# Jeanette van Dithuijzen - Enith Brigitha

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

# Jeanette van Dithuijzen - Enith Brigitha

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2017, 16:02

Enith Brigitha wordt in 1955 op Curaçao geboren. Als kind zwemt ze al als de beste, op haar elfde wordt ze, zonder zwemdiploma, al kampioen op de vijftig meter rugslag en de vijftig meter vrije slag...

Lees verder http://www.leestafel.info/jeanette-van-dithuijzen

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Jeanette van Dithuijzen - Enith Brigitha

Berichtdoor Annemarie » 03 Nov 2017, 09:47

Mooie recensie, Willeke! Het lijkt me absoluut een heel boeiend verhaal.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: # Jeanette van Dithuijzen - Enith Brigitha

Berichtdoor Willeke » 24 Nov 2017, 12:06

Ja bizar he, heb je zo lang gesport zonder een echte eerlijke kans. Blijft een actueel verhaal helaas. Als je nu leest hoe de Russen een systematisch dopingprogramma hebben....

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Jeanette van Dithuijzen - Enith Brigitha

Berichtdoor Annemarie » 24 Nov 2017, 13:07

Het houdt niet op inderdaad. Ik snap dat niet. Doping heeft toch niks meer met sporten te maken?!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Jeanette van Dithuijzen - Enith Brigitha

Berichtdoor Renate » 24 Nov 2017, 15:15

Tja, sport heeft met presteren te maken en doping kan daarbij helpen.

Er zijn mensen in de sport, die er voor pleiten om doping vrij te geven. Topsport is per definitie al niet gezond, dus waarom zou het gebruik van doping dan uit moeten worden gesloten? Zeker als dit onder medische begeleiding gebeurt. Musici gebruiken ook wel eens drugs omdat ze menen daardoor beter te kunnen presteren.

Toch ben ik het niet eens met die redeneringen. In de eerste plaats is er de grens tussen de amateursporters en de topsporters. Amateursporters hopen misschien door te kunnen dringen tot de top, maar daarvoor moeten ze eerst presteren. Als de topsporters onder medische begeleiding doping gebruiken, dan zal de amateur die tot die wereld door wil dringen, verleid worden om ook doping te gebruiken, maar dan via een illegaal circuit, zonder begeleiding, hetgeen natuurlijk de nodige risico's met zich meebrengt. (Dit heb ik niet zelf bedacht, maar ook gelezen in een Duitse thriller over dit onderwerp.) De redenering van de amateursporter is dan, dat hij wel doping moet gebruiken, omdat de enige manier om tot de kringen van topsporters door te dringen, het leveren van een vergelijkbare prestatie is.
Een ander argument is dat je je af kunt vragen waar dan de grens ligt. Als sporter A een bepaalde hoeveelheid stimulerende middelen gebruikt, dan voelt sporter B zich misschien geroepen om nog net wat meer te gebruiken en waar houdt dit dan op?


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten