Jan Brokken - De rechtvaardigen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Jan Brokken - De rechtvaardigen

Berichtdoor berdine » 24 Apr 2019, 11:45

Samenvatting: In "De rechtvaardigen' beschrijft Jan Brokken het verhaal van de Nederlandse consul, Jan Zwartendijk. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog ontdekte deze consul in Kaunas (Litouwen) een manier om duizenden uit Polen gevluchte Joden het leven te redden: hij schreef voor hen een visum uit voor Curaçao. Daarmee reisden de Joden met de Trans Siberië Express naar Japan, van waaruit ze zich over de hele wereld verspreidden – vrijwel allen overleefden de oorlog. In korte tijd schreef hij koortsachtig duizenden visa uit.
Jan Brokken beschrijft het leven van Jan Zwartendijk en de lotgevallen van veel van de ontkomen Joden in een meeslepend epos, waarin een treffend beeld wordt geschetst van een wanhopige tijd. De rechtvaardigen is een les in moed, in het maken van de juiste keuzes op het juiste moment.


Indrukwekkend wat deze man voor elkaar heeft gekregen, samen met de Japanse consul, die de vluchtelingen een doorreisvisum voor Japan leverde. Beiden werkten tegen de regels. Zwartendijk zonder medeweten van Nederland, de Japanner negeerde ze bewust. Beiden werden na de oorlog bestraft. De Japanse consul werd ontslagen en leefde jarenlang in armoede tot het buitenland zijn daden begon op te hemelen en hij werd uiteindelijk in ere hersteld. Zwartendijk heeft nooit geweten hoeveel mensen hij het leven heeft gered en voelde zich zelfs schuldig, omdat hij dacht zoveel mensen de dood te hebben ingejaagd. Pas na zijn dood kwamen de verhalen van de overlevenden naar buiten en Zwartendijks kinderen hebben veel materiaal verzameld. Jan Brokken heeft er een goed lopend verhaal van gemaakt, weliswaar met veel zijpaden, maar de verhalen van de overlevenden of hun nabestaanden zijn ook heel interessant. Daarnaast is de geschiedenis van de Baltische staten erg ingewikkeld en moet er veel uitgelegd worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Brokken - De rechtvaardigen

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2019, 17:20

Jan Brokken schrijft prachtig, ik heb Baltische zielen van hem gelezen, dat was ook zo indrukwekkend.

Vanwaar dit boek Berdine? Jij leest zelden non-fictie, tenminste niet dat ik weet. Belangstelling voor het onderwerp of voor de schrijver of door recensies?
Vertel...

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jan Brokken - De rechtvaardigen

Berichtdoor berdine » 24 Apr 2019, 17:41

E-book van de week actie bij Libris. Dan kost zo'n e-book maar 5 euro en als het de moeite waard lijkt, dan schaf ik het aan. Ik heb meestal niet zo veel e-books in voorraad en bij de bieb hebben ze er ook niet zo veel van mijn gading. Ik moet toch iets te lezen hebben in de trein, de wachtkamer of in bed! :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jan Brokken - De rechtvaardigen

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2019, 11:11

Hoe een Nederlandse consul duizenden Joden redde

Lees verder http://www.leestafel.info/jan-brokken

Evert van der Veen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Brokken - De rechtvaardigen

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2019, 11:27

"In 1963 stelt het ministerie van Buitenlandse Zaken een onderzoek in. Dit levert Zwartendijk aanvankelijk een reprimande op: hij had zich niet aan de regels gehouden. Later volgt eerherstel en erkenning maar die komt helaas voor Zwartendijk te laat. "

Je vraagt je soms af, waar ze naar keken in die tijd. Er zijn zoveel mensen die aanvankelijk beschuldigd werden terwijl ze enorm goed werk verricht hebben. Bizar!
Ook het 'niet zich aan de regels houden!' in oorlogstijd!! Het is wat..

Mooie recensie Evert.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Brokken - De rechtvaardigen

Berichtdoor Marjo » 05 Nov 2019, 19:07

Ik twijfelde al een hele tijd of ik dit boek wil lezen. En dit verslag lost dat niet op, maakt de twijfel groter.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Brokken - De rechtvaardigen

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2019, 14:08

Ja hetzelfde heb ik ook, twijfel wel/niet, wel/niet.
Jan Brokken kan prachtig schrijven. Gaat ook niets uit de weg. Zijn boeken komen meestal wel flink binnen.
Maar aan de andere kant weet ik het ook niet of ik dit wil lezen (vooral door de schokkende foto's), en... er is zoveel te lezen...

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten