# Dieuwertje Duijn & Christiaan Schrickx - Een huwelijk aan diggelen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Dieuwertje Duijn & Christiaan Schrickx - Een huwelijk aan diggelen

Berichtdoor Marjo » 13 Jan 2019, 21:09

Michiel Bartels en Leontine Kuijvenhoven-Groeneweg hebben ook het nodige bijgedragen aan dit interessante werk dat een inkijk geeft in het leven in de zeventiende eeuw in Enkhuizen.
Dit is gebaseerd op naspeuringen, archeologische vondsten en archieven, en slecht daar waar men bijna zeker is van de zaak wordt iets verteld dat niet 100% zeker is. En dit boek is zeker niet minder interessant dan al die gefictionaliseerde romans, die dan wel op feiten berusten maar die grotendeels verzonnen zijn. Voor een deel ligt dat aan de foto's en kaarten die bij dit boek gevoegd zijn.
Ik heb nu zin om eens in die musea te gaan snuffelen.

Lees meer: http://www.leestafel.info/dieuwertje-du ... n-schrickx

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Dieuwertje Duijn & Christiaan Schrickx - Een huwelijk aan diggelen

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2019, 14:45

Mooi verslag!
Wat een heerlijk verhaal lijkt me dit. Het is een sensatie, dat stel dat ruzie maakt, maar dan op een goede manier en heel goed onderbouwd
Ik weet nog wel dat de vondst ik Alkmaar gemeld werd, ben er zelf toentertijd nog langs gelopen. Maar ja, dat is toch voor de kenners het meest interessant.
Ook altijd lekker dat een boek je nieuwsgierigheid opwekt. Dan ben je zomaar ineens weer een heleboel geschiedenisverhalen rijker.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Dieuwertje Duijn & Christiaan Schrickx - Een huwelijk aan diggelen

Berichtdoor Marjo » 15 Jan 2019, 17:56

Nou, of het een beschaafde ruzie was, in werkelijkheid, dat weet niemand! Misschien zijn er wel scherven in die put aangetroffen die de meiden hebben moeten opruimen na een slaande ruzie. Weet jij veel!
Grappig dat jij er geweest bent! Intussen is er vast niets meer van te zien. Er moest gebouwd worden op die plek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Dieuwertje Duijn & Christiaan Schrickx - Een huwelijk aan diggelen

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2019, 14:20

Nee dat zal er niet meer zijn inderdaad. Ben al heel lang niet meer in Alkmaar geweest.

Wel grappig dat ze die ruzies o.a.a als onderwerp hebben genomen! En ik zit hier te grinniken, ik zie het voor me die ruzie en de bediendes rennen alle kanten op om de 'potten en pannen' (servies e.d.) te ontwijken. :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Dieuwertje Duijn & Christiaan Schrickx - Een huwelijk aan diggelen

Berichtdoor Marjo » 16 Jan 2019, 19:18

Fantaseer er maar lekker op los!


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten