# Janneke Philippi - Heerlijk simpel (kookboek)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

# Janneke Philippi - Heerlijk simpel (kookboek)

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2018, 15:52

'Heerlijk simpel' wil niet zeggen dat de gerechten in dit kookboek alledaags of sober zijn maar wel eenvoudig te bereiden. De bereidingstijd is veelal kort - ca. 15 -30 minuten - waarna eventueel de rijs- kook- of oventijd nog volgt.

Lees verder http://www.leestafel.info/janneke-philippi

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Janneke Philippi - Heerlijk simpel (kookboek)

Berichtdoor Marjo » 22 Sep 2018, 18:29

Van de recepten die je zo terloops noemt weet ik al wel dat ik er langer mee bezig zal zijn, er worden namelijk nogal bijzondere dingen gevraagd die ik niet heb en dus moet maken: hummus en speltpizza bijvoorbeeld. Limoncellocrème, gekonfijte vruchten, dat moet je dan weer in huis halen, en dan weet je weer niet wat er allemaal in zit. Ik denk dat ik niet zo enthousiast zou zijn. Maar ik heb natuurlijk de recepten niet gezien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Janneke Philippi - Heerlijk simpel (kookboek)

Berichtdoor Dettie » 23 Sep 2018, 11:31

Het boek gaat vooral om gerechten die makkelijk te maken zijn en de meeste gerechten vragen ook een korte bereidingstijd met enkele uitzonderingen.
Niet alle ingrediënten zal je in huis hebben maar veel dingen wel. Het gaat er vooral dat je in korte tijd toch wat speciaals op tafel kunt zetten. Het zijn fijne recepten zonder lange, lang, lange lijsten bizarre ingrediënten.

De gekonfijte vruchten worden zelf gemaakt van fruit zoals sinaasappelen, citroenen etc, dus je weet precies wat er in zit. Dat recept is overigens een van de weinige recepten die inderdaad wat meer bereidingstijd vragen.

En ja de hummus en speltpizza moet je zelf maken maar het is natuurlijk ook een kookboek.
De hummus is heel snel klaar, je kunt erwten of bonen uit blik gebruiken. Wat tegenwoordig net zo goed is als vers heb ik gelezen. In de hummus zelf gaan zaken die een beetje koker meestal wel in huis hebt zoals knoflook, citroensap, je kunt zelf variëren door zongedroogde tomaten toe te voegen of hummus van pompoen te maken. Maar alles vraagt weinig aan tijd en ingrediënten.

De speltpizza bodem wordt gemaakt van speltbloem en een beetje gist. De bereidingstijd is kort en dan moet het een uur rijzen en 6-8 minuten in de oven. De vulling is aan jou natuurlijk maar in dit boek wordt mozzarella en daslook gebruikt. Maar als je een taart bakt maak je die ook helemaal zelf, alleen is het nu een pizza.

Het is opvallend hoeveel natuurlijk producten gebruikt worden en hoe weinig zout.
Natuurlijk worden in de nagerechten en koffiegerechten wel suiker gebruikt maar voor de rest zijn het allemaal goede producten zonder troep en dat spreekt mij wel aan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Janneke Philippi - Heerlijk simpel (kookboek)

Berichtdoor Marjo » 23 Sep 2018, 18:11

Dat is natuurlijk prima, weinig zout en 'zonder troep', laat maar eens weten wat je maakt. En: hoelang je er over gedaan hebt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Janneke Philippi - Heerlijk simpel (kookboek)

Berichtdoor Dettie » 25 Sep 2018, 12:37

Ik zal het melden Marjo. :D


Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: # Janneke Philippi - Heerlijk simpel (kookboek)

Berichtdoor Willeke » 25 Sep 2018, 17:56

Klinkt als een fijn kookboek. Ben ook erg van zonder zakjes en pakjes tegenwoordig.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten