Pieter Serrien - Het elfde uur

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Pieter Serrien - Het elfde uur

Berichtdoor Marjo » 05 Dec 2018, 00:25

Vijfhonderd pagina's en nog is niet alles verteld over die laatste dag van de Eerste Wereldoorlog!

Lees meer: http://www.leestafel.info/pieter-serrien

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Pieter Serrien - Het elfde uur

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2018, 16:28

Toen ik dit verslag maakte had ik hier iets over willen zeggen. Maar ik kon er niets over vinden en wist niet precies de feiten. Dus nu een extraatje:


Ontgoocheling over het Verdrag van Versailles

In 1919 dwingen de overwinnaars van de Groote Oorlog de overwonnenen tot een reeks verregaande verdragen: Duitsland en bondgenoten worden verplicht aanzienlijke herstelbetalingen te doen en grote stukken grondgebied af te geven. Het bekendste verdrag is dat van Versailles, ondertekend in 1919. België, internationaal erkend als ‘martelaarsnatie’, neemt deel aan de onderhandelingen. De verwachtingen zijn hooggespannen.

De Belgische delegatie sleept met de aanhechting van de Oostkantons een uitbreiding van het grondgebied uit de brand, een Belgisch mandaat over Ruanda-Urundi, 2 miljard goudmark aan herstelbetalingen en een permanente zetel in de Commissie voor Herstel. Desondanks is België teleurgesteld over de uitkomst van de conferentie. De kleine en roemrijke ‘martelaarsnatie’ voelt zich vernederd door de grootmachten die haar eerder bewierookten. Ook de publieke opinie reageert eerder verbitterd.

Algemeen Rijksarchief, Iconografische Verzameling 14-18, Geïllustreerde affiches, nr. 77: affiche die ijvert voor de aanhechting bij België van Luxemburg, de grondgebieden Eupen, Malmedy en St Vith, en Hollands Limburg. © Rijksarchief

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pieter Serrien - Het elfde uur

Berichtdoor Dettie » 07 Dec 2018, 23:29

Hee dat wist ik niet.
Wat ik wel wist is dat de Tweede Wereldoorlog een gevolg was van dit verdrag vanwege de in Duitse ogen oneerlijke verdeling van land en de herstelbetalingen.
Maar dit Belgische aspect kende ik niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Pieter Serrien - Het elfde uur

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2018, 10:41

Ik wist het wel, maar niet helemaal precies. Zoals dat bij zoveel dingen het geval is.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten