# Thomas Keating - Leven uit liefde

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

# Thomas Keating - Leven uit liefde

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2018, 12:43

Het pad naar christelijke contemplatie

Lees de recensie http://www.leestafel.info/thomas-keating

Evert van der Veen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas Keating - Leven uit liefde

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2018, 12:55

Dag Evert,

Heel interessant boek lijkt me dit! Dank voor de recensie.

Even een vraagje wat is filadephia? In de context zoals jij het gebruikt kan ik geen beschrijving vinden.

Verder, tenminste als ik uitga van wat ik in het inkijkexemplaar lees, lijkt het me een boek waarin de schrijver er naar streeft dat mensen hun ego voorbij gaan, hun ego achter zich laten en gaan leven vanuit hun hart in plaats vanuit hun ik. Maar dat is toch niet iets typisch Christelijks of niet alleen te bereiken door geconcentreerd gebed?

Er zijn vele (spirituele) stromingen die dit doel nastreven en bijvoorbeeld door middel van chanten en meditatie dezelfde soort concentratie bereiken en eveneens leren hun ego voorbij te gaan. De bijbel of andere vormen van spirituele teksten kunnen wel een leidraad zijn om dit te bereiken. Als ik het zo lees probeert Keating dit door middel van het christelijke geloof mensen te laten zien hoe ze verder kunnen komen dan de oppervlakte en leert hij ze hoe ze in het 'diepe' kunnen duiken. Klopt dat? En is dat dan alleen met geconcentreerd bidden te bereiken volgens hem?

Dettie

EvertPieter
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 Feb 2018, 13:06

Re: # Thomas Keating - Leven uit liefde

Berichtdoor EvertPieter » 10 Mar 2018, 14:04

Dag Dettie,
Filadelphia is broederliefde, je komt de naam daarom vaak tegen in christelijke organisaties voor zorg (verstandelijke beperking bv). Ik ben het met je eens: er zijn meer wegen die naar Rome leiden. M.i. wil de schrijver in dit boek teveel benoemen: contemplatie en levenshouding. De titel suggereert het laatste maar dat komt er niet optimaal uit, vind ik.

Evert.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Thomas Keating - Leven uit liefde

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2018, 14:30

Dank je Evert, ik heb nog nooit van filadelphia gehoord. Filantropie denk ik dan gelijk aan, als ik het woord filadelphia zie, maar dat zijn mijn hersenspinsels die weer alle kanten op gaan. Het heeft wel raakvlakken
" Onzelfzuchtige zorg voor het welzijn en de ontwikkeling van de mens, vaak merkbaar door schenkingen van geld, goederen of werk aan behoeftige personen, door het subsidëren van instellingen op het gebied van educatie of gezondheidszorg of door vrijgevigheid aan andere sociaal nuttige doeleinden." staat er als omschrijving van filantropie.

Wel jammer dat het er niet optimaal uit komt, want het is wel een heel interessante weg die hij voorspiegelt.

Je schrijft: M.i. wil de schrijver in dit boek teveel benoemen: contemplatie en levenshouding.
Kan dat niet samengaan dan, contemplatie en levenshouding, volgens jou Evert?

Dettie

EvertPieter
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 Feb 2018, 13:06

Re: # Thomas Keating - Leven uit liefde

Berichtdoor EvertPieter » 13 Mar 2018, 09:23

Dat kan zeker en in een goede spirituele levensstijl ís dat ook zo!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Thomas Keating - Leven uit liefde

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2018, 10:17

Ik begrijp het nu niet zo goed meer. (Ik ben niet zo goed thuis in Christelijke religie en gebeden.)

Bij Wikipedia staat o. a.:

Bij contemplatie probeert men zich meer ontvankelijk op te stellen en te verblijven bij het voorwerp van contemplatie om zich hierdoor te laten doordringen. Zo kan de verhouding subject-object worden omgezet in een verhouding tussen twee subjecten. Als voorwerp of liever onderwerp van contemplatie kan men bijvoorbeeld God, Jezus, een Bijbeltekst, een spirituele tekst of een deugd kiezen.

Contemplatie kan objectgericht zijn, maar het veronderstelt een zekere mate van passiviteit en afhankelijkheid van het gecontempleerde object of subject: men maakt zich vrij om geheel en al present te zijn, een en al aandacht. In dit verband is het treffend dat men in het Duits een getijdenboek, een boek voor het bidden van de getijden, Andachtsbuch noemt.


Dat is dan toch al een levenshouding? (net wat jij in je bovenstaande bericht ook zegt maar dan alleen bij goede spirituele levensstijl) Of zie ik dat verkeerd? Waarom vind je dan dat hij teveel wil benoemen? Haalt hij meerdere levensstijlen aan?

Dettie

EvertPieter
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 Feb 2018, 13:06

Re: # Thomas Keating - Leven uit liefde

Berichtdoor EvertPieter » 07 Mei 2018, 19:34

Contemplatie is de ontvangende kant van geloven / religie waardoor de levenshouding, die daar uit voortvloeit, wordt geinspireerd


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten