# Ronald Nijboer - Tabé Java, Tabé Indië

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

# Ronald Nijboer - Tabé Java, Tabé Indië

Berichtdoor Dettie » 29 Nov 2017, 14:50

Auteur Ronald Nijboer heeft dit boek gebaseerd op het dagboek dat zijn opa Evert-Jan Nijboer heeft geschreven, terwijl die als oorlogsvrijwilliger in Nederlands-Indië verbleef. De auteur is zelfs na zeventig jaar zijn opa 'achterna gereisd' met diens dagboek in zijn hand om te onderzoeken welke sporen er nu nog te vinden zijn van de tijd waarover een hele generatie Indiëgangers zweeg. Gelukkig is het dagboek van de opa van Evert-Jan bewaard gebleven en heeft zijn kleinzoon er dit indrukwekkende boek van gemaakt.

Lees verder http://www.leestafel.info/ronald-nijboer

Ria

MeersbergenDeTandem
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 Jun 2020, 20:02

Re: # Ronald Nijboer - Tabé Java, Tabé Indië

Berichtdoor MeersbergenDeTandem » 03 Jun 2020, 21:12

Ria laat in de recensie mooi zien dat Ronald Nijboer een thema beschrijft dat door het gebruik van vele bronnen goed het persoonlijke verhaal van zijn opa vertelt en toch de nodige afstand weet te bewaren.
Aanvullend zou ik willen zeggen dat hij er in geslaagd is aan te sluiten bij de groeiende behoefte aan informatie en bij de vragen die er leven bij de kinderen, kleinkinderen: de eerste en tweede generatie van al die voormalige Indiegangers. Er is de laatste jaren meer aandacht voor de context, de beleving en de 'verzwegen woorden ' van al die 125.000 jonge mannen. Het boek van Nijboer ga ik dankzij deze recensie lezen.
Ik verwacht dat Leestafel-forumleden ook interesse zullen hebben in het perspectief van een zoon van een Indieganger, en burger anno 2020.
De Tandem heeft mei van dit jaar de historische biografie uitgebracht:
De tropenjaren van mijn vader dienstplichtig soldaat Hendrik. door Erik van Meersbergen.
Een boek gebaseerd op zijn 400 paginas aantekeningen en daarnaast pasjes, krantjes, foto's. Hij rapporteeert, zonder een dag over te slaan vanaf dag een het vertrek op 4 juni 1947 tot en met de laatste dag, zijn thuiskomst op 27 maart 1950. Ik stel vragen vanuit het kind-perspectief en het burger-perspectief en in tien onderwerpen/hoofdstukken worden de dagen in die tropen invoelbaar, vragen en antwoorden komen boven drijven.
Inhoudsopgave, flaptekst, fragment dagboek, recensies, bestelmogelijkheid op https://www.boekenbestellen.nl/boek/de- ... ader/37389


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten