Peter Bruyn - De plaat die rock volwassen maakte The Velvet Underground & Nico

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Peter Bruyn - De plaat die rock volwassen maakte The Velvet Underground & Nico

Berichtdoor Renate » 26 Mar 2017, 16:04

Peter Bruyn - De plaat die rock volwassen maakte The Velvet Underground & Nico

Een boek van ruim 300 pagina's, waarin een plaat centraal staat, die na het uitkomen nauwelijks verkocht werd, van een groep die ook niet bepaald hoog eindigde in de populariteitspolls van hun tijd. Maar ja, de tijd verstrijkt en 50 jaar later blijken de plaat en de groep wel degelijk een grote invloed te hebben gehad. Zo gaat dat soms in de muziekgeschiedenis. Artiesten die in hun tijd bijzonder populair waren, raken in de vergetelheid (waar ze soms ook weer uit komen) en artiesten die nauwelijks in aanzien stonden, blijken achteraf heel belangrijk te zijn.

Lees verder http://www.leestafel.info/peter-bruyn

En dan zitten er nog een paar kleine slordigheidjes in het boek:
Bij de voetnoten van hoofdstuk 2 ontbreekt nummer 31, die wel in het hoofdstuk voorkomt. In het hoofdstuk staan overigens 33 voetnoten, terwijl de laatste voetnoot bij de voetnoten van het hoofdstuk nummer 34 is.
In hoofdstuk 5 is een tussenkop, die niet als tussenkop is gezet, maar die gewoon op de regel die er onder hoort staat.
En dan zijn er nog een paar spelfoutjes, die ik zo snel niet terug kan vinden

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Peter Bruyn - De plaat die rock volwassen maakte The Velvet Underground & Nico

Berichtdoor Renate » 27 Mar 2017, 13:07

Mag ik nog toevoegen dat ook de verdere carrière van de groep en de leden Lou Reed, John Cale en Nico nog aan bod komt, zij het dat deze in een paar hoofdstukken wordt afgedaan, waarbij er wat extra aandacht is voor Lou Reed's controversiële album Metal Machine Music.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Peter Bruyn - De plaat die rock volwassen maakte The Velvet Underground & Nico

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2017, 13:51

De recensie staat op de site Renate met de toevoeging, de slordigheidjes geef ik door aan de uitgever.

Dettie


Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Peter Bruyn - De plaat die rock volwassen maakte The Velvet Underground & Nico

Berichtdoor Annemarie » 01 Apr 2017, 21:46

Dank je wel, Renate. Ben jij het met deze recencent eens dat de vele gegevens de leesbaarheid niet altijd ten goede komt?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter Bruyn - De plaat die rock volwassen maakte The Velvet Underground & Nico

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2017, 08:25

Afbeelding
Deze bovenstaande hoes kende ik wel van The Velvet underground

Maar je hebt ook deze
Afbeelding

Afbeelding

Ik neem aan dat de hoezen ook besproken worden omdat Andy Warhol dankzij de door hem ontworpen hoes The velvet underground onder de aandacht wist te brengen.

Hier is The Velvet Underground te beluisteren https://www.youtube.com/watch?v=qwWC1i7FuTA

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Peter Bruyn - De plaat die rock volwassen maakte The Velvet Underground & Nico

Berichtdoor Renate » 02 Apr 2017, 09:26

Ik vond het met de leesbaarheid nogal meevallen. Ik vond de hoeveelheid gegevens in ieder geval niet hinderlijk. Maar misschien komt dat ook omdat het een en ander me interesseert.

En als je overspoelt wil worden met gegevens over het ontstaan van een groep, dan moet je eens beginnen in 'All these years' van Mark Lewisohn, over The Beatles.

De middelste hoes wordt besproken, omdat dit ook de originele hoes is.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten