi boek! Niks nieuws, want we weten dit al wel, maar toch! En ik weet dat Allewijn prettig schrijft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marlies Allewijn - De meid

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2019, 20:11

Ja ik weet bijna zeker dat je het wat vindt.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten