# Alex Bakker - Transgender in Nederland Een buitengewone geschiedenis

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

# Alex Bakker - Transgender in Nederland Een buitengewone geschiedenis

Berichtdoor Renate » 24 Feb 2018, 17:49

Alex Bakker - Transgender in Nederland Een buitengewone geschiedenis

Na een korte inleiding waarin onder andere enige uitleg wordt gegeven over de begrippen transseksueel (transsexueel) en transgender, waarbij het laatste begrip op een gegeven moment gebruikt werd voor de tussengroep, die zich niet als transseksueel of travestiet identificeerde. Inmiddels wordt het begrip transgender veelal voor de hele groep gebruikt. Overigens moet ik hierbij opmerken dat het begrip transgender eerder ook wel werd gebruikt, om aan te geven dat het een en ander niets met seksualiteit te maken had.

Vervolgens beschrijft het boek in 5 hoofdstukken de geschiedenis van de hulpverlening en belangenbehartiging van transgenders in Nederland.

Lees verder http://www.leestafel.info/alex-bakker

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Alex Bakker - Transgender in Nederland Een buitengewone geschiedenis

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2018, 13:57

Je hebt er een mooie recensie van gemaakt Renate.

"Germaine Greer zag transseksuelen als slachtoffers van de traditionele man/vrouw verhoudingen. Deze mensen moesten zich dus niet laten aanpassen aan het gevoelde geslacht, maar gewoon accepteren dat qua rolpatroon niet voldeden aan de gangbare norm."

Het verbaast me dat uitgerekend Germaine Greer, toch een invloedrijk feministe, deze mening had, zij was toch het boegbeeld van openlijkheid wat betreft seksualiteit. Ze was ook voor de emancipatie van de man, wat bijzonder was omdat toentertijd feministen meestal ook een duidelijke afkeer van de man in zijn algemeen had. Mannenhaters werden ze veelal genoemd. (Wat natuurlijk niet altijd klopte).
Ik had van Greer een wijdere, opener blik verwacht. Het zal de transgenders geen goed hebben gedaan.

Voordeel is nu in deze tijd wel dat er opener over gesproken wordt en dat transgenders meer ruimte krijgen om naar hun echte wezen te kunnen leven, maar of dat betekent dat het ook breder geaccepteerd wordt, weet ik niet. Ik bedoel daarmee in het sociale leven. Staat dat ook in het boek Renate?
Qua werk meld je het wel maar in sociale contacten, het dagelijks leven niet, staat dat ook vermeld?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Alex Bakker - Transgender in Nederland Een buitengewone geschiedenis

Berichtdoor Renate » 26 Feb 2018, 14:12

Dat was ook zo. Daarom is ze ook niet zo populair op Britse universiteiten, waar men soms wel wat al te veel onwelvallige meningen wil boycotten.
Juist omdat transseksuelen in die tijd toch wel vaak een wat traditioneel rolpatroon nastreefden en er ook vaak wel een beetje zo uit zagen, dus zeer vrouwelijk gekleed en opgemaakt en zo en ja, dat viel niet zo goed in de feministische beweging die dat allemaal zag als middelen om de man te behagen en dus door de maatschappij opgelegd.

Een vriendin van mij heeft indertijd, zeker door het boek 'The transsexual empire', dat in het boek genoemd wordt, veel problemen gehad, omdat ze actief wilde zijn in de feministische beweging, waar dat boek ineens opkwam.

Over het sociale leven van transgenders staat eerlijk gezegd niet veel in het boek. Het gaat toch meer over de belangenbehartiging en de hulpverlening. Er zitten wat stukjes over de maatschappelijke acceptatie, waar het betreft werk en inkomen, waarbij ik in m'n bespreking ook wel put uit dingen die ik zelf wel weet. Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat veel transgenders ook wel eenzaam zijn, maar dat heeft misschien ook wel te maken met de verandering op het moment waarop je misschien de meeste vriendschappen net hebt opgebouwd en dan kan die verandering misschien wel voor problemen zorgen.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten