Sandra van Noord (red.) - Kas di sjon, plantagehuizen op Curaçao

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Sandra van Noord (red.) - Kas di sjon, plantagehuizen op Curaçao

Berichtdoor Marjo » 24 Jun 2017, 21:00

Alleen al om naar te kijken is dit een prachtig boek: mooie foto's, interessante verhalen.
Ik zou bijna...

Lees meer: http://www.leestafel.info/sandra-van-noord

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: #Kas di sjon, plantagehuizen op Curaçao

Berichtdoor Annemarie » 26 Jun 2017, 14:46

Ik vind ze prachtig die plantagehuizen, maar als ik ze zie moet ik toch altijd ook meteen aan de nare slavernijgeschiedenis denken. Kun jij dat los van elkaar zien en gewoon van de mooie bouwstijl genieten?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Kas di sjon, plantagehuizen op Curaçao

Berichtdoor Marjo » 26 Jun 2017, 18:21

O jawel. Geen enkel probleem. Hoewel er wel aangestipt staat in het boek dat er natuurlijk van de woningen van de slaven niets over is. Dat waren immers lemen hutten. krotten. Die zijn allang verdwenen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: #Kas di sjon, plantagehuizen op Curaçao

Berichtdoor Annemarie » 26 Jun 2017, 20:21

Ik zag laatst in een programma dat mensen naar die huizen gingen kijken en ik had er toch een dubbel gevoel bij. Fijn dat jij dat niet hebt want het zijn natuurlijk wel heel mooie gebouwen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Sandra van Noord (red.) - Kas di sjon, plantagehuizen op Curaçao

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2017, 10:16

Ja het zijn prachtige gebouwen. Eigenlijk jammer dat ze nu niet meer gemaakt worden (zonder slavengebouwen natuurlijk)
Hier is een mooie site waar je 160 landhuizen (voorheen plantagehuizen) kunt zien.

http://landhuizenvancuracao.info/index.html

Dettie

Jonchi
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 Jun 2018, 13:29

Re: Sandra van Noord (red.) - Kas di sjon, plantagehuizen op Curaçao

Berichtdoor Jonchi » 21 Jun 2018, 14:02

Beste Sandra,
Met veel plezier ben ik je boek, dat ik onlangs kocht, aan het lezen en bekijken.
Wel wilde ik een opmerking maken:
Ik heb nl. zelf met mijn ouders van 1946 of 1947( dat weet ik niet meer precies tot 1956 in Landhuis Bloemhof gewoond! Mijn ouders hadden het destijds van de heer Correa, de toenmalige eigenaar ghuurd. Zijn dochter May, getrouwd met Max Henriques, woonde 2 huizen verder. Ze kon goed beeldhouwen en gebruikte 1 van de bijgebouwen van ons huis, liggend aan de straatkant, als haar atelier.
Haar dochter Diana zie je nu nog vaak in het pand, wat nu een soort museum is geworden en ruimte voor kunstuitingen. Wij hadden ons huis in die tijd ook nog onderverhuurd en was bv. de bovenverdieping verhuurd. Het mooie groene huis ernaast, bestaat al lang niet meer, was een soort buitenverblijf van de familie Correa en werd maar zelden gebruikt. De tuin daarentegen werd goed onderhouden en plukte ik er vaak mooie bloemen voor mijn moeder! Ik schrijf U dit omdat er niets over verteld werd in het hoofdstuk over landhuis Bloemhof.
Ook werd later, toen wij al weer weg waren het exatelier van May Henriquez gebruikt als groentenzaak van Rudy Plaate!
Met vr. groet!
Marion Julián-Boutmy

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sandra van Noord (red.) - Kas di sjon, plantagehuizen op Curaçao

Berichtdoor Marjo » 21 Jun 2018, 19:49

Ik heb dit doorgestuurd aan de uitgever. Mevrouw van Noord zal waarschijnlijk dit bericht hier niet zien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sandra van Noord (red.) - Kas di sjon, plantagehuizen op Curaçao

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2018, 09:45

O wat goed Marjo! Ik was al aan het zoeken of ik een mailadres van Sandra van Noord kon vinden.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten