René Kok en Erik Somers - Stad in Oorlog Amsterdam 1940-1945 in foto’s

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

René Kok en Erik Somers - Stad in Oorlog Amsterdam 1940-1945 in foto’s

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2017, 10:54

In dit boek zijn bijna 400 afbeeldingen opgenomen van Amsterdam in oorlogstijd. Een beperkt aantal foto’s is in kleur.

Het zijn fascinerende foto’s. Woorden roepen beelden op, maar afbeeldingen geven de werkelijkheid weer. Zeker voor iemand die Amsterdam als stad goed kent zijn de foto’s schokkend. Fraaie locaties waar je nu voor je genoegen naar toe gaat en waar horden toeristen op af komen waren toen het toneel van ondergang en vervolging.

lees verder http://www.leestafel.info/rene-kok-en-erik-somers

Henk Hofman

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # René Kok en Erik Somers - Stad in Oorlog Amsterdam 1940-1945 in foto’s

Berichtdoor Annemarie » 23 Mar 2017, 09:53

Dit lijkt me een bijzonder indrukwekkend boekwerk. We kennen allemaal de afschuwelijke verhalen over de oorlog maar foto's vertellen nog net iets meer. De blikken op de gezichten van mensen bijvoorbeeld zeggen vaak meer dan woorden ooit kunnen doen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # René Kok en Erik Somers - Stad in Oorlog Amsterdam 1940-1945 in foto’s

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2017, 10:21

Ja dat is precies wat Henk Hofman in feite ook zegt. Als je iets leest dan zie je in gedachte beelden erbij, maar foto's laten zien hoe het werkelijk was.
Een mager kind kun je je bijvoorbeeld voorstellen maar als je het magere kind ziet weet je pas hoe mager/uitgemergeld het is. En zo zijn er veel meer erg akelige dingen te noemen die op een foto precies laten zien hoe het was. Dat kunnen woorden nauwelijks weergeven.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # René Kok en Erik Somers - Stad in Oorlog Amsterdam 1940-1945 in foto’s

Berichtdoor Annemarie » 23 Mar 2017, 11:54

Inderdaad. Ik las eens een oorlogsboek over kinderbarakken en dat maakte echt indruk. Maar toen ik de foto's zag begreep ik pas echt hoe vreselijk het écht was. Hoewel dat soort foto's heel naar kunnen zijn, is het toch wel heel erg belangrijk dat ze er zijn. Het geeft de mensen letterlijk een gezicht.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten